۱

۵ نکته در رابطه با خط لوله گاز تاناپ

میز نفت - خط لوله تاناپ را باید یکی از مهم ترین خطوط لوله استراتژیک جهان دانست که می تواند بسیاری از معادلات را تغییر دهد.
به گزارش میز نفت، در جهان امروز اساساً حول محور نفت و گاز می چرخد. ژئوپلیتیک انرژی جهانی اساساً توسط «بیضی استراتژیک انرژی» شکل خواهد گرفت که از منطقه خلیج فارس تا دریای خزر، از طریق سیبری و منطقه قطب شمال تا خاور دور روسیه، آلاسکا و کانادا امتداد دارد. در این میان آذربایجان به کانون ادغام انرژی منطقه‌ای و تامین انرژی بین قاره‌ای به ویژه پس از جنگ اوکراین تبدیل شده است. بطوریکه اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان به دنبال افزایش دوبرابری صادرات گاز باکو به این اتحادیه هستند تا حجم سالانه آن را به ۲۰ میلیارد مترمکعب برسانند.

با تکمیل ساخت خط لوله گاز ترانس آدریاتیک که بهTANAPدر مرز ترکیه و یونان متصل می‌شود، برای اولین بار در تاریخ، گاز طبیعی آذربایجان از حوزه دریای خزر مستقیماً به بازارهای اروپایی منتقل می‌شود. این نشان دهنده تکمیل زیرساخت‌های انتقال به یونان و همچنین کل خط لولهTANAPبود. بخش اولTANAPکه به یک نقطه تخلیه ترکیه در اسکی شهیر ختم می‌شود، علاوه بر تامین نیازهای انرژی ترکیه و سایر کشورهای منطقه، هدف آن کمک به امنیت تامین انرژی اروپا نیز بود.

رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با شرکت کنندگان در مراسم تحلیف گفت: رویای تامین ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی آذربایجان به ترکیه و اروپا محقق شده است. وی خاطرنشان کرد که این پروژه به امنیت انرژی اروپا کمک می‌کند. کشورهای غیر اتحادیه اروپا مانند مقدونیه شمالی، آلبانی، صربستان و بوسنی هرزگوین نیز از این خط لوله بهره خواهند برد. علاوه بر این، رئیس جمهور ترکیه آن را پروژه «صلح منطقه‌ای» نامید.

جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب: 25627
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *