۰

فرار به جلو درباره درآمدهای نفتی

روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در جوابیه ای، تصویب قانون بودجه 98 بر مبنای صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت خام و میعانات گازی را به گردن مجلس و مرکز پژوهش‌ها انداخت.
سازمان برنامه و بودجه کشور | میز نفت
سازمان برنامه و بودجه کشور | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان "بازی با رقم صادرات نفت در بودجه 99/ تجربه قانون بودجه امسال تکرار می‌شود؟"، توضیحاتی به خبرگزاری فارس ارسال کرد که متن کامل آن در ادامه آمده است:

لایحه بودجه سال 1398 براساس صادرات یک میلیون بشکه تدوین شده بود که صادرات نفت خام و میعانات در زمان تدوین لایحه مذکور موید نظر کارشناسی سازمان برنامه و بودجه است.

در مورد میزان صادرات محقق شده سال جاری نیز تا زمان دریافت گزارش های دقیق منابع دریافت شده از مراکز معتبر مانند بانک مرکزی، هر گونه تخمین خالص صادرات، غیرواقعی است.

شایان ذکر است که صادرات نفت خام و میعانات مجموع فروش نفت و تهاتر است که در قوانین بودجه سنواتی مجوزهای لازم اخذ و اقدام شده است.

نکته دیگر اینکه، مجلس شورای اسلامی به استناد مستندات و گزارش های کارشناسی خود در زمان تصویب لایحه بودجه، از جمله مرکز پژوهش های مجلس به افزایش منابع قانون بودجه سال 1398 براساس یک و نیم میلیون بشکه در روز کرد و بدیهی است مراکز ذی ربط باید پاسخگوی مبنای محاسباتی خود باشند.

بدیهی است گزارش های اخیر مراکز مختلف به دلیل عدم وجود اطلاعات، فقط حدس و گمان بوده و مبنا و منطق کافی را ندارد. واضح است که هر گونه اصلاحی در ابلاغیه های بودجه سال جاری، به عنایت به افزایش صادرات نفت در قانون بودجه بوده است.

*توضیحات خبرگزاری فارس درباره جوابیه عجیب سازمان برنامه و بودجه

توضیحات خبرگزاری فارس درباره این جوابیه مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور به شرح زیر است:

1- سازمان برنامه و بودجه در بخشی از این جوابیه مدعی شده است که لایحه بودجه سال جاری (98) بر مبنای صادرات 1 میلیون بشکه ای نفت خام و میعانات گازی تدوین کرده و مجلس شورای اسلامی با استناد به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس این رقم را به 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش داده است. این ادعای سازمان برنامه و بودجه کاملا کذب بوده و حاوی سه ادعای غیرواقعی است زیرا:

الف-سازمان برنامه و بودجه لایحه بودجه 98 را براساس صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت خام و میعانات گازی تدوین کرده است و این موضوع هم بارها توسط مسئولان ارشد این سازمان مانند دکتر نوبخت در رسانه ها اعلام شده و هم در گزارش های پشتیبان لایحه بودجه 98 کاملا مشخص است. به عنوان مثال، محمدباقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در تاریخ 4 دی ماه 98 گفت: «لایحه بودجه سال ۹۸ بر اساس شرایط تحریمی تدوین شده و بر این اساس ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه منابع نفتی امسال در بودجه سال آینده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه لحاظ شده است».

تصویر این خبر در سایت سازمان برنامه و بودجه در ادامه آمده است:
ب- مجلس شورای اسلامی رقم پیشنهادی دولت در زمینه میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در لایحه بودجه 98 را هیچ تغییری نداد و این لایحه با همان رقم پیشنهادی دولت یعنی صادرات 1.5 میلیون بشکه ای نفت خام و میعانات گازی به تصویب رسید و تبدیل به قانون شد.

ج- مرکز پژوهش های مجلس نه تنها به دنبال افزایش رقم درنظر گرفته شده درباره صادرات نفت خام و میعانات گازی در لایحه بودجه 98 نبود بلکه در گزارش های مختلف خود در جریان بررسی لایحه بودجه 98، صراحتا اعلام کرد رقم پیشنهادی دولت (1.5 میلیون بشکه در روز)، محقق نخواهد شد و دچار بیش برآوردی است.

به عنوان مثال، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور 3. منابع بودجه (ویرایش اول)» صراحتا به این موضوع اشاره شده است که این مرکز پیش بینی می کند صرفا 76.5 هزار میلیارد تومان از مجموع 142.5 هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در لایحه بودجه 98 محقق شود. به عبارت دقیق تر، این مرکز پژوهشی معتقد بوده است میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در لایحه بودجه 98 باید حدود 925 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شود که به مراتب پایین‌تر رقم پیشنهادی دولت (1.5 میلیون بشکه در روز) تفاوت چشمگیری دارد. جداول مرتبط در این گزارش مرکز پژوهش های مجلس در ادامه آمده است:

خاطرنشان می گردد پیشنهاد اصلی مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 98، تدوین بودجه براساس کسری بدون نفت یعنی حذف درآمدهای نفتی از بخش منابع بودجه بوده است.

با توجه به آنچه توضیح داده شد، به نظر می رسد تهیه کنندگان این جوابیه یا حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده اند یا قصد داشتند فرار به جلو کنند که در هر دو حالت، واقعا باعث تاسف است.

2- در بخشی از جوابیه روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه آمده است: «لایحه بودجه سال 1398 براساس صادرات یک میلیون بشکه تدوین شده بود که صادرات نفت خام و میعانات در زمان تدوین لایحه مذکور موید نظر کارشناسی سازمان برنامه و بودجه است».

با توجه به اینکه لایحه بودجه 98 در اوایل دی ماه پارسال تقدیم مجلس شد، احتمالا منظور سازمان برنامه و بودجه میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در آذرماه 97 بوده است. متاسفانه تدوین کنندگان لایحه بودجه 98 در سازمان برنامه و بودجه به این آمارها هم دقت نکرده اند زیرا براساس گزارش این سازمان، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در آذرماه پارسال کمتر از 800 هزار بشکه در روز بوده است که هیچ تناسبی با رقم پیش بینی شده در لایحه بودجه 98 یعنی 1.5 میلیون بشکه در روز ندارد.

3- در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: «در مورد میزان صادرات محقق شده سال جاری نیز تا زمان دریافت گزارش های دقیق منابع دریافت شده از مراکز معتبر مانند بانک مرکزی، هر گونه تخمین خالص صادرات، غیرواقعی است».

این بخش از جوابیه سازمان برنامه و بودجه در واکنش به بخشی از گزارش فارس است که با استناد به آمار اوپک اعلام کرده ایم میزان صادرات نفت کشور در حال حاضر زیر 300 هزار بشکه در روز است. متاسفانه سازمان برنامه و بودجه به جای پاسخگویی در این زمینه که چرا رقم صادرات نفت و میعانات گازی در لایحه بودجه 99 برخلاف دیدگاه کارشناسان و آمارهای مراکز بین المللی، 1 میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده است، ترجیح داده است بدون اعلام هیچ آماری، صرفا اعلام کند هر گونه تخمین رقم صادرات نفت کشورمان غیرواقعی است؛ ادعایی که واقعا نمی توان آنرا پاسخگویی نامید.

4-  در بخشی از جوابیه سازمان برنامه و بودجه و بعد از ادعای کذب افزایش رقم پیش بینی شده برای صادرات نفت و میعانات گازی به 1.5 میلیون بشکه در روز در لایحه بودجه 98 در مجلس که در بند اول توضیح داده شد، این جمله آمده است: «بدیهی است مراکز ذی ربط باید پاسخگوی مبنای محاسباتی خود باشند».

دقیقا روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه به موضوع درستی اشاره کرده است، سوال اصلی خبرگزاری فارس هم همین است که چرا سازمان برنامه و بودجه برخلاف گزارشات رسمی از میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی کشورمان، میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در لایحه بودجه 98 را 1.5 میلیون بشکه در روز و این رقم در لایحه بودجه 99 را 1 میلیون بشکه در روز در نظر گرفته است و چرا این سازمان «پاسخگوی مبنای محاسباتی خود» نیست؟



منبع : فارس 
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 25575
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *