خروج بی پی از کرکوک

2 بهمن 1398 ساعت 12:42

​شرکت BP با انقضای قرارداد اکتشافی ۱۰۰ میلیون دلاری‌ و عدم وجود توافق جدید در خصوص توسعه میدان نفتی کرکوک، از این منطقه خارج می‌شود.


به گزارش میز نفت به نقل از رویترز، این اقدام که ضربه تازه‌ای به امیدهای عراق برای افزایش تولید نفت می‌زند، در حالی روی داده که شرکتهای انرژی غربی تحت تاثیر ناآرامی‌های داخلی عراق در ماه‌های اخیر، به ارزیابی مجدد فعالیتهایشان در این کشور پرداخته‌اند.

منابع آگاه به رویترز گفتند: شرکت BP ماه گذشته به مقامات عراقی اطلاع داد که کارکنانش در این میدان نفتی واقع در شمال عراق را پس از انقضای قرارداد خدمات ۲۰۱۳ در پایان سال ۲۰۱۹، از این منطقه خارج کرده است.

یک مقام بلندپایه در شرکت نفت شمال عراق که بر فعالیت‌های کرکوک نظارت دارد، خروج شرکت BP را تایید کرد و گفت: نتیجه مطالعات توسعه میدان نفتی کرکوک به شرکت نفت شمال داده شده و متاسفانه حداقل برای ما پایین‌تر از انتظاراتمان بوده است. کاملا واضح است که نتایج این مطالعه برای این که شرکت BP فعالیت‌هایش را توسعه دهد، تشویق کننده نبوده است.

شرکت BP تایید کرده که کار و مطالعات این میدان را تکمیل کرده و توصیه‌های مربوط برای توسعه این میدان را به شرکت نفت شمال داده است. این شرکت در سال ۲۰۱۳ با شرکت نفت شمال که زیرمجموعه وزارت نفت عراق است، تفاهم نامه‌ای برای حمایت از مطالعات فعالیت میدان نفتی در کرکوک امضا کرد و همان طور که برنامه ریزی شده بود، در دسامبر ۲۰۱۹ کار و مطالعات این میدان را تکمیل کرد.

یک مهندس ارشد در شرکت نفت شمال گفت: کارکنان شرکت BP پس از کامل کردن مطالعات فنی میدان و بررسی‌ها، لپ‌تاپ‌های خود را به شرکت نفت شمال داده‌اند.

عراق امیدوار بود که با کمک شرکت BP تولید این میدان را سه برابر کرده و به یک میلیون بشکه در روز برساند که بیش از یک پنجم تولید فعلی عراق و معادل یک درصد از تولید جهانی بود.

قرارداد شرکت BP در سال ۲۰۱۴ که ارتش عراق با پیشروی گروه تروریستی داعش در شمال و غرب این کشور دچار فروپاشی شد و نیروهای دولت منطقه کردستان کنترل منطقه کرکوک را به دست گرفتند، متوقف شده بود.

بغداد در سال ۲۰۱۷ پس از برگزاری ناموفق همه پرسی استقلال منطقه کردستان، کنترل کامل کرکوک را پس گرفت و شرکت BP مطالعات خود در این میدان را ازسرگرفت.

کرکوک در سال ۱۹۲۷ کشف شد و به منزله تولد صنعت نفت عراق بود و طبق گزارش شرکت BP، حدود ۹ میلیارد بشکه نفت قابل استخراج دارد.

بر اساس گزارش رویترز، عمده نفت عراق تحت کنترل دولت مرکزی در بغداد در جنوب این کشور تولید شده و از بنادر جنوبی در خلیج فارس صادر می‌شود. دولت منطقه کردستان حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام را از شمال عراق و از طریق یک خط لوله که ترکیه می‌گذرد، صادر می‌کند.

منبع: ایسنا


کد مطلب: 25943

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/25943/خروج-بی-پی-کرکوک

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir