۰
LPG به عنوان سوخت

سوخت پاک اتوبوس‌ها در آمریکا و شرق آسیا

با توجه به ارزش حرارتی بیش­تر LPG نسبت به گازوییل، با مصرف LPG در اتوبوس‌­ها مقدار گازوییل آزاد شده از نظر معادل سازی وزنی بیش­تر از LPG مصرف شده خواهد بود و این گازوییل را می‌­توان با اختلاف قیمت 150 دلار بیش­تر از LPG صادر کرد.
سوخت پاک اتوبوس‌ها در آمریکا و شرق آسیا
به گزارش میز نفت ، در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله کره‌جنوبی، ترکیه، ایتالیا، روسیه، لهستان یکی از کاربردهای LPG استفاده از آن در خودروها به عنوان سوخت جایگزین بنزین و دیزل است که به آن اتوگاز گفته می‌شود. در این کشورها نوع وسیله نقلیه‌­ای که از گازمایع به عنوان سوخت استفاده می­‌کنند متفاوت است. به عنوان مثال در برخی کشورها از LPG بیش­تر در خودروهای سبک یا همان خودروهای بنزینی استفاده می‌شود و بعضی کشورها مانند اسپانیا و آمریکا بیش­تر این سوخت را در خودروهای سنگین و به عنوان جایگزین دیزل به کار می­‌برند. دلایل و رویکردهای دولت­‌ها و رانندگان برای استفاده از سوخت گازمایع در خودروهای سنگین قابل توجه است. از جمله این دلایل بحث­‌های زیست محیطی، اقتصادی و ... است.

دلیل استفاده از اتوگاز به جای دیزل در بسیاری از کشورها بحث آلایندگی کم­تر آن نسبت به دیزل است. به عنوان مثال در انگلیس دولت انگلستان در ژوئیه سال 2017 یک برنامه بهبود کیفیت هوا منتشر کرد که عمدتاً با هدف کاهش انتشار NOx در مناطق شهری انجام شود. براساس این طرح، «صندوق هوای پاک» برای تأمین بودجه استفاده اتوبوس­‌ها از سوخت اتوگاز تأسیس شده و در مجموع 220 میلیون پوند (290 میلیون دلار) بودجه از سال 2018 تا 2021 برای این منظور اختصاص می‌یابد.

آمریکا به منظور کاهش آلایندگی حاصل از سوخت خودروها، طرح «اتوبوس مدارس» را در ایالات خود به اجرا درآورده و سوخت اتوبوس­‌های مدارس را با LPG جایگزین کرده است. اکنون در آمریکا 15000 اتوبوس LPG سوز وجود دارد. البته در این کشور سوخت LPG به نام ترکیب اصلی آن یعنی "پروپان" نامگذاری شده است.
شکل 1- یک نمونه اتوبوس LPGسوز در آمریکا (اتوبوس مدرسه)

در شهرهای پر جمعیت چین مانند شهرهای هنگ‌کنگ و گوانگژو، برای کمک به کاهش آلودگی هوا از اتوبوس­های LPGسوز بهره گرفته­ است. واردات این نوع اتوبوس‌­ها در این کشور از هیوندای، تویوتا، ساناتان، کیا و نیسان انجام می­‌شود. در حال حاضر 90 درصد اتوبوس‌­های عمومی در گوانگژو و 30 درصد در هنگ کنگ LPGسوز هستند.  

گزارش‌ها حاکی است کره‌جنوبی با همکاری  Hyundai Motors در حال توسعه اتوبوس­‌ها و نیسان­‌هایی است که از سوخت گازمایع به جای دیزل استفاده می‌­کنند. در شهرهای آلبرتا و آنتاریو و بریتیش کلمبیا کشور کانادا نیز، اتوبوس‌­های LPG سوز استفاده گسترده‌ای دارند. همچنین فناوری استفاده از اتوگاز در اتوبوس‌­ها در لهستان به سرعت در حال پیشرفت است و اکنون تعداد زیادی خودروهای سنگین دیزل - ال­‌پی‌­جی سوز در این کشور وجود دارد.

* دلایل اقتصادی استفاده از LPG به عنوان جایگزین دیزل در اتوبوس‌­ها

با توجه به تجربه استفاده کشورهای مختلف در استفاده از اتوگاز در خودروهای سنگین به جای دیزل مشخص می­‌شود که در حالت کلی استفاده از اتوگاز بسیار ارزان­تر از دیزل است. شکل2 اختلاف قیمت تعمیر و نگهداری خودروهای با سوخت دیزل و اتوگاز در کشور آمریکا را به ازای هر مایل مسافت نشان می‌­دهد.
شکل 2- اختلاف هزینه گازوییل و LPG به ازای هر مایل مسافت

*اتوبوس‌­های گازسوز راهکار کاهش آلودگی هوای تهران

استفاده از CNG در اتوبوس‌­ها برای کاهش آلودگی هوای تهران راهکار بسیار مناسبی است و نیاز به توسعه بیش­تر دارد اما به دلیل وجود برخی محدودیت­‌ها از قبیل قدرت کمتر موتور خودروها می‌­توان اتوبوس‌­های شهری و بخش خصوصی  LPGسوز را همزمان با توسعه CNGسوزها در کلان­شهرها گسترش داد.

در این راستا رضا رحیمی، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: «تجربه کشورهای مختلف در استفاده از ال­‌پی‌­جی در اتوبوس­‌های شهری نشان می‌­دهد که این کار باعث کاهش آلاینده­‌های خروجی از خودروها و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می­شود. در کشور ایران نیز با توجه به مشکلات آلودگی هوای بسیاری از کلان­شهرها از جمله تهران، اراک، اصفهان، تبریز و... می­‌توان در اتوبوس­های عمومی LPG را هم زمان با CNG جایگزین دیزل کرد و آلایندگی را به شدت کاهش داد».

وی در ادامه اظهار داشت: «از منظر اقتصادی نیز اتوبوس‌های دیزلی برای کاهش انتشار آلاینده نیاز به فیلتر دوده دارند که هزینه نصب آن بسیار بالاست و راندمان خودرو را کاهش می‌­دهد اما تبدیل اتوبوس‌­های دیزلی به LPG سوز ارزان­تر است، راندمان کاهش نمی­‌یابد و دائمی خواهد بود».

در مجموع با توجه به ارزش حرارتی بیش­تر LPG نسبت به گازوییل، با مصرف LPG در اتوبوس‌­ها مقدار گازوییل آزاد شده از نظر معادل سازی وزنی بیش­تر از LPG مصرف شده خواهد بود و گازوییل آزاد شده را می‌­توان با اختلاف قیمت 150 دلار بیش­تر از LPG صادر کرد و در نتیجه درآمد بیشتری را نسبت به صادرات LPG برای دولت به ارمغان می‌آورد.



منبع : فارس
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب: 26426
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *