۰

آیا گروه 20 می تواند تعادل را به بازار نفت برگرداند؟

مجله آمریکایی فوربس در یک گزارش تحلیلی از نشست دیروز وزرای گروه ۲۰ تاکید کرد که توافق روز گذشته برای تقویت قیمت نفت محکوم به شکست است و دقیقاً همانطور که اوپک نتوانسته بازار نفت را کنترل کند G۲۰ نیز نخواهد توانست.
G20 | میز نفت
G20 | میز نفت
به گزارش میز نفت ، مجله آمریکایی فوربس در یک گزارش تحلیلی از نشست دیروز وزرای گروه 20 نوشت: دست کاری قیمت نفت که پیش از این اوپک به آن متهم می شد، مشروعیت خود را از 20 کشور بزرگ جهان گرفت  اما دقیقاً همانطور که اوپک نتوانسته بازار نفت را کنترل کند G20  نیز نخواهد توانست.

توافق روز جمعه گروه 20 به منظور کاهش تولید و به امید افزایش قیمت نفت صورت گرفت اما نیرویی که برخلاف این توافق وجود دارد وبه مدت یک دهه قیمت نفت را پایین نگه داشته است افزایش عرضه و کاهش تقاضا است.

این استدلال که این بار قضیه متفاوت است چراکه تعداد بیشتری از کشورها برای محدود کردن عرضه نفت در تلاش هستند، این نکته را نادیده می گیرد که تمام اعضای اوپک به وعده های گذشته برای کاهش تولید نفت عمل نکردند و آنچه که در گذشته برای نظارت سخت بود این بار غیرممکن خواهد بود.

به غیر از چالش تولیدکنندگان نفت برای کاهش سریع عرضه به منظور حل بحران ذخیره سازی، مشکل سخت تری نیز وجود دارد و آن افزایش تقاضا در طول بیماری همه گیر کووید-19 است که موجب تعطیلی اقتصادهای بزرگ دنیا شده است.

تثبیت صنعت نفت جهان، که هدف اصلی جلسات این هفته کشورهای تولیدکننده نفت از جمله آمریکا بود، چیزی بیش از یک چالش لجستیکی است، این یک کابوس سیاسی است زیرا به اعتماد بالای طرفین به یکدیگر نیاز دارد.

در آن مرحله است که باید یک سؤال کاملاً واضح پرسیده شود: از کی تا به حال آمریکا شروع به اعتماد کردن به روسیه یا عضو برجسته اوپک یعنی ایران کرد؟ جواب درست دوگزینه است: یا هرگز یا یک دفعه.

آنچه اعضای گروه 20، از جمله آمریکا، با اوپک به توافق رسیده اند، حاکی از عدم موفقیت آن است حتی قبل از امضای آن با تعدادی از کشورها از جمله مکزیک که پس از سالها تلاش برای بازسازی صنعت نفت این کشور از پذیرفتن کاهش تولید بسیار ناراضی است.

هفته گذشته زمانی که مازاد تولید نفت باعث کاهش قیمت شد به همان شکل که نقدینگی اضافی منجر به نرخ بهره منفی شد، اندرو گولد، یکی از افراد برجسته صنعت نفت هشدار داد که تلاش برای محدود کردن تولید بی معنی است.

رئیس سابق متخصص خدمات نفتی شرکت شلمبرگر و مدیرعامل اخیراً بازنشسته شرکت سعودی آرامکو به روزنامه فایننشال تایمز لندن گفت که هیچ توافقی بین اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان مؤثر نخواهد بود زیرا افت تقاضای جهانی نفت بسیار شدید است.

گولد گفت: اوپک، که به اصطلاح بانک مرکزی نفت محسوب می شود، درواقع ناپدید شده است. وی همچنین در مورد همکاری عربستان سعودی با روسیه و آمریکا برای محدود کردن عرضه نفت ابراز تردید کرد.

وی گفت: این مهم نیست که شما چقدر قدرت دارید، در مقابل بیماری همه گیر کرونا (Covid-19) ، قدرت شما محدود است.

گولد همچنین در ادامه گفت: شما باید به دوره رکود بزرگ در دهه 1930 برگردید تا زمانی را ببینید که بازار رفتار آزادانه  مشابهی مانند الان داشت.


منبع : تسنیم
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 26799
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *