۰

درخواستی از سوی کارکنان اقماری

واگذاری برنامه کار و استراحت پرسنل اقماری به شرکت‌های غیردولتی باعث می‌شود که این شرکت‌ها بیشترین فشار را به زندگی شخصی این پرسنل وارد کنند. در نتیجه وزارت کار باید قانونی عادلانه درباره برنامه کار و استراحت این پرسنل تدوین کند.
کارکنان اقماری | میز نفت
کارکنان اقماری | میز نفت
به گزارش میز نفت ، یکی از موضوعات مهمی که زندگی پرسنل اقماری شرکت‌های پیمان‌کار وزارت نفت و وزارت نیرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ برنامه تعداد روزهای استراحت و کار این پرسنل است. در این راستا برخی کاربران خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» با ثبت سوژه‌ی  "چرا قانون برای تعداد روزهای استراحت پرسنل شرکت نفت متفاوت است" خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

در این سوژه پرسنل اقماری ضمن گلایه از برنامه کاری تدوین شده برای آنها اظهار کردند: «تعداد روزهای استراحت پرسنل اقماری برای نیروهای استخدامی شرکت نفت 14 روز کار و 14 روز استراحت می باشد ولی متاسفانه برای پرسنل شرکتی و پیمانکار در شرکت نفت و همچنین در وزارت نیرو و شرکت های خصوصی این قانون به صورت 22 روز کار و 8 روز استراحت می باشد. این تعداد روز کم باعث شده است که زندگی این پرسنل بسیار تحت الشعاع قرار بگیرد و متاسفانه سیستم کاری 22 روز کار 8 روز استراحت باعث نابودی بسیاری از خانواده های درگیر این موضوع شده است».

پس از پیگیری خبرگزاری فارس از شرکت نفت، ناصر مولایی مدیر منابع انسانی شرکت ملی نفت ضمن تکذیب ادعای فوق در این باره توضیح داد: «برنامه کار نیروهای اقماری شرکت نفت اعم از رسمی، مدت موقت و پیمانکاری به صورت 2 هفته کار و 2 هفته استراحت است. یعنی ما اصلا نیروی اقماری‌ای نداریم که 22 روز کار کند و 8 روز استراحت کند و این موضوع صحت ندارد. ممکن است در بخش خصوصی غیر از شرکت نفت که حتی پیمانکار شرکت نفت هم نباشد؛ این مدل کار 22 روز کار و 8 روز استراحت وجود داشته باشد که آنها هم به شرکت نفت ربطی ندارد».

اصرار پرسنل اقماری شرکت‌های پیمانکار شرکت نفت و نیرو بر برنامه کاری سخت‌گیرانه و از طرفی انکار این موضوع توسط مسئولان شرکت نفت باعث شد که برای بررسی صحت و سقم این قضیه با پرسنل برخی از شرکت‌های پیمانکار گفتگویی داشته باشیم. در ادامه مصاحبه با تعدادی از این پرسنل آورده شده است. (اسامی این پرسنل به دلیل اینکه تبعاتی برای آنها نداشته باشد در متن مصاحبه آورده نشده است)

*درخواست پرسنل اقماری برای تدوین قانونی عادلانه درباره تعداد روزهای کار و استراحت

یکی از پرسنل اقماری شرکت فرآب در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: «موضوعی که ما پرسنل اقماری در بخش فارس من درخواست پیگیری را کردیم موضوع تعداد روزهای استراحت پرسنل اقماری بود که هر شرکتی آن را به صورت دلخواه خود معین می‌کند. در حال حاضر برخی شرکت‌ها برنامه کاری را به صورت 21 روز کار و 9 روز استراحت تعیین می‌کنند، برخی دیگر 22 روز کار و 8 روز استراحت هستند و همچنین مدل‌های 14 روز کار و 7 روز استراحت یا 7 روز کار و 7 روز استراحت را نیز داریم. در این بین به کارکنانی که 22 روز کار می‌کنند و 8 روز استراحت دارند بیشترین ظلم می‌شود».

وی ادامه داد: «کسی که در ماه 22 روز سر کار است و 8 روز فقط به خانه می‌رود واقعا نمی‌تواند به هیچ بخشی از زندگی‌ شخصی‌اش برسد. من در شرکت فرآب کار میکنم که یک بزرگترین شرکت صنعتی بعد از مپنا است. فرآب پیمانکار ساخت تمامی نیروگاه‌های آبی و تعدادی از پروژه‌های نفتی و گازی است و حوزه فعالیت زیادی دارد. سیستم کاری شرکت فرآب برای نیروهای اقماری به صورت 22 روز کار و 8 روز استراحت است. علاوه بر فرآب بسیاری از شرکت‌های دیگر هم قوانین مشابهی دارند. مثلا پتروشیمی کاویان و نوری 14 روز کار و 7 روز استراحت است. درخواستی که از خبرگزاری فارس داریم این است که این موضوع را در وزارت کار پیگیری کند تا وزارت کار یک قانون رسمی کشوری برای تعداد روزهای استراحت پرسنل اقماری تدوین کند».

*وزارت کار قانون واحدی را برای همه‌ی پرسنل اقماری تهیه کند

 یک پرسنل اقماری شرکت سازه فرافن نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: «گلایه بنده درباره تعداد روزهای استراحت پرسنل اقماری وزارت نفت و وزارت نیرو و شرکت‌های پیمانکار این دو وزارتخانه است. من در شرکت سازه فرافن که پیمانکار شرکت پالایشی بیدبلند است مشغول به کار هستم. برنامه کاری این شرکت به صورت 23 روز کار و 7 روز استراحت است. همچنین علاوه بر شرکت ما، شرکت جهانپارس و سازه پارس نیز مشغول به کار هستند که برنامه کاری اینها هم به صورت 23-7 است. این برنامه کاری برای پرسنل اقماری به شدت سنگین بوده و ما به زندگی معمولی خود اصلا نمی‌رسیم».

وی ادامه داد: «ما بعد از 23 روز کار وقتی که به خانه می‌رویم تا چند روز اول فقط باید استراحت کنیم تا خستگی کار از بدنمان بیرون رود. در نتیجه تنها 2 الی 3 روز برای ما باقی می‌ماند تا بتوانیم اوقات‌مان را با خانواده به سر کنیم. ما از وزارت کار و سایر ارگان‌های مربوطه درخواست داریم که قانون واحدی را برای همه‌ی پرسنل اقماری تهیه کند تا تعداد روزهای کار و استراحت ما نیز همانند نیروهای رسمی به صورت استاندارد 14 روز کار و 14 روز استراحت تدوین شود».

*برنامه سنگین کاری نیروهای اقماری، زندگی شخصی آنها را از بین برده است

همچنین یکی از پرسنل اقماری شرکت اکسیر صنعت باختری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: «اینجانب در شرکت اکسیر صنعت باختری مشغول به فعالیت هستم که پیمانکار فازهای ۱۳،۱۷،۱۸،۲۳،۲۴ پارس جنوبی بوده و هست. شرایط کار و استراحت ما تو تمام این پروژه ها به صورت ۲۴ روز کار و ۶ روز استراحت هست. این تقسیم بندی مشکلات متعددی برای زندگی من و بسیاری از همکارانم به وجود آورده است. ما اصلا نمی‌توانیم به زندگی شخصی خود برسیم. خواهشمندم به صورت جدی موضوع رو پیگیری بفرمایید تا قوانین مربوط به آن اصلاح شود».

به علاوه، یکی از پرسنل اقماری شرکت موسسه دریا ساحل نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: «اینجانب در شرکت موسسه دریا ساحل وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا مشغول به فعالیت هستم که پروژه خطوط انتقال گاز در خوزستان را انجام می‌دهد. تعداد روزهای کار و استراحت ما به صورت ۲۲ روز کار و ۸ روز استراحت هست که واقعا شرایط سختی رو برای زندگی ما رقم زده است. به نظر من نبود قانون کشوری برای تعداد روز استراحت پرسنل اقماری باعث شده است شرکت‌ها دستشان برای تدوین برنامه کار و استراحت ما باز باشد و هر شرکتی هر تعداد روزی که میخواهد برای استراحت ما تعیین کند که قطعا در این پروسه بیشترین فشار به زندگی ما وارد می‌شود».

در مجموع به نظر می‌رسد که واگذاری برنامه کار و استراحت پرسنل اقماری به شرکت‌های غیردولتی باعث می‌شود که حداقل حقوق این پرسنل که عمده‌ی آنها بخشی از کارگران زحمتکش این کشور هستند توسط این شرکت‌ها زیر پا گذاشته شود. در این راستا وزارت کار باید به عنوان مدافع حقوق این پرسنل وارد کار شده و تدوین قانونی عادلانه درباره برنامه کار و استراحت پرسنل اقماری شرکت‌ها در دستور کار قرار دهد.



منبع : فارس 
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 26239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *