مخالفت مجلس با اصل 85 شدن یک طرح

شکست وزارت نفت در تصویب اساسنامه گاز

20 آبان 1398 ساعت 11:56

وزارت نفت سعی داشت پیش از پایان مجلس دهم، اساسنامه شرکت ملی گاز به تصویب برسد که با مخالفت امروز نمایندگان، کار این وزارتخانه و ادیانی راد سخت‌تر از گذشته شد.


به گزارش میز نفت، با وجود تلاش علی ادیانی‌راد ، از نمایندگان نزدیک به وزیر نفت برای اصل 85 شدن طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران، نمایندگان مجلس صبح امروز با این موضوع مخالفت کردند. این اساسنامه که محل مناقشه فراوانی میان کارشناسان است از سوی ادیانی راد به طور ویژه‌ای پیگیری می‌شود و بر همین اساس، تعدادی از نمایندگان در صدد اصل 85 شدن این طرح بودند.

اصل 85 به این معنی است که مجلس بخشی از تصویب قوانین را به کمیسیون‌های تخصصی واگذار کند و هرچه را که کمیسیون انرژی تصویب کند، نظر مجلس است و پس از تصویب در کمیسیون، به  شورای نگهبان می‌رود.

بر اساس این گزارش،  نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه 20 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با درخواست عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره رسیدگی به طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران طبق اصل 85 قانون اساسی با 62 رأی موافق، 97 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

براساس این گزارش سیدعلی ادیانی به عنوان رئیس کمیته تدوین اساسنامه شرکت ملی گاز کمیسیون انرژی گفت: این طرح بدون تردید یکی از مهمترین طرح های تصویبی مجلس دهم و کارنامه این دوره تلقی می شود.

نماینده مردم سوادکوه، جویبار و قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اساسنامه شرکت ملی گاز ایران در سال 56 به تصویب مجلس قبل از انقلاب رسیده تصریح کرد: شرکت ملی گاز براساس نظر شورای نگهبان 42 سال در خلأ قانونی اداره می شده و هیچ دولتی لایحه اساسنامه آن را ارائه نکرده است.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، کمیته تدوین اساسنامه شرکت ملی گاز را شکل داد و 2 سال بر روی این اساسنامه بررسی صورت گرفته شده است، بیان کرد: این طرح براساس قانون اساسی و اسناد بالادستی تهیه شده است.

سخنان موافقان و مخالفان
سیده فاطمه ذوالقدر در مخالفت با درخواست مذکور گفت: موادی که قرار است در اساسنامه شرکت ملی گاز ایران تصویب شود شامل استخدام ها، مناقصات و مزایده ها می شود که باید مورد اشراف نمایندگان مورد در خانه ملت باشد، همانند اساسنامه وزارت ورزش و جوانان که در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: اساسنامه شرکت ملی گاز ایران باید در صحن علنی مجلس ارائه و مورد بررسی قرار گیرد و نمایندگان در جریان بررسی آن نقش فعال داشته باشند.

در ادامه سیدکاظم دلخوش اباتری  در موافقت با درخواست مطرح شده فوق گفت: قانون اساسی اختیاراتی برای مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ها مشخص کرده است، مجلس می تواند براساس قانون اساسی و آیین نامه داخلی اقداماتی داشته و در این زمینه نیز قانون این اجازه را داده است.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با اشاره به اینکه نزدیک به 42 سال است در زمینه اساسنامه شرکت ملی گاز خلأ قانونی وجود دارد، ادامه داد: در نبود اساسنامه حیف و میل منابع صورت می گیرد، در سال 92 قانون وظایف وزارت نفت، شرکت ملی نفت مطرح شد و اکنون نیز اساسنامه شرکت ملی گاز مطرح شده، در آینده اساسنامه پتروشیمی و شرکت پالایش و پخش را پیش رو داریم.

وی افزود: بیش از 50 طرح دوفوریتی، یک فوریتی و عادی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و نمی توانیم یک دهم از آنها را نیز در این دوره مجلس بررسی کنیم. می توان در ارتباط با بررسی اساسنامه شرکت ملی گاز این اختیار را به کمیسیون انرژی مجلس داد.

مهرداد بائوج لاهوتی نیز در مخالفت با درخواست رسیدگی به طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران طبق اصل 85 قانون اساسی گفت: اعلام شد که شرکت ملی گاز 42 سال بدون اساسنامه اداره شده است، بعد از 42 سال قصد داریم اساسنامه ای که دارای معایب فراوان است براساس اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون مربوطه ارجاع داده و به صورت آزمایشی اجرا شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه کمیسیون های مجلس جلسات مستمر ندارند و نمی توان با حضور چند نفر اساسنامه شرکت ملی گاز را تصویب کرد، بیان کرد: ما نیز نگران هستیم، اما نباید نخوانده اساسنامه را تایید کنیم و اختیار آن را به کمیسیون واگذار نماییم.

حسن کامران دستجردی در موافقت با درخواست مذکور ادامه داد: این اساسنامه از گذشته وجود داشته و ما قصد داریم آن را اصلاح کنیم و برای اولین بار با درخواست اصل 85 قانون اساسی درخصوص یک طرح موافقت می کنم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این خلأ قانونی باید برطرف شود، زیرا نفت و گاز برای کشور ما اهمیت دارد و همواره شورای نگهبان از وجود خلأ قانونی در شرکت ملی گاز گلایه داشته است، ادامه داد: گاهی اگر خلأهای قانونی اساسنامه ها برطرف نشود ، اثرات آن در بخش اجرا نیز مشاهده می شود./

وزارت نفت سعی داشت پیش از پایان مجلس دهم، اساسنامه شرکت ملی گاز به تصویب برسد که با مخالفت امروز نمایندگان، کار این وزارتخانه و ادیانی راد سخت‌تر از گذشته شد. او سعی داشت اساسنامه گاز را در کمیسیون انرژی به اتمام برساند که در این مسیر ناکام ماند. گفتنی است یکی از تبعات تصویب اساسنامه گاز، منحل شدن دو شرکت نفت و گاز پارس و نفت مناطق مرکزی است.


کد مطلب: 25228

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25228/شکست-وزارت-نفت-تصویب-اساسنامه-گاز

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir