۰

پاسخ به ابهامات سانچی

مجموع غرامت فوت شهدای سانچی، ۳.۵ میلیون دلار بوده که تاکنون ۲.۵ میلیون دلار آن پرداخت شده و یک میلیون دلاری که هنوز پرداخت نشده نیز به دلیل آن است هنوز ۹ خانواده، نسبت به ارائه مدارک و گواهی حصر وراثت به امور حقوقی شرکت ملی نفتکش اقدام نکرده اند.
سانچی | میز نفت
سانچی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، شهرام فرحبد، مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران در جمع خبرنگاران در خصوص ابهامات سانحه سانچی با وجود گذشت حدود دو سال از این سانحه، گفت: بیشتر شبهاتی که به سانحه سانچی بازمی‌گشت و مطرح می‌شد، به دلیل عدم اطلاع تخصصی از موضوعات بوده، با این حال در دو سال گذشته تلاش شده، بسیاری از مسائل تخصصی نیز به صورت شفاف مطرح شود تا ابهامی در خصوص این سانحه باقی نماند.

وی افزود: در همان زمان حادثه، شرکت ملی نفتکش از طریق نمایندگان در کره جنوبی و چین از حادثه با خبر شده، در واقع پرسنل به دلیل شدت حادثه امکان تماس را نداشتند و تماس‌ها از سوی این شرکت نیز با سانچی بدون پاسخ باقی ماند.

فرحبد در پاسخ به اینکه "ادعاهایی وجود دارد که بعد از وقوع حادثه تاکنون، تماس‌هایی با خانواده‌های کارکنان سانچی گرفته شده که احتمال زنده بودن این افراد را نشان می دهد"، گفت: من تماس‌ها را نه تکذیب و نه تأیید می کنم، هیچ مستنداتی از برقراری این تماس ها به شرکت ملی نفتکش ارائه نشده و اساسا این شرکت تخصصی در این زمینه ندارد که موضوع تماس ها را بررسی کند، مطمئنا بررسی این موضوع توسط سازمان های مربوطه انجام می شود اما آن‌چیزی که مشخص است، مکالمات ثبت شده در جعبه سیاه سانچی نیز این موضوع را تایید می‌کند که امکان برقراری تماس در آن زمان وجود نداشته و آخرین چیزی که شنیده می‌شود صدای انفجار است.

وی ادامه داد: طبق مدل‌سازی دانشگاه تهران، در 65 ثانیه اول، آتش و دود، تمامی نفتکش را فرا گرفته و شدت انفجار به اندازه‌ای بوده که شهدای سانچی، در همان ثانیه‌های نخست، جان خود را از دست داده‌اند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران تصریح کرد: پیکر  یکی از کارکنان که در آب افتاده بود و پیکر تمام سوخته دو تن دیگر از شهدای سانچی نیز به صورت تقریبا از هم گسیخته‌ای روی عرشه نفتکش پیدا شد و اثری از پیگر دیگر افراد نیز به دلیل شدت انفجار اولیه، یافت نشد.

فرحبد با بیان اینکه " افرادی که مفقودالاثر باشند و پیکری از آنها یافت نشود، طبق قانون کشور تا 5 سال بعد، نسبت به صدور گواهی فوت آنها اقدام نمی شود"، گفت: به منظور اینکه دریافت غرامت فوت شهدای سانچی توسط خانواده ها، منوط به صدور گواهی فوت و به تبع آن، صدور گواهی حصر وراثت بود، با همکاری دستگاه قضایی کشور، گواهی فوت شهدای سانچی صادر شده و خانواده ها با گرفتن گواهی حصر وراثت، غرامت را دریافت کرده اند.

وی افزود: مجموع غرامت فوت شهدای سانچی، 3.5 میلیون دلار بوده که تاکنون 2.5 میلیون دلار آن پرداخت شده و یک میلیون دلاری که هنوز پردخت نشده نیز به دلیل آن است هنوز 9 خانواده، نسبت به ارائه مدارک و گواهی حصر وراثت به امور حقوقی شرکت ملی نفتکش اقدام نکرده اند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران تصریح کرد: همچنین تاکنون 16 نفر از بستگان درجه یک خانواده شهدای سانچی در شرکت ملی نفتکش ایران استخدام شده‌اند.

فرحبد در پاسخ به سوالی در خصوص ابهام مطرح شده در زمینه نبودن یکی از قایق های نجات و احتمال خروج برخی افراد با این قایق از سانچی گفت: طبق تمامی فیلم‌ها، عکس‌ها و گزارش‌های تهیه شده، هر دو قایق نجات چپ و راست نفتکش، در سانچی باقی مانده بودند و هیچ‌گاه از این نفتکش جدا نشده اند و آثار سوخته شدن این قایق‌های نجات نیز در تصاویر موجود به وضوع قابل مشاهده است.

 
 

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران در پاسخ به اینکه "چطور خدمه کشتی کریستال فرصت خارج شدن از کشتی و دور شدن از محل حادثه را داشتند؟"، گفت: نفتکش سانچی از کشتی کریستال سنگین‌تر بوده و پس از آنکه کشتی کریستال با سانچی برخورد کرده، سانچی تا مدتی به حرکت رو به جلوی خود ادامه داده؛ در این حالت فقط بخش جلوی کشتی کریستال صدمه دیده بود و در انتهای این کشتی قایق نجات به صورت Free Fall وجود داشت که نصب این قایق ها در کشتی های کوچک تر امکان پذیر است؛ از طرفی در زمان وقوع سانحه، باد از روبه رو به سمت سانچی می وزید که باعث شده بود شعله‌ها سریعتر و گسترده تر سانچی را در بربگیرد.

فرحبد در خصوص مقصد سانچی گفت: همه چیز در خصوص مقصد این نفتکش روشن و واضح است؛ اینکه نماینده شرکت کره‌ جنوبی در دعاوی بیمه‌ای حضور داشته و اکنون نیز وکلای این شرکت در دعاوی حقوقی حضور دارند، نیز مزید بر اسناد مشخصی است که نشان می دهد مقصد سانچی، کره جنوبی بوده است؛ ضمن اینکه این بار نخستی نبود که ما میعانات گازی به مقصد کره جنوبی حمل می کردیم.

وی افزود: مباحثی که در خصوص خاموش بودن رادار سانچی مطرح شده نیز تکذیب می شود و چنین حرف‌هایی سندیت و واقعیت ندارند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران از ادامه دعاوی حقوقی مربوط به سانحه سانچی خبر داد و گفت: در مجموع 260 میلیون یورو ادعای حقوقی علیه کل ذی نفعان این سانحه وجود دارد که در پرونده های متعدد و مختلف مطرح شده و در حال رسیدگی در مراجعه قضایی بین المللی است و ممکن است رسیدگی به این پرونده ها چندین سال دیگر نیز به طول بینجامد.

فرحبد خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفتکش، پول نفتکش سانچی را به طور کامل از بیمه دریافت کرده است.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 25606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *