۰

عربستان شرکت های بزرگ نفت اروپا را می خرد

صندوق ثروت ملی عربستان از سقوط قیمت نفت که ارزش سهام شرکت های نفتی را پایین آورده استفاده کرده و یک میلیارد دلار سهام ۴ شرکت بزرگ نفت اروپا یعنی شل، توتال، انی و ایکویینر را خریداری کرده است.
نفت عربستان | میز نفت
نفت عربستان | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، صندوق ثروت ملی عربستان یک میلیارد دلار سهام 4 شرکت بزرگ نفت اروپا: شل، توتال، انی و ایکویینر را خریداری کرده است.

این صندوق سعودی از سقوط قیمت نفت که ارزش سهام شرکت های نفتی را پایین آورده استفاده کرده است. این صندوق همچنان به خرید سهام بازیگران بزرگ صنعتی ادامه می‌دهد.

 صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان بیش از 300 میلیارد دلار سرمایه دارد و پیش برنده اصلی طرح متنوع سازی اقتصادی عربستان به رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است. اندوختن سهام شرکت های بزرگ نفتی نمی‌تواند همان تنوعی باشد که برای یک اقتصاد وابسته به نفت تصور می شود. ولی شرکتهای نفت اروپا نسبت به اکثر شرکت‌های آمریکایی مقاومت بیشتری در برابر شوک های بازار نشان داده اند. همین موضوع این اقدام صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان را منطقی نشان می دهد.

 مشکلات بازار بورس که سهام شرکت های بزرگ اروپایی را بسیار ارزان کرد، بیشتر به خاطر تهدید عربستان به پر کردن بازارهای نفت پس از مخالفت روسیه با کاهش بیشتر تولید به وجود آمد. عربستان این تهدید را عملی کرد. حداقل 7 نفتکش بزرگ از آغاز ماه جاری میلادی به سمت گالف کوست آمریکا رفته‌اند که حامل 14 میلیون بشکه نفت بودند.

 ولی این فرصت خرید سهام ارزان نفتی احتمالاً به زودی پایان می یابد چون عربستان سعودی این بار قصد دارد تولید نفت را کنترل کند. عربستان سعودی به همراه متحدینش در اوپک و همچنین شرکت‌های غیر اوپک به رهبری روسیه در حال مذاکره در مورد کاهش تولید هستند که نتایج آن تا پایان امروز منتشر خواهد شد.



منبع : تسنیم
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 26755
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *