۰

سهم ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز بخشی‌نگری‌ها منجر به سهم ۱.۷۲ درصدی هر ایرانی در تولید گازهای گلخانه‌ای شده که دستکم ۷۲ درصد بیش از متوسط جهانی است.
گازهای گلخانه‌ای | میز نفت
گازهای گلخانه‌ای | میز نفت
به گزارش میز نفت ، «برات قبادیان» امروز (دوشنبه)‌در گفت‌وگویی افزود: تولید خودروهای با استاندارد آلایندگی یورو۵ و در مقابل استفاده از سوخت بنزین که بهترین استاندارد آن یورو ۴ آن هم محدود به چند کلانشهر کشور است، گویای دوگانگی در برنامه‌ریزی‌های رفاهی کشور است.

وی با بیان اینکه سوخت یکی از اجزای لاینفک فناوری موتور خودروهاست، گفت:‌ استفاده از خودروهای با استاندارد روز جهان، اما در مقابل استفاده از سوخت‌هایی که به روز نیستند جز به بروز ایراد در خودروها نخواهد انجامید.

این مقام مسوول اظهار داشت: شرایط دستگاهی مثل حفاظت محیط زیست هم به گونه‌ای است که می‌تواند جلوی تولید خودروهای غیراستاندارد را بگیرد، اما تاکنون جلوی هیچ‌یک از پالایشگاه‌های کشور که سوخت بی‌کیفیت تولید می‌کنند را نگرفته است و به عبارتی «زورش به آنها نمی‌رسد.»

وی بر لزوم برنامه‌ریزی واحد در کشور به جای برنامه‌ریزی بخشی تاکیدکرد و گفت: در عمل شاهدیم صنعت و انرژی، دو جزیره جداگانه هستند که نتوانسته‌اند با هم گفت‌وگو داشته و زمانی را برای تولیدات با استاندارد مشترک داشته باشند.

قبادیان تاکیدکرد:‌ بروز این ایرادات ناشی از نداشتن سیاست‌گذاری و نظارت ملی است، باید بخشی‌نگری را کنار گذاشته و کلان‌نگری و منافع ملی را در نظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی، بهداشت عمومی، زندگی و رفاهی آحاد جامعه با بخشی‌نگری در تضاد است و  مسوولانی که منافع ملی را رعایت نکنند، باید کنار زده شوند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع سهمیه‌بندی بنزین را یادآور شد که در ماه‌های گذشته تقاضا برای تبدیل خودروها به دوگانه‌سوز را افزایش داده، گفت: وقتی پایه موتوری خودرو بنزین‌سوز است، با دوگانه‌سوز شدن نمی‌توان انتظار راندمان حقیقی از موتور داشت، ضمن اینکه امکانات و زیرساخت‌های استفاده از سوخت گاز در همه نقاط فراهم نیست.

قبادیان بیان‌داشت: امروز جهان در حال حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی است و ما نیز باید بتوانیم با تکیه بر منابع خدادادی و به‌ویژه تعداد روزهای آفتابی زیاد در طول سال، از نور خورشید برای تولید برق به منظور شارژ این خودروها استفاده کنیم.

پیشتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: علاوه بر توزیع روزانه بنزین باکیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی. پی. ام مطابق استاندارد یورو ۴، اکنون گازوئیل یورو ۴ در هشت کلان‌شهر و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جاده‌های اصلی کشور توزیع می‌شود.

این در حالی است که خودروسازان و قطعه سازان موفق به تولید موتورهای با استاندارد کیفی آلایندگی یورو ۵ شده اند.



منبع : ایرنا
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 25854
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *