۰

امید نفت خیزها به «زمستان»

از ۶ ماه سال جاری تنها یک ماه و نیم است که قیمت سبد نفتی اوپک به زیر 100 دلار رسیده است و این در حالی است که کارشناسان انرژی انتظار دارند روند صعودی قیمت سبد نفت اوپک با ورود فصل سرما آغاز شود.
امید نفت خیزها به «زمستان»
به گزارش «ميزنفت»، زمانی که دولت یازدهم مشغول تدوین بودجه سال ۹۳ بود قیمت سبد نفتی اوپک ۱۰۷ دلار و ۶۷ سنت بود، شاید به همین دلیل بود که مسئولان تدوین بودجه قیمت نفت را در بودجه سال ۹۳ به میزان ۱۰۰ دلار در نظر گرفته بودند، اما اگر به روند قیمت سبد نفت اوپک در ماه های دی، بهمن و اسفند توجه کنیم متوجه می شویم که قیمت نفت طی ۳ ماه اندکی روند نزولی به خود گرفت به طوری که در اسفند ماه سال ۹۲ قیمت نفت به ۱۰۴ دلار رسید.

پس از ورود به سال ۹۳، روند نزولی قیمت نفت متوقف شد و بازار بار دیگر شاهد روندی صعودی قیمت‌ها بود به طوری که در خردادماه قیمت نفت اوپک به ۱۰۷ دلار رسید و با این صعود دیگر کسی انتظار نداشت شاهد کاهش ۱۳ دلاری قیمت نفت اوپک و به تبع آن قیمت نفت ایران باشیم.

اگرچه هم اکنون قیمت نفت اوپک به حدود ۹۵ دلار رسیده است و این نگرانی را به حق برای برخی ایجادکرده که چنانچه این روند ادامه یابد با کسری بودجه در این بخش مواجه خواهیم شد زیرا بخش اعظمی از درآمد بودجه ایران از فروش نفت خام تامین می شود، اما کارشناسان انرژی نظر متفاوتی را نسبت به کاهش قیمت نفت دارند.

این کارشناسان معتقد هستند همواره در مدت گرم سال به دلیل عرضه بالای نفت و کمبود تقاضا شاهد کاهش قیمت هستیم، هر چند این موضوع دلیل نمی شود که اعضای اوپک آینده نگری نکرده و باید در تعیین سقف تولید نفت تجدید نظر می کردند.

از طرف دیگر آنها دلایل مختلفی را برای کاهش قیمت نفت اوپک عنوان می کنند که از جمله بهبود در تولید نفت «اوپک»،تولید بالای نفت خام در امریکا، و واردات پایین تر از صادرات نفت خام این کشور، بهبود تولید نفت خام لیبی، تلاش عربستان برای افزایش تولید به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز، تعیین تکلیف رئیس جمهور و نخست وزیر جدید عراق که موجب بهبود جو روانی در این کشور شده است، اصلاح پیش بینی آژانس بین المللی انرژی در مورد تقاضای مصرف نفت در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵،کاهش سرعت بهبود اقتصاد جهانی، خوشبینی در مذاکرات بین ایران و جامعه بین المللی که منجر به افزایش فروش نفت خام ایران خواهد شده، است.

کارشناسان با تمام این شرایط امیدوارند در یکی دو ماه آینده که فصل سرما آغاز می شود، تولید نفت خارج از اوپک مانند روسیه و آمریکا به دلیل انکه میادین نفتی این کشورها عموما در مناطق سردسیر قرار گرفته اند کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر تقاضا برای نفت نیز افزایش می یابد به همین دلیل قیمت نفت اوپک روند صعودی طی خواهد کرد و به بالای ۱۰۰ دلار می رسد.

به همین دلیل وزرای نفت عضو اوپک به دنبال برگزاری نشست فوق العاده به منظور تغییر در سقف تولید اوپک نیستند و انتظار دارند تا یکی دو ماه آینده روند صعودی قیمت نفت آغاز شود.

اما نکته مهم دیگری که باید در خصوص بودجه سالانه مورد توجه قرار داد این است که کسری بودجه بر اساس فروش ۱۲ ماه نفت محاسبه می شود به این مفهوم که میانگین قیمت نفت در ۱۲ ماه محاسبه خواهد شد و در شرایط فعلی اگرچه قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار رسیده اما تنها یک ماه و نیم از ۶ ماه گذشته قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار رسیده است و بنابراین نمی توان گفت بودجه سال ۹۳ در چنین شرایطی با کسری مواجه شده است.

بلکه انتظار می‌رود با ورود به فصل سرما رو به افزایش نهادن قیمت نفت کسری درآمدهای نفتی در یک ماه نیم پایانی تابستان جبران شود.

منبع: فارس
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 2607
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *