۰

اوپک بدون روسیه وارد عمل می‌شود

اوپک ممکن است در نشست هفته جاری به منظور متوقف کردن روند ریزش قیمت‌ها، بدون همراهی روسیه کاهش بیشتر عرضه نفت را تصویب کند.
به گزارش میز نفت ، منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: مسکو در برابر کاهش بیشتر تولید نفت مخالفت کرده و استدلال دارد که کاهش بیشتر تولید از سوی گروه اوپک پلاس لزوما تقاضا برای نفت را بهبود نخواهد بخشید.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه گفت: قیمت‌های فعلی برای بودجه کشورش قابل قبول هستند و روسیه که یکی از اعضای مهم گروه اوپک پلاس به شمار می رود منابع کافی در اختیار دارد تا با هر گونه وخامت در اوضاع اقتصاد جهانی مقابله کند.

یکی از این منابع آگاه گفت: عربستان سعودی می‌خواهد مانع از کاهش بیشتر قیمتهای نفت شود اما روسیه هنوز موافقت نکرده است. بنابراین تنها راه برای اوپک ممکن است کاهش تولید به تنهایی باشد که سیگنال خوبی را به بازار ارسال نمی کند.

یک منبع آگاه دیگر گفت: باید کاهش تولید صورت بگیرد و هیچ گزینه دیگری وجود ندارد و یک گزینه دیگر برای اوپک ممکن است این باشد که تصمیم گیری را تا زمانی که قیمتهای پایین مسکو را به همراهی وادار کند، به تاخیر بیاندازد.

بازارهای جهانی نفت و سهام تحت تاثیر شیوع سریع ویروس کرونا بهم ریخته‌اند. این ویروس تاکنون بیش از ۸۲ هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و جان بیش از ۲۷۰۰ نفر را در چین و ۵۷ نفر را در ۴۶ کشور دیگر گرفته است.نفت برنت از ژانویه بیش از ۱۵ دلار کاهش قیمت داشته است.

منابع آگاه اوپک روز جمعه اظهار کردند که این گروه به منظور متوقف کردن ریزش قیمتهای نفت، سرگرم مذاکره برای کاهش تولید خود به میزان یک میلیون بشکه در روز دیگر است. این رقم بیشتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش تولید است که پیش از این پیشنهاد شده بود.

توافق فعلی گروه اوپک پلاس برای محدودیت عرضه ۱.۷ میلیون بشکه در روز تا پایان مارس اجرا می شود. عربستان سعودی تولید خود را به صورت داوطلبانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده که مجموع محدودیت عرضه این گروه را به ۲.۱ میلیون بشکه در روز می رساند.

اوپک و متحدانش قرار است اواخر هفته جاری برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید خود در وین دیدار کنند. اما کاهش تولید بدون روسیه ممکن است به معنای پایان همکاری میان اوپک و مسکو باشد که عربستان سعودی و سایر اعضای کلیدی اوپک چنین چیزی نمی خواهند.

مسکو معمولا پس از عدم تمایل اولیه در آخرین دقیقه با اقدامات اوپک پلاس موافقت کرده است.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی ماه گذشته گزارش رسانه ای مبنی بر این که ریاض در حال بررسی بهم زدن اتحاد اوپک پلاس با روسیه است را بی معنی خواند. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که اوپک پلاس به شیوع ویروس کرونا مسئولانه واکنش نشان خواهد داد و عربستان سعودی و روسیه در سیاست نفتی متعهد می مانند.

بر اساس گزارش رویترز،  وزیر انرژی عربستان سعودی از زمان شیوع ویروس کرونا در ژانویه با این آگاهی که تاخیر در واکنش پیش از این به فروپاشی پرهزینه نفت منجر شده، برای کاهش فوری تولید نفت رایزنی می کرد.

عربستان سعودی برای متوازن کردن بودجه خود به نفت ۸۰ دلار در هر بشکه و روسیه به نفت ۴۲ دلار نیاز دارد.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 26378
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *