۰

ترامپ تهدید کرد

عربستان سعودی و روسیه هردو می‌خواهند آمریکا که به خاطر انقلاب شیل به بزرگترین تولید کننده نفت دنیا تبدیل شده است هم در کاهش تولید مشارکت داشته باشد ولی ترامپ در روز شنبه موضع خصمانه ای در برابر اوپک داشت و تهدید کرد بر واردات نفت عوارض وضع می کند.
ترامپ | میز نفت
ترامپ | میز نفت
به گزارش میز نفت ، عربستان سعودی، روسیه و سایر تولید کنندگان بزرگ خواهان مذاکره در مورد یک قرارداد نفتی هستند تا سقوط تاریخی قیمت نفت را مهار کنند. دیپلمات ها می گویند پیشرفت هایی در این زمینه انجام شده است.

 این مذاکرات هنوز هم با موانعی مواجه است: نشست تولیدکنندگان ائتلاف اوپک و خارج از آن، یک بار به تعویق افتاده و قرار است در روز پنج شنبه برگزار شود. روسیه و عربستان می‌خواهند آمریکا هم به این نشست بپیوندد ولی دونالد ترامپ تا حالا تمایلی نشان نداده است.

 دیپلمات های نفتی سعی می‌کنند اجلاس وزرای انرژی جی20 را برای روز جمعه هماهنگ کنند و به این ترتیب آمریکا را وارد صحنه کنند.

 با از بین رفتن یک سوم تقاضای جهانی نفت به خاطر شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت در سال جاری میلادی 50 درصد سقوط کرده است. کاهش قیمت نفت آن قدر شدید بوده که ثبات کشور های وابسته به نفت و ادامه حیات تولیدکنندگان شیل آمریکا را تهدید می کند و چالش‌های زیادی برای بانک‌های مرکزی به وجود آورده است.

حتی آژانس بین المللی انرژی که نماینده کشورهای مصرف کننده نفت است، درخواست کرده اقدامی در این مورد انجام شود. مقامات نفتی می‌دانند اگر قراردادی برای کاهش تولید بسته نشود، بازار برخی تولیدکنندگان را مجبور به توقف تولید می کند چون ذخایر زمینی و دریای پر می شوند.

 هدف از این مذاکرات که اولین بار توسط ترامپ در هفته گذشته اعلام شد، کاهش 10 درصد از تولید نفت جهان است. اظهارات ترامپ باعث شد قیمت نفت افزایش یابد ولی این افزایش قیمت با آشکار شدن پیچیدگی های دیپلماتیک از دست رفت.

 عربستان سعودی و روسیه هردو می‌خواهند آمریکا که به خاطر انقلاب شیل به بزرگترین تولید کننده نفت دنیا تبدیل شده است هم در این کاهش تولید مشارکت داشته باشد ولی ترامپ در روز شنبه موضع خصمانه ای در برابر اوپک داشت و تهدید کرد بر نفت خارجی عوارض وضع می کند.

فئودور لوکیانوف، رئیس شورای سیاست دفاعی و خارجی روسیه گفت:« اگر آمریکایی ها در این مذاکرات شرکت نکنند، مشکلاتی که روسیه و عربستان قبلا داشته‌اند پابرجا می ماند یعنی آنها تولید را پایین می آورند در حالی که آمریکا تولیدش را افزایش می دهد. به این ترتیب همه چیز غیر ممکن می شود».

 چندین کشور مانند نروژ، عراق و کانادا حمایت خود را از این اجلاس و کاهش تولید اعلام کرده اند ولی ترامپ در روز شنبه در کاخ سفید اعلام کرد که در تمام عمرش مخالف اوپک بوده و آن را یک قدرت انحصاری می داند. وی اعلام کرد در صورت لزوم برای حمایت از صنعت نفت داخلی بر واردات نفت عوارض وضع می کند.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 26702
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *