۰

آیا می توان نفتکش سانچی را از آب بیرون کشید ؟

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود گذشت ۳۰ سال از اتمام جنگ تحمیلی، هنوز تعدادی شناور مغروق در آب های ایران وجود دارد که هنوز خارج سازی نشده اند این در حالی است که عمق این آبراه‎ها بسیار کمتر از عمقی است که سانچی در آن قرار گرفته است.
نفتکش سانچی - میز نفت
نفتکش سانچی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، ظهر روز 24 دی ماه سال 96، نفتکش ایرانی سانچی پس از حدود 8 روز سوختن به‌روی آب، به‌طور کامل در آبهای چین غرق شد. با وجود گذشت قریب به 6 ماه از این تاریخ، هنوز لاشه نفتکش سانچی در اعماق آبهای شرق چین است و تلاشها برای خارج کردن آن بدون نتیجه باقی مانده است.

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در بیان دشواری خارج سازی کشتی سانچی به شناورهای مغروق موجود در آبهای ایران از زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: با وجود گذشت 30 سال از اتمام جنگ تحمیلی، هنوز تعدادی شناور مغروق در آب های ایران وجود دارد که هنوز خارج سازی نشده اند این در حالی است که عمق این آبراه‎ها بسیار کمتر از عمقی است که سانچی در آن قرار گرفته است.

حق‌شناس درباره امکان خارج‎سازی کشتی سانچی از اعماق آب‎های دریای چین گفت: با در نظر گرفتن عمق 115 متری که کشتی سانچی در آن قرار گرفته است و همچنین وضعیت آب و هوایی و موقعیت منطقه، خارج‎سازی بقایای سانچی نیاز به تکنولوژی خاص دارد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه غواصی و خارج سازی کشتی نفتکش سانچی در این شرایط و موقعیت کار بسیار دشواری است، افزود: حتی اگر با وجود این دشوار و سختی بسیار، بخواهند این کشتی را از دریا خارج کنند باید آن را قطعه قطعه کنند که این نیز  به سختی و دشواری عملیات می‎افزاید زیرا شرایط و موقعیت قرارگیری سانچی، عادی و معمولی نیست.

حق شناس در بیان دشواری خارج سازی کشتی سانچی به شناورهای مغروق موجود در آبهای ایران از زمان جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: با وجود گذشت 30 سال از اتمام جنگ تحمیلی، هنوز تعدادی شناور مغروق در آب های ایران وجود دارد که هنوز خارج سازی نشده اند این درحالی است که عمق این آبراه‎ها بسیار کمتر از عمقی است که سانچی در آن قرار گرفته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه شرایط برای غواصی و خارج سازی سانچی بسیار دشوار‌تر و با ملاحظات بیشتری همراه است افزود: توجه داشته باشد که سال‎ها گذشت تا ما توانستیم برخی از شناورهای مغروقه از زمان جنگ را از آب‎های کشور خارج کنیم.

حق‎شناس با بیان اینکه نظر نهایی درباره امکان خارج‎سازی کشتی سانچی را باید شرکت‎های سالویج بدهند، گفت:  این بحث، یک بحث فنی و تکنیکال است اما  به اعتقاد من اگر این عملیات، یک مورد عادی و معمولی بود حداقل چندین ماه برای خارج سازی آن زمان نیاز بود؛ توجه داشته باشید وقتی شناورهای مغروقه زمان جنگ که در عمق معمولی و در آب‎های سرزمینی هستند هنوز خارج نشده اند نمی‎توان درباره خارج سازی سانچی آن هم در این عمق و شرایط خاص و غیرمعمول، براساس حدس و گمان صحبت کرد؛ بنابراین فقط می‌توان گفت که این کار، بسیار سخت، دشوار و پیچیده است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت و موقعیت سانچی و به فرض انجام غواصی، آیا امکان یافتن نشانه‎هایی از پیکرهای شهدای این سانحه وجود دارد یا خیر، گفت: متاسفانه بادرنظر گرفتن 8 روزی که کشتی در آتش سوخت و همچنین گذشت 6 ماه از غرق شدن آن، دستیابی به این هدف شدنی نیست و غیرممکن است.

وی درباره موارد مشابه از خارج سازی شناورهای مغروق مشابه با سانچی نیز افزود: کشتی‎های دیگری مشابه کشتی نفتکش سانچی هستند که در آب‎های بین‎المللی غرق شده‌اند اما تا جایی که ما اطلاع داریم هنوز هیچ شناوری با این مشخصات از بستر دریا خارج نشده است؛ اما با وجود این دشواری‎ها ، شرکت ملی نفتکش ایران همچنان پیگیر این موضوع است.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب: 21474
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *