۰

عربستان زیان‌کننده اصلی سقوط قیمت نفت

نماینده سابق ایران در اوپک از احتمال افت بیشتر قیمت نفت در بازارِ رها شده نفت و احتمال برگزار نشست اضطراری اوپک در آینده نزدیک خبر داد و گفت: عربستان جزو زیان کننده های اصلی این سقوط قیمت نفت است.
سید محمدعلی خطیبی | میز نفت
سید محمدعلی خطیبی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، سید محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: هم شیوع ویروس کرونا که منجر به افت تقاضای جهانی نفت شد و هم نتیجه اجلاس اخیر اوپک، منجر به سقوط آزاد قیمت نفت شد.

وی افزود: اجلاس اوپک که به خاطر شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن در کاهش جهانی تقاضای نفت تشکیل شده بود، با عدم توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید نفت به نتیجه نرسید؛ در واقع اوپک در اجماع نظر بر سر کاهش تولید نفت موفق بود و تصمیم داشت تا با کاهش یک‌میلیون بشکه‌ای تولید نفت، جلوی افت قیمت را بگیرد اما این تصمیم اوپک، نیازمند همراهی کشورهای غیراوپک بود که با این عدم همراهی، این تصمیم نیز به نتیجه نرسید.

این کارشناس امور بین الملل نفت با بیان اینکه "اکنون بازار نفت به حال خود رها شده و مدیریتی در کار نیست"، گفت: تا وقتی بازار به همین صورت، رها شده باقی بماند، وضعیت قیمت نفت اصلاح نخواهد شد.

وی ادامه داد: اقدامی که عربستان بعد از اجلاس اوپک انجام داد نیز روی سقوط آزاد قیمت نفت موثر بود، عربستان قیمت نفت خود را در مقاصد آسیایی، اروپایی و امریکایی کاهش داد و یک جنگ قیمتی به راه انداخت.

نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: عربستان با به راه‌اندازی این جنگ قیمتی، به دنبال این است که روسیه را مجبور به همراهی کند و به نظر می رسد تا زمانی که روسیه با کاهش تولید موافقت نکند، این جنگ قیمتی عربستان ادامه یابد.

وی افزود: عربستان جزو زیان کننده های اصلی این سقوط قیمت نفت است؛ سهام آرامکو که در بازرهای بورس ارزش گذاری می شود، ناشی ازسقوط قیمت نفت، به شدت افت کرده و به قبل از عرضه اولیه‌اش رسیده است.

خطیبی با بیان اینکه "بازار نفت به حال خود رها شده"، گفت: احتمال افت بیشتر قیمت نفت وجود دارد چرا که در حال حاضر هر کشوری به هر اندازه‌ای که بتواند تولید می کند.

نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ به اینکه "آیا احتمال برگزاری جلسه اضطراری اوپک در آینده ای نزدیک به دلیل جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت وجود دارد؟"، گفت: بعید نیست؛ چرا که رایزنی ها از سوی کشورهای مختلف آغاز شده و احتمال این وجود دارد که این رایزنی ها به جلسه اضطراری اوپک ختم شود.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 26455
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *