۰

سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها فعلا تامین شده است

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با بیان "سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها فعلا تامین شده است" گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش در حال ذخیره‌سازی این سوخت هستند.
کشتی‌ | میز نفت
کشتی‌ | میز نفت
به گزارش میز نفت ، یحیی ضیایی اظهار کرد:‌ با اقدامات انجام شده سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتی‌ها فعلا تامین شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که مصرف سوخت کم‌سولفور کشتی‌ها (کشتیرانی و نفتکش) چه میزانی است، افزود: میزان مصرف به سفر کشتی‌ها بستگی دارد. بر اساس پیگیری انجام شده از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش، سوخت این شرکت‌ها تامین شده است.

وی بیان کرد: به گفته این شرکت‌ها،‌هم اکنون در مخازن سوخت کم‌سولفور در حال ذخیره‌سازی است.

به گزارش تسنیم، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی اوایل ماه جاری با گلایه از عدم همکاری وزارت نفت برای تولید سوخت نیم درصد سولفور  گفته بود: بر اساس مصوبه آیمو در سال 2005 و مطابق ضمیمه 6 کنوانسیون مارپل باید سوخت 3.5درصد مصرفی کشتی‌ها به نیم‌درصد سولفور کاهش یابد.

ضیایی با بیان اینکه این مصوبه از 11 دی امسال (اول ژانویه 2020) برای تمام کشورها لازم‌الاجراست، گفت: طی سال‌های اخیر مکاتبات بسیاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت ملی نفت و وزارت نفت برای تولید سوخت کم سولفور انجام شده اما متاسفانه وزارت نفت در این قضیه سهل‌انگاری کرد و آن را پشت گوش انداخت.

وی گفت: در مکاتبات عدیده با معاون اول رئیس جمهور، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس و ... اهمیت موضوع تولید سوخت کم سولفور نیم درصدی را مورد تاکید قرار دادیم. به‌دنبال این اقدامات نمایندگان مجلس در برابر این مسئله حساس شدند و وزیر نفت را به مجلس فراخواندند.

وی افزود: پس از این بود که با فشار نمایندگان مجلس، وزارت نفت، تولید سوخت کم سولفور را در دستور کار قرار داد، اما این کار وزارت نفت مانند نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت قول تولید ماهانه 45هزار تن سوخت نیم‌درصد را در پالایشگاه شازند را داده بود گفت: این درحالیست که تاکنون پالایشگاه شازند فقط 1500 تن سوخت را تحویل داده است. یکی دیگر از مسائل شرکت‌های کشتی‌رانی بجز تولید سوخت کم سولفور مربوط به اعلام شرکت پالایش و پخش مبنی بر تحویل سوخت در پالایشگاه شازند است. اساسا خطوط کشتی‌رانی وظیفه‌ای برای حمل سوخت نداشته و ندارد.

ضیایی با اعلام اینکه نیاز سالانه شرکت‌های کشتی‌رانی بزرگ و کوچک ایران به سوخت کم سولفور نیم‌درصد یک و نیم میلیون تن است، اظهار کرد: البته با عملکرد وزارت نفت تأمین این میزان سوخت در شرایط کنونی غیرممکن است.

وی با اشاره به اینکه هزینه هر تن سوخت 3.5درصد کم سولفور 350 دلار و سوخت نیم‌درصد حدود 700 تا 750 دلار است، گفت: 50 تا 60درصد هزینه کشتی‌ها مربوط به سوخت است. با توجه به اینکه وزارت نفت عملاً قادر به تأمین نیاز داخل به سوخت نیم‌درصد کم سولفور نیست شرکت‌های کشتیرانی بزرگ و کوچک با چالش‌های جدی برای فعالیت خود مخصوصاً حمل کالای اساسی مواجه خواهند بود.

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی، گرانی سوخت کم سولفور نیم‌درصد در خارج، انتقال ارز و هزینه انتقال ارز از هزینه 2.5 تا 3درصدی انتقال ارز توسط صرافی را از چالش‌های خرید این نوع سوخت از خارج عنوان کرد و گفت: یک روش برای تأمین سوخت کم سولفور نیم‌درصد وجود دارد و آن استفاده از دستگاه‌های استرابر است. این دستگاه سوخت 3.5‌درصد را تصفیه و تبدیل به سوخت کم سولفور با گوگرد نیم درصد می‌کند؛ اما نصب این سیستم روی کشتی‌ها محدودیت‌هایی دارد، به‌طوری‌که نمی‌توانیم آن را روی کشتی‌های تولید قبل از سال 2013 میلادی نصب کنیم.

ضیایی راهکار دیگر کشتی‌رانی‌ها را برای تأمین سوخت استفاده از گازوئیل عنوان کرد و افزود: با توجه به قیمت 1500 تومانی هر لیتر گازوئیل استفاده از آن برای سوخت کشتی‌ها مقرون به صرفه نیست، ضمن اینکه گازوئیل سیستم فنی کشتی‌ها را دچار نقص می‌کند.

وی تنها راه عدم وابستگی به خارج در تأمین سوخت کم سولفور نیم‌درصد را تولید آن در داخل عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پالایشگاه‌های شازند، اصفهان و آبادان زیرساخت تولید سوخت کم سولفور با گوگرد نیم‌درصد را دارد، در این راستا با شورای عالی امنیت ملی مکاتبه می‌کنیم تا وزارت نفت را ملزم به تولید این سوخت در پالایشگاه اصفهان و‌ آبادان بکند، ضمن اینکه از سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهیم برای کشتی‌هایی که در داخل خلیج فارس کاپوتاژ می‌کنند به‌مدت یک سال تنفس برای اجرای آیمو در نظر بگیرد.

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی در پایان تأکید کرد: اگر سوخت کم‌سولفور کشتی‌رانی‌ها تأمین نشود به‌دلیل سهل‌انگاری وزارت نفت، قیمت تمام‌شده کالاهای اساسی 1.5 برابر می‌شود.

وی گفت: ایران در حال حاضر 95 شناور نفتکش 100 تا 500 هزار تنی، 130 فروند کشتی کانتینری و حدود 40 فروند کشتی متعلق به بخش خصوصی دارد.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 25872
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *