نفت در گرداب ویروس کرونا

14 بهمن 1398 ساعت 14:55

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تقاضای کمتر در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، به روند نزولی روزهای اخیر ادامه داد و کاهش یافت.


به گزارش میز نفت ، بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و نفت برنت هفته گذشته که اکثر پروازها به چین به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد، برای چهارمین هفته متوالی کاهش پیدا کردند. زنجیره تامین در چین نیز مختل شده و سبب شده شرکت سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت این کشور است، تولیدش را کاهش دهد.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۸ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۶ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت بازار جهانی در ژانویه حدود ۱۲ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۸ بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت ۲۴ سنت کاهش پیدا کرد و به ۵۱ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا در ژانویه ۱۵.۶ درصد افت داشت که بزرگترین کاهش ماهانه از ماه مه بود.

مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: تدابیر چین برای حمایت از اقتصادی ممکن است در کوتاه مدت کف قیمتی برای نفت ایجاد کند با این حال دورنمای تقاضا برای نفت چندان مطلوب نیست. تعطیلی فرودگاهها نشان می‌دهد که اگر تقاضا از بین نرود، حداقل اندکی تاخیر در تقاضا وجود خواهد شد.

فعالیت کارخانه‌ای چین در ژانویه تحت تاثیر کاهش سفارشهای صادراتی راکد بود و تحلیلگران انتظار دارند به دلیل شیوع ویروس که به تقاضا ضربه زده است، در فوریه کاهش شدیدی پیدا خواهد کرد.

بانک مرکزی چین قصد دارد نقدینگی بیشتری برای تقویت اقتصاد این کشور تزریق کند و اوایل هفته جاری وعده داد از ابزارهای سیاست پولی مختلفی برای کمک به زدودن تاثیر شیوع ویروس استفاده خواهد کرد.

منابع آگاه به رویترز گفتند: اوپک و متحدانش برای بررسی تاثیر شیوع ویروس مرگبار روی تقاضا برای نفت ممکن است زمان نشست رسمی خود را از مارس به فوریه تغییر دهند. در حال حاضر کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک قرار است اوایل فوریه برای ارزیابی تاثیر این ویروس نشستی برگزار کند.

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ژانویه به پایین‌ترین حد در چند سال اخیر نزول کرده است و نرخ پایبندی اوپک و متحدانش به پیمان کاهش تولید به دلیل افت عرضه لیبی جهش پیدا کرد. بنا بر این نظرسنجی، ۱۳ کشور عضو اوپک در ژانویه ۲۸.۳۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۶۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از آمار دسامبر بود.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین منابع صنعتی آگاه اظهار کردند که عربستان سعودی و کویت مقدمات ازسرگیری تولید نفت در میدان نفتی مشترک الخفیج را آغاز کرده‌اند و انتظار می‌رود تولید این میدان از اواخر فوریه آغاز شود. این دو کشور سال میلادی گذشته موافقت کردند به اختلاف پنج ساله در خصوص اداره میادین نفتی منطقه حائل پایان دهند تا تولید میادین نفتی مشترک میان آنها ازسرگرفته شود.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 26066

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26066/نفت-گرداب-ویروس-کرونا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir