۰

آرامکو به دنبال وام 10 میلیارد دلاری

شرکت آرامکوی سعودی که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، سرگرم مذاکره با بانکها برای دریافت وام ۱۰ میلیارد دلاری به منظور تامین مالی خرید ۷۰ درصد سهم شرکت پتروشیمی سابیک است.
آرامکو | میز نفت
آرامکو | میز نفت
به گزارش میز نفت ، آرامکو سال میلادی گذشته موافقت کرد عمده سهام شرکت سابیک را از صندوق سرمایه دولتی عربستان سعودی در قراردادی به ارزش ۶۹.۱ میلیارد دلار خریداری کند که یکی از بزرگترین قراردادهای منعقد شده در صنعت جهانی پتروشیمی تا به امروز به شمار می رود.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: این وام برای قرارداد سابیک خواهد بود و دریافت کننده آن شرکت آرامکوی سعودی است که هنوز در مراحل اولیه مذاکرات با بانکها قرار دارد.

یک منبع دیگر اظهار کرد که بانکهایی که در این مذاکرات حضور دارند شامل بانک HSBC و بانک جی پی مورگان هستند.

آرامکوی سعودی در پاسخ به پرسش رویترز مبنی بر این که آیا به دنبال دریافت چنین وامی است، اعلام کرد که این شرکت به مرور گزینه های مالی خود به عنوان یک روال عادی کاری ادامه می دهد و همزمان مراقب متعادل نگه داشتن ترازنامه و حفظ تاب آوری خود است.

یک بانکدار آگاه اظهار کرد که آرامکو به دنبال دریافت وام به دلار است زیرا بهره آن از وام ریال سعودی ارزان‌تر است و از فشار روی نقدینگی بانکهای سعودی هم اجتناب می کند.

خرید سهم سابیک از صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی به طرحهای توسعه پایین دستی آرامکو کمک خواهد کرد. این توافق پس از ماه ها مذاکره میان این شرکت نفتی و صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی حاصل شده و یکی از دلایل به تاخیر افتادن عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو بوده است.

مذاکرات وام در شرایطی انجام می گیرد که کشورهای تولیدکننده نفت با افت شدید تقاضا برای نفت خام در نتیجه شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمتهای نفت روبرو شده اند.

اوپک و همپیمانانش شامل روسیه با بزرگترین کاهش تولید در تاریخ نفت موافقت کرده اند که ممکن است به حدود ۲۰ درصد عرضه جهانی بالغ شود اما این توافق هنوز روی قیمتها تاثیری نگذاشته است زیرا به دلیل ادامه قرنطینه بسیاری از اقتصادهای جهان، تقاضا برای نفت و سوخت محدود مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، سهام آرامکو روز سه شنبه ۳۱.۱۰ دلار معامله شد که پایینتر از قیمت ۳۲ دلار در زمان عرضه اولیه عمومی بود که طی آن ۲۵.۶ میلیارد دلار کسب کرد و به بزرگترین رویداد عرضه اولیه عمومی جهان تبدیل شد.

منابع آگاه اظهار کرده اند عربستان سعودی که بیش از ۹۸ درصد سهم آرامکو را در اختیار دارد، احتمالا بزودی اوراق قرضه بین المللی جدیدی را خواهد فروخت.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 26871
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *