۰

تداوم وابستگی امارات به واردات گاز

میدان گازی جدیدی که در امارات کشف شده است ظرفیت خودکفا کردن این کشور را دارد. ولی توسعه این میدان گازی سال ها طول می کشد و طی این سال ها امارات همچنان وابسته به واردات گاز طبیعی است.
میدان گازی | میز نفت
میدان گازی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، خلیج فارس بدون شک مهمترین منطقه تولید نفت و گاز در جهان است. پس از دهه ها اکتشاف و تولید، این منطقه هنوز هم ظرفیت اکتشاف های بیشتر را دارد. حتی کشورهایی که بهره‌برداری زیادی از این منابع کرده‌اند مثل امارات، هنوز هم فضای بیشتری برای کار دارند. امارات یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت جهان است. این کشور در 2019 به طور میانگین 2.9 میلیون بشکه در روز استخراج کرد که 30 درصد تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می داد.

 علی رغم ظرفیت بالای تولید امارات، این کشور شدیداً وابسته به واردات گاز طبیعی برای تأمین نیازهای خود است. یک سوم  گاز مصرفی امارات توسط کشور همسایه قطر تأمین می شود. روابط سیاسی بین قطر و امارات به خاطر حمایت امارات از تحریم اقتصادی قطر به رهبری عربستان تیره و تار شده است.

 بنابراین کشف یک میدان گازی بزرگ در مرز بین دوبی و ابوظبی می‌تواند شرایط را برای امارات تغییر دهد. خودکفایی امنیت انرژی این کشور را بالا می‌برد و فضای ژئوپلیتیکی منطقه را تغییر می‌دهد.

 امارات در اوایل همین ماه کشف بزرگترین میدان گازی را از 2005 اعلام کرد. میدان جبل علی شامل 80 تریلیون فوت مکعب گاز است و ظرفیت خودکفا کردن امارات را دارد. ولی توسعه این میدان گازی سال ها طول می کشد و طی این سال ها امارات همچنان وابسته به واردات گاز طبیعی است.

حتی اگر توسعه این میدان گازی، امارات را تا اواسط دهه 2020 به خودکفایی برساند، این کشور قراردادهایی با قطر دارد که باید همچنان به واردات گاز از آن ادامه دهد. به علاوه، رسیدن به خودکفایی سخت تر و گران‌قیمت تر از آن چیزی است که تخمین زده می شود.

 گرچه قطر همچنان یک صادر کننده قابل اطمینان است، ولی وابستگی انرژی حتی در بین کشورهای دوست هم پایدار نیست. بنابراین امارات به دنبال سیاست تنوع اقتصادی است و هدف آن رسیدن به منابع جایگزین مثل انرژی تجدیدپذیر و هسته ای است.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب: 26284
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *