۰

آیا اوپک پلاس ناچار به کاهش تولید بیشتر است ؟

حدود سه سال از زمانی که عربستان سعودی با روسیه برای آغاز مدیریت عرضه بازار متحد شد تا بازار را متعادل و تثبیت کرده و قیمت‌های نفت را تقویت کند، می‌گذرد.
اوپک | میز نفت
اوپک | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اگر چه تولیدکنندگان در گروه اوپک پلاس موفق شده‌اند کف قیمتی را برای نفت ایجاد کنند اما نتوانستند قیمت‌ها را بالاتر ببرند. با هراسی که از ضعف تقاضا برای نفت وجود دارد، سران این پیمان – عربستان سعودی و روسیه- با آزمون دشواری روبرو هستند. آیا آنها باید تولیدشان را کاهش بیشتری داده و سهم بازار بیشتری را به آمریکا واگذار کنند یا باید صبر کنند تا طوفان عبور کند؟

علاوه بر این مسائل، سران گروه اوپک پلاس اکنون روی غیرقابل پیش بینی بودن فزاینده مسائل ژئوپلیتیکی به خصوص پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و توقف نیمی از تولید نفت این کشور متمرکز شده‌اند.

با وجود تداوم محدودیت عرضه گروه اوپک پلاس و با وجود بدترین اختلال در تاریخ عرضه نفت، قیمت‌های نفت به میزان قابل توجهی بالا نرفته‌اند. در ۱۳ سپتامبر نفت برنت در ۶۰ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه بسته شد و در دوم اکتبر پس از این که سعودی‌ها به بازار اطمینان دادند که ظرفیت تولید نفت آنها به طور کامل احیا شده و عرضه حتی یک محموله نفت به مشتریانشان مختل نشده است، در ۵۷ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه بسته شد.

مطمئنا ابراز اطمینان سعودی‌ها تاثیر قابل توجهی روی قیمت‌های نفت داشت که یک روز پس از حملات افزایش سرسام آوری پیدا کرده بودند. اما نگرانی‌ها پیرامون کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت و ضعیف شدن اقتصادها دوباره سراغ بازار نفت رفت و باعث شد قیمت‌ها به سطح پایین‌تر از پیش از این حملات سقوط کنند.

قیمت‌های نفت بزرگترین کاهش سه ماهه را در سال میلادی جاری و بدترین عملکرد سه ماهه را از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ داشتند که پس از صدور معافیت شش ماهه آمریکا به هشت مشتری بزرگ نفت ایران به میزان ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده بودند.

در سه ماهه سوم امسال نگرانیها نسبت به وضعیت تقاضا، مسائل ژئوپلیتیکی و تحریمهای آمریکا علیه ایران و ونزوئلا که عرضه نفت به بازار را محدود کرد و همچنین محدودیت عرضه داوطلبانه اوپک پلاس را تحت الشعاع قرار داد افزایش یافت. پرسشی که به ذهن تحلیلگران خطور می‌کند این است که آیا این کاهش تولید کافی بوده است؟

آژانس بین‌المللی انرژی و بسیاری از سازمانها و تحلیلگران دیگر از جمله اوپک تحت تاثیر نشانه‌های کندی رشد اقتصادی و جنگ تجاری آمریکا و چین، برآوردشان از رشد تقاضا برای نفت را امسال چندین بار تنزل داده‌اند.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اظهار کرد: اگر روند رشد اقتصاد جهانی وخیم‌تر شود، این آژانس در انتظارات برای رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دوباره تجدیدنظر خواهد کرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز اظهار کرده که رشد تقاضای جهانی برای نفت امسال تحت تاثیر مناقشات تجاری آهسته خواهد شد و پیش بینی می‌کند که رشد تقاضا امسال یک میلیون بشکه در روز باشد اما در سال آینده به ۱.۴ میلیون بشکه در روز تسریع می‌شود.

نواک در دیدار با عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در حاشیه مجمع هفته انرژی روسیه که هفته گذشته در مسکو برگزار شد، اظهار کرد: روسیه و عربستان سعودی باید به همکاری از جمله تثبیت بازار نفت ادامه دهند. با این حال وی نسبت به وقایع غیرقابل پیش بینی و پیامدهای جدی آنها بر بازار نفت هشدار داد.

در همین رویداد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره پیمان همکاری اوپک پلاس اظهارنظر کرد و گفت: روسیه یک طرف مسئول در این توافق می‌ماند. ما مجاب شده‌ایم که این همکاری همچنان توسعه پیدا خواهد کرد.

پوتین در دیدار با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک که در آن نواک هم حضور داشت، اظهار کرد: حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی مطمئنا باعث افزایش قیمت‌های نفت شد اما من مطمئنم همه چیز به شاخصهای امروز بازخواهد گشت زیرا هیچ دلیل جدی برای نوسانات عوامل بنیادین بازار وجود ندارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اما با کندی رشد تقاضا برای نفت و اقتصادهای جهان، عربستان سعودی و روسیه ممکن است علاوه بر همکاری ناچار شوند انعطاف بیشتری برای خنثی کردن تاثیرات مخرب یک رویداد غیرقابل پیش بینی بر بازار نفت نشان دهند.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 24909
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *