کاهش 25 درصدی فروش نفت آمريکا

15 فروردين 1399 ساعت 14:01

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شده است فروش نفت آمریکا 25 درصد کاهش یابد.


به گزارش میز نفت ، بر اساس اعلام آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا (EIA)، نهادی وابسته به وزارت انرژی آمریکا که کار جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مربوط به بازار انرژی و انتشار آن‌ها را برعهده دارد‏‏، میزان ذخیره سازی هفتگی نفت خام آمریکا هفته گذشته بیشتر از حد انتظار افزایش یافت.

میزان ذخیره سازی هفتگی تجاری نفت خام آمریکا تا هفته منتهی به 27 مارس با 13 میلیون و 800 هزار بشکه افزایش به 469 میلیون و 200 هزار بشکه رسید. این در حالی است که کارشناسانی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود پیش بینی کرده بودند که رقم این شاخص در این مقطع زمانی، حداکثر سه میلیون و 300 هزار بشکه افزایش داشته باشد.

جان کیلدوف (John Kilduff)، کارشناس صندوق سرمایه گذاری اگین کپیتال (Again Capital)، شرکتی که در بازار مواد اولیه تخصص دارد و در همین چارچوب، اطلاعات و تحلیل‌های لازم مربوط به بازار نفت و نوسانات آن نیز ارائه می‌کند، در این باره گفت: ما هرگز انتظار نداشتیم که ظرفیت پالایش و تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی مانند گاز مایع، نفت سفید، بنزین، گازوئیل، نفت کوره، قیر و ... در پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی اینقدر سریع کند شود.

بر اساس این گزارش پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی آمریکا تا هفته گذشته با ظرفیت 82 و سه دهم درصد کار می‌کرده اند که نسبت به هفته قبل از آن پنج درصد کاهش نشان می‌دهد.

واکنش‌ها به این کندی شدن ظرفیت پالایش و تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی مانند گاز مایع، نفت سفید، بنزین، گازوئیل، نفت کوره، قیر و ... در پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی آنچنان سریع بود که ماه شاهد افزایش ناگهانی میزان ذخیره سازی هفتگی نفت خام آمریکا شدیم.

این کارشناس اضافه می‌کند شیوع ویروس کرونا در کشور‌های مختلف جهان نقش اصلی را در این افزایش شدید میزان ذخیره سازی هفتگی نفت خام آمریکا داشته است. چون شیوع ویروس کرونا باعث شده است تقاضا برای نفت در بازار جهانی، به شدت کاسته شود.

این گزارش آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا (EIA)، نهادی وابسته به وزارت انرژی آمریکا که کار جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مربوط به بازار انرژی و انتشار آن‌ها را برعهده دارد‏‏، به خوبی نشان می‌دهد که تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار انرژی تا چه اندازه بوده است.

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شده است حمل و نقل‌های هوایی تا حد زیادی کاهش یابد و جمعیت زیادی از مردم جهان در حالت قرنطینه قرار گیرند.

بر اساس همین گزارش میزان ذخیره سازی هفتگی بنزین آمریکا تا هفته گذشته هفت و نیم میلیون بشکه افزایش یافته است. در این خصوص نیز کارشناسانی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود پیش بینی کرده بودند که رقم این شاخص در این مقطع زمانی، تنها یک و نیم میلیون بشکه افزایش داشته باشد.

این کارشناس نفتی در ادامه تحلیل خود از اوضاع حاکم بر بازار نفت گفت که شیوع بیماری کووید-19 (Covid-19) در آمریکا باعث شده است تقاضا برای بنزین در این کشور حدود 25 درصد کاهش یابد و این رقم بالایی در آمریکا به حساب می‌آید.

اما برعکس میزان موجودی بنزین و ‏فرآورد‌های نفتی (گازوئیل و سوخت ‏‏گرمایشی) ذخیره سازی شده در انبار‌های آمریکا، ‏تا همین تاریخ، دو میلیون و 200 هزار بشکه کاهش یافته است. این در حالی است که کارشناسانی که این خبرگزاری نظر آن‌ها را در این باره جویا شده بود پیش بینی کرده بودند که رقم این شاخص تا این زمان یک میلیون بشکه افزایش یافته باشد.

کیلدوف افزود به زودی نگرانی سرمایه گذاران و کارگزاران بازار انرژی این خواهد بود که آیا آمریکا به اندازه کافی جا برای ذخیره سازی نفت مصرف نشده خود دارد یا خیر. چون پیش بینی‌ها حاکی از این است که میزان ذخیره سازی هفتگی نفت خام این کشور در هفته‌های آینده نیز به علت نبود تقاضای کافی افزایش خواهد یافت.

این مسئله از آنجا به مراتب با ذکاوت و تیزهوشی بیشتری مطرح می‌شود که تولید نفت آمریکا اکنون در سطح بسیار بالایی قرار دارد. این کشور هم اکنون 13 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند.
این کارشناس می‌گویند مگرآنکه این روند تغییر کند وگرنه قیمت نفت روند کاهشی خود را طی خواهد کرد.
روز گذشته تازه هنوز آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا گزارش مربوط به میزان ذخیره سازی هفتگی نفت خام
این کشور را منتشر نکرده بود قیمت نفت روند کاهش خود را طی می‌کرد.

بر اساس این گزارش واردات نفت آمریکا مقداری کاهش یافته است و از شش میلیون و 120 هزار بشکه در روز به شش میلیون و 50 هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت این کشور نیز از سه میلیون و 850 هزار بشکه در روز به سه میلیون و 160 هزار بشکه در روز رسیده است.

میزان ذخیره سازی نفت خام موجود در پایانه نفتی «کاشینگ» (Cushing) ‏، در ایالت ‏اکلاهما واقع در بخش جنوبی ‏آمریکا، پایانه‌ای که نفت ‏موجود در آن به عنوان ‏مرجع ‏در تعیین بهای نفت پایه ‏آمریکا، وست تگزاس ‏اینترمیدییت، مورد استفاده ‏قرار می‌گیرد، تا هفته گذشته سه و نیم میلیون بشکه کاهش یافته و رقم آن به 42 میلیون و 800 هزار بشکه رسیده است.

تقاضا برای نفت در آمریکا در هفته گذشته کاهش یافت و به 20 میلیون بشکه در روز رسید که در مقیاس سالانه، یعنی نسبت به همین زمان در سال گذشته، دو دو دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.



منبع : آریا


کد مطلب: 26668

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26668/کاهش-25-درصدی-فروش-نفت-آمريکا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir