۰

دعوای روسها بر سر کاهش تولید نفت

نفت روسیه | میز نفت
نفت روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، منابع آگاه از مذاکرات شرکتهای نفتی روسیه به فایننشیال تایمز اظهار کردند که تولیدکنندگان نفت درباره چگونگی تقسیم سهم که روسیه در پیمان اوپک پلاس برعهده گرفته است، اختلاف دارند و تلاش می کنند از پروژه هایشان حفاظت کرده و از تعطیلی پرهزینه آنها جلوگیری کنند.

این اختلاف در حالی جریان دارد که هنوز دو هفته به موعد آغاز اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس مانده است. تحت این توافق، روسیه قول داده است تولید نفت خود در ماههای مه و ژوئن را حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

این تعهد در راستای توافق سه جانبه با عربستان سعودی و آمریکا برای کاهش عرضه جهانی در مواجهه با فروپاشی تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا و سقوط ۶۰ درصدی قیمتهای نفت صورت گرفته است.

کاهش تولید هدف گیری شده حدود هشت برابر بیشتر از کاهش تولیدی است که روسیه تحت پیمان سه ساله همکاری با اوپک که در پایان مارس منقضی شد، داشت. حتی کاهش تولید قبلی که بسیار کمتر بود هم باعث اختلاف میان شرکتهای روسی شده بود و آنها تمایلی به کاهش تولید نداشتند. روسیه در سال ۲۰۱۹ رکورد ۱۱.۲۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

برخی از این شرکتها در حال لابی برای کاهش کمتر تولید به منظور حفاظت از سرمایه گذاریهای جدید و اجتناب از تعطیلی میادین نفتی هستند که می تواند پرهزینه یا حتی ویرانگر باشد. شرایط جغرافیایی ممکن است ازسرگیری فعالیت برخی از میادین را غیرممکن کند.

با در نظر گرفتن کاهش تولیدی که روسیه قول انجام آن را تا سال ۲۰۲۲ داده است، تحلیلگران اظهار می کنند که بسیاری از میادین بزرگ در سیبری به سطح تولید مایعات نیاز دارند تا از منجمد شدن در زمستان سرد این منطقه اجتناب کنند.

یکی از این منابع آگاه اظهار کرد: آنها باید به‌هرصورت راه حلی پیدا کنند.

این بحث به نگرانیها نسبت به شکست توافق هفته گذشته اوپک پلاس برای کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز اضافه می کند. این کاهش تولید توافق شده اگرچه بی سابقه به شمار می رود اما برای حل بحران افت تقاضا ناکافی به نظر می رسد. شکاف میان عرضه و تقاضا در نتیجه وضع قرنطینه در نقاط مختلف جهان، تعطیلی کارخانه ها و توقف پروازهای ایرلاینها عمیقتر شده است.

اگر سهمیه کاهش تولید روسیه به تناسب میان تولیدکنندگان داخلی تقسیم شود، روسنفت که بزرگترین تولیدکننده این کشور است، باید تولیدش را ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد در حالی که لوک اویل که بزرگترین تولیدکننده خصوصی است، باید تولیدش را بین ۲۴۰ تا ۲۷۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، ایگور سچین، مدیرعامل پرنفوذ روسنفت که یکی از یاران قدرتمند پوتین است، در گذشته یکی از مخالفان سرسخت کاهش تولید بود. این شرکت در بیش از ۴۰ درصد تولید روسیه سهم دارد که معادل کل تولید عراق است.



منبع : ایسنا
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 26914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *