مانعی به نام مکزیک

24 فروردين 1399 ساعت 14:54

بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان پس از مداخله رییس جمهور آمریکا برای برقراری آتش بس میان آنها، برای بستن توافقی برای نجات بازارهای انرژی از فروپاشی ناشی از بحران کرونا بهم پیوستند اما توافق آنها به یک مانع غیرمنتظره برخورد کرد.


به گزارش میز نفت ، کاهش بی سابقه ۱۰ درصد از تولید نفت جهان تا هفته پیش که دونالد ترامپ برای اولین بار درباره آن صحبت کرد، غیرممکن به نظر می رسید اما تا روز جمعه این توافق در آستانه نهایی شدن بود و تنها مانعی که سر راه اجرای آن قرار بود، مکزیک است. مکزیک و عربستان سعودی سرگرم مذاکره برای مصالحه مورد حمایت ترامپ هستند و روسیه اعلام کرده که برنامه کاهش تولید را قطعی می داند.

به گفته نمایندگان اوپک، گروه اوپک پلاس و مکزیک روز شنبه که سومین روز متوالی مذاکرات بود، پیشرفتهایی داشتند اما هنوز معلوم نیست که آیا این گروه به توافق نهایی دست پیدا خواهد کرد یا خیر. تاکنون مکزیک حاضر به پذیرفتن سهم کاهش تولید خود نبوده و عربستان سعودی اصرار دارد که مکزیک هم باید به اندازه کشورهای دیگر این گروه در کاهش تولید سهیم باشد.

گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه در روز به توافق رسیده است و نهایی شدن این توافق به موافقت مکزیک با سهمیه کاهش تولید خود بستگی دارد. اکنون که ترامپ شخصا مداخله کرده است، به نظر می رسد بعید باشد مذاکرات شکست بخورد اما وی روز جمعه در کاخ سفید اظهار کرد که مطمئن نیست که این توافق می تواند حاصل شود.

گروه اوپک پلاس ابتدا روز پنج شنبه از طریق کنفرانس ویدیویی به مذاکره پرداخت و سپس روز جمعه کنفرانس ویدیویی وزیران انرژی گروه جی ۲۰ به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد و مذاکرات روز شنبه تا حدودی دو جانبه بود و میان عربستان سعودی و مکزیک جریان داشت.

دوام هزاران تولیدکننده نفت، میلیونها شغل و اقتصاد کشورهای وابسته به نفت به توازن میان عرضه و تقاضا در بازار جهانی بستگی دارد. چندین تولیدکننده نفت شیل آمریکا در آستانه ورشکستگی قرار دارند و روسیه دیگر جایی برای نگهداری نفت خود ندارد و عربستان سعودی با وجود هزینه اندک تولید نفت، به قیمتهای بالاتر برای تامین بودجه نیاز دارد.

دیدار گروه جی ۲۰

وزیران انرژی گروه جی ۲۰ در بیانیه ای که اواخر روز جمعه پس از پایان کنفرانسشان منتشر شد، اعلام کردند که همه اقدامات ضروری را برای حفظ تعادل میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نفت به کار خواهند گرفت اما هیچ تعهدی در خصوص اقدامات ویژه برای کاهش تولید ندادند. این بیانیه پس از کشمکش دیپلماتیک دستخوش تغییر قرار گرفت و به خصوص جمله "این گروه هر آنچه در توان دارد برای تضمین مشارکت بخش انرژی در روند احیای جهانی از همه گیری کرونا بکار خواهد بست" را حذف کرد.

گروه  که شامل اوپک و متحدانش از جمله روسیه است، از سال ۲۰۱۷ تولیدشان را به شکل داوطلبانه محدود کرده است. این تولیدکنندگان ماه پیش در پی اختلاف میان عربستان سعودی  و روسیه درباره کاهش بیشتر تولید نتوانستند به توافق برسند و جنگ قیمت میان این دو کشور به راه افتاد.

در روزهای اخیر ترامپ با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مکالمات تلفنی داشت و دو رقیب دیرین آماده کنار گذاشتن اختلافات و بستن توافق بودند. موضع ترامپ هم این بود که مشارکت آمریکا در قالب کاهش تولید پیش از این اتفاق افتاده و تولید این کشور در واکنش به بحران جاری به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد.

اما این مکزیک بود که سر راه این توافق سنگ اندازی کرد. روسیو ناهله، وزیر انرژی مکزیک از اصرار برای کاهش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز که ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهم ۲۳ درصدی تعیین شده برای اعضای اوپک پلاس است، دست برنداشت.

اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکزیک صبح روز جمعه اعلام کرد که در تماس تلفنی با ترامپ این موضوع را حل کرده است و آمریکا قبول کرده که ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش تولید را به جای مکزیک برعهده بگیرد.

ترامپ اعلام کرد که موافقت کرده است به مکزیک برای توافق با روسیه و عربستان سعودی کمک کند و کاهش تولیدی که از سوی تولیدکنندگان آمریکایی آغاز شده است، می تواند به حساب سهم مکزیک در این پیمان گذاشته شود.

رونق شیل که آمریکا را به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل کرده بود به سرعت از هم می پاشد. هفته گذشته تولید این کشور از رکورد حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز به میزان ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد زیرا شرکتهای اکتشاف شیل در منطقه پرمیان باسین تگزاس غربی سکوهای نفتی بیشتری را غیرفعال کردند.

دن برویت، وزیر انرژی آمریکا در کنفرانس ویدیویی روز جمعه وزیران انرژی کشورهای گروه جی ۲۰ پیش بینی کرد که تولید نفت آمریکا تا پایان امسال حدود دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد. به نظر می رسد روسیه از محاسبات غیرمعمول درباره نحوه مشارکت مکزیک راضی است و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که رییس جمهور روسیه توافق اوپک پلاس را کاملا قابل قبول دانسته و آن را بسیار مثبت ارزیابی کرده است.

در حالی که هیچ علامتی از پذیرش این پیشنهاد توسط عربستان سعودی وجود ندارد و خود ترامپ نتوانسته با اطمینان درباره نهایی شدن توافق صحبت کند، ضربه احتمالی برای مکزیک در مقایسه با خشمی که سعودیها باید فرو دهند، نسبتا اندک است. ریاض انتظار داشت که در دیدار گروه جی ۲۰ تولیدکنندگان خارج از گروه اوپک پلاس حداقل با پنج میلیون بشکه در روز موافقت کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آنچه که مورد مکزیک را پیچیده می کند این است که این کشور آمریکای لاتین عضو اوپک پلاس است و امتیاز به این کشور نمونه خوبی برای سایر اعضا ایجاد نمی کند.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 26819

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/26819/مانعی-نام-مکزیک

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir