۰

پتروپالایشگاه سلاح دفاعی ایران در مفابل آمریکا

عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی و محیط زیست گفت: در جنگ اقتصادی و زمانی که مهمترین سلاح تهاجمی دشمن علیه ما تحریم خرید نفت است، مهمترین ابزار دفاعی و سلاح اقتصادی ما باید پالایشگاه نفت خام باشد تا سلاح دشمن را خنثی و بی اثر کنیم.
پتروپالایشگاه | میز نفت
پتروپالایشگاه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مالک شریعتی کارشناس ارشد انرژی در خصوص بیانات اخیر رهبرانقلاب درباره ضرورت استفاده از فرصت تحریم دشمن برای قطع وابستگی اقتصادی به نفت گفت: اینکه وزیر نفت ما به ساخت پالایشگاه به دلیل غیراقتصادی بودن اعتقاد ندارد به دلایل مختلف قابل قبول نیست.

شریعتی با تاکید بر اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی تحمیلی ناجوانمردانه ای از سوی دشمنان هستیم تاکید کرد: در هر جنگی باید به ابزار دفاعی متناسب با آن میدان مجهز بود و کسی نمی پذیرد که گفته شود سلاح دفاعی ما باید اقتصادی باشد! مگر الان که با موشک های ساخت داخل به تلافی ترور شهید سردار سلیمانی پایگاه آمریکایی عین الاسد هدف قرار گرفت، کسی می تواند سوال کند که ساخت موشک اقتصادی هست یا نه؟! 

عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی و محیط زیست افزود: در جنگ اقتصادی و زمانی که مهمترین سلاح تهاجمی دشمن علیه ما تحریم خرید نفت است، مهمترین ابزار دفاعی و سلاح اقتصادی ما باید پالایشگاه نفت خام باشد تا سلاح دشمن را خنثی و بی اثر کنیم و این مساله ای بسیار فراتر از اقتصادی بودن یک پروژه عمرانی در شرایط عادی اقتصادی در کشور است.

شریعتی با یادآوری تجربه خنثی سازی تحریم فروش بنزین به ایران در ابتدای دهه 90 اظهار داشت: در کتاب آقای ریچارد نفیو عنصر کلیدی تحریم ایران در دولت اوباما این مساله به صراحت بیان شده است که در سال ۲۰۱۰ واردات بنزین به ایران تحت تحریم قرار گرفت اما این استراتژی به‌زودی شکست خورد، زیرا ایرانی‌ها با طرح سهمیه بندی بنزین و کارت سوخت که منجر به کاهش مصرف شد و همچنین تولید سوخت (بنزین و گازوئیل) در پالایشگاه‌های خود، موفق شدند استراتژی تحریم بنزین را دور بزنند.

این کارشناس سیاستگزاری انرژی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان مستقل معتقدند ساخت پالایشگاه با در نظر گرفتن برخی شرایط می تواند کاملا اقتصادی هم باشد، تاکید کرد: اولا مطابق مصوبه اخیر مجلس اگر پالایشگاه در مقیاس بزرگ با پتروشیمی تلفیق شود و اصطلاحا "پتروپالایشگاه" احداث شود، در بسیاری از هزینه های سرمایه‌گذاری صرفه جویی شده و تنوع محصولات هم آن را کاملا اقتصادی می کند. ثانیا محصولات و فرآورده های آن به دلیل امکان انتقال در حجم کم در بازارهای محلی تحریم ناپذیر است و ثالثا اگر برای تامین سرمایه ساخت پتروپالایشگاه ها با مدل درست و متضمن جلب اعتماد مردم به سراغ نقدینگی حجیم و سرگردان مردمی برویم، خود این اقدام چند ده میلیارد دلار از نقدینگی جامعه را جذب و به نفع اقتصاد کلان کشور عمل می کند.

این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار داشت: آنچه بسیار مایه تعجب و حیرت است، غفلت و تعلل چندساله دولتمردان اقتصادی از فرمول‌های "نجات اقتصاد ایران" است که بارها توسط کارشناسان به دولت گفته شد و شنیده نشد تا با تاخیر چندساله دست به کار شدند. نمونه مهم آن احیای مجدد کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین پس از شش سال تعلل نابجا و اجرای آن به صورت ناگهانی و شوک آور به مردم بود و اکنون هم معاون وزیر نفت تازه در ضرورت ساخت پالایشگاه سخن گفته است. 

شریعتی در پایان تاکید کرد: اگر از ابتدای دولت یازدهم اصلاح یارانه انرژی با کارت سوخت در بنزین و نظام IBT در بخش برق به تدریج دنبال میشد و ساخت چند "ابرپتروپالایشگاه" نیز در دستور کار قرار می گرفت اولا نیازی نبود 18 میلیارد دلار ارز و چندین تن طلا از سرمایه ملی در بازار حراج شود و از دست برود؛ ثانیا امروز آمریکا نمی توانست از حربه تحریم خرید نفت ایران کوچکترین بهره ای ببرد.




منبع : فارس 
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 26122
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *