اعضای اوپک روزانه نیم میلیارد دلار ضرر می کنند

20 اسفند 1398 ساعت 13:27

پس از شکست اتحاد اوپک پلاس و افت یک سومی ارزش نفت در یک شب، اعضای اوپک روزانه نیم میلیارد دلار درآمد از دست می دهند.


به گزارش میز نفت ، نفت مهمترین منبع درآمد اکثر کشورهای عضو اوپک به شمار می رود و افت شدید قیمتها، اقتصادهای این کشورها را تحت فشار قرار خواهد داد.

نفت برنت روز دوشنبه حداکثر ۳۱ درصد سقوط کرد و به ۳۱ دلار رسید که پایینترین قیمت از اواسط فوریه سال ۲۰۱۶ بود. در این سطح، قیمت نفت حدود ۲۰ دلار در هر بشکه در مقایسه با قیمت پیش از نشست اوپک پلاس در روز جمعه سقوط کرده است.

طبق محاسبه رویترز، بر مبنای این قیمت و میانگین تولید اعضای اوپک در فوریه، کشورهای عضو این گروه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمد در روز از دست می دهند.

این ضرر در مقایسه با قیمت ۷۱ دلار و ۷۵ سنت نفت برنت در ژانویه بیشتر به چشم می آید.

وزیران نفت اوپک در نشست پنج شنبه گذشته از افزودن شدن ۱.۵ میلیون بشکه در روز به کاهش تولید گروه اوپک پلاس و تمدید اجرای توافق تا پایان سال ۲۰۲۰ حمایت کرده بودند. با احتساب ۲.۱ میلیون بشکه در روز که در حال حاضر محدود شده است مجموع محدودیت عرضه این گروه به ۳.۶ میلیون بشکه در روز می رسید که معادل حدود ۳.۶ درصد از عرضه جهانی بود. پیشنهاد اوپک با مخالفت روسیه روبرو شد که ترجیح می داد توافق فعلی تا پایان سه ماهه دوم تمدید شود. در نتیجه پیمان سه ساله که تحت آن رقبای قدیمی موفق شده بودند ریزش قیمتهای نفت را متوقف کنند شکست خورد و جنگ قیمت بر سر سهم بازار آغاز شد.

نیجریه و الجزایر که از اعضای اوپک هستند روز دوشنبه اعلام کردند شکست این مذاکرات ضربه سختی برای تولیدکنندگان خواهد بود.

نورلان نوگایف، وزیر انرژی قزاقستان پس از شکست مذاکرات اوپک پلاس در وین اظهار کرده بود کشورش اقداماتی را برای کاهش هزینه ها در پیش خواهد گرفت.

قیمت نفت مورد نیاز برخی از کشورهای تولیدکننده اوپک مانند عربستان سعودی برای این که بودجه متوازنی داشته باشند، حتی از سطح قیمتها پیش از شکست مذاکرات بسیار بالاتر بود.

بر اساس گزارش رویترز، به گفته جین فردریش، مدیر رتبه سنجی دولتی خاورمیانه و آفریقا در موسسه فیچ، هر ۱۰ دلار کاهش قیمت نفت درآمد مالی را به میزان دو تا چهار درصد تولید ناخالص داخلی کاهش می دهد که به کشور و قیمت تعیین شده نفت در بودجه بستگی دارد.

قیمت‌های ارزانتر انرژی به نفع مصرف کنندگان و شرکت‌هاست اما به کشورها و شرکت‌های تولیدکننده نفت آسیب می زند. هزاران کارگر در مناطق نفتی آمریکا از کار بیکار شده‌اند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 26476

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26476/اعضای-اوپک-روزانه-نیم-میلیارد-دلار-ضرر-می-کنند

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir