۰
نگاهی به خطوط انتقال نفت و گاز کشور عربستان

شریان حیاتی سعودی‌ها کجاست؟

خط لوله IPSA ابتدا برای انتقال نفت خام عراق به دریای سرخ و در سال ۱۹۸۹ احداث شد و یک سال بعد و پس از شروع جنگ عراق و کویت، بسته شد. در سال ۲۰۰۱ عربستان بدلیل بدهی‌های عراق آن را به تصاحب خودش درآورد و برای صادرات گاز طبیعی از آن استفاده کرد.
تاسیسات نفتی آرامکو - میز نفت
تاسیسات نفتی آرامکو - میز نفت
به گزارش میز نفت ، شرکت سعودی آرامکو مدیریت حدود ۹۰ خط لوله با مجموع طول ۱۹۰ هزار کیلومتر را در اختیار دارد که در سراسر پهنای این کشور کشیده شده و محل اتصال مجتمع‌های تصفیه نفت و گاز با پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و ترمینال‌های صادراتی است.

مهم‌ترین خط لوله عربستان Petroline است که آن را خط لوله شرقی – غربی نیز می‌نامند چرا که نفت خام استحصالی از منابع شرق این کشور را به غرب آن منتقل می‌کند.

خز لوله Petroline عربستان - میز نفت

دلیل اهمیت آن ظرفیت بالای این خط لوله است که نفت خام استحصالی در شرق این کشور را از طریق مجتمع Abqaiq  به واحدهای پالایشی و ترمینال‌های صادراتی در غرب این کشور صادر می‌کند. در این مسیر حدود ۱۲۰۰ کیلومتری تعداد ۱۱ ایستگاه تقویت فشار در نظر گرفته شده است.

خط لوله Petroline با قطر ۵۶ اینچی ظرفیت صادراتی حدود ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام دارد و در کنار آن خط لوله دیگری به اسم IPSA با تغییر کاربری صورت گرفته در آن و با قطر ۴۸ اینچ ظرفیت صادراتی حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز را داراست.

مجموع این دو خط لوله این امکان را به عربستان سعودی می دهد که مسیر تنگه هرمز که حدود ۳۰ درصد از نفت خام و میعانات دنیا از آن عبور میکند دور زده شود.

خط لوله IPSA ابتدا برای انتقال نفت خام عراق به دریای سرخ و در سال ۱۹۸۹ احداث شد و یک سال بعد و پس از شروع جنگ عراق و کویت، بسته شد. در سال ۲۰۰۱ عربستان بدلیل بدهی‌های عراق آن را به تصاحب خودش درآورد و برای صادرات گاز طبیعی از آن استفاده کرد.

از این خط لوله برای خوراک‌دهی واحدهای نیروگاهی در عربستان استفاده می‌شد و در نهایت با توجه به مسائلی همچون تهدید امنیت تنگه هرمز، برای انتقال نفت خام تغییر کاربری پیدا کرد. 

 اما به موازات خط لوله Petroline، خط لوله دیگری به نام Abqaiq-Yanbu وظیفه انتقال حدود ۲۹۰ هزار بشکه در روز مایعات همراه گاز طبیعی (NGL) برای خوراک‌دهی به واحدهای پتروشیمی در شهر ینبع به کار گرفته می‌شود.
تصویر بالا می تواند گویای تمام موارد برای توسعه صنعت پالایش و پتروشیمی عربستان سعودی و همچنین احداث ترمینال‌های صادراتی در غرب این کشور باشد. مجتمع‌های پتروشیمی غرب این کشور در شهر ینبع خوراک واحدهای خود را از طریق خط لوله Abqaiq –Yanbu دریافت می‌کند.

 در کنار مجتمع‌های پتروشیمی، احداث واحدهای پالایشی و صادرات محصولات فرآورده‌های نفتی از دیگر مزایای این خط لوله است. نکته جالب این است که شرکت سعودی آرامکو در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که قرار است تا پایان سال ۲۰۱۸ ظرفیت خط لوله Petroline به ۷ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. البته بر اساس گزارش های منتشر شده اخیر میزان پیشرفت این پروژه با سرعت کمی دنبال شده است.

وب سایت مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است که شاید در ابتدا هدف عربستان از انتقال نفت خام این کشور به غرب، صرفا دور زدن تنگه هرمز بوده ولی هم اکنون با احداث واحدهای پالایشی، پتروشیمیایی و پتروپالایشی، در کنار صادرات نفت خام این کشور به دنبال صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتری به بازارهای اروپایی و آسیایی و آفریقایی است.

در واقع توجه همزمان به مقوله زنجیره تامین، زنجیره تولید و نهایتا زنجیره فروش از ضرورت‌های توسعه پایدار صنعتی است.

منبع: ​وب سایت مرکز مطالعات زنجیره ارزش
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 24106
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *