۰

درگیری نفتی عربستان و آمریکا

به گفته کارشناسان٬ درگیری نفتی میان عربستان و آمریکا در نتیجه اقدامات اخیر ریاض که منجر به کاهش چشمگیر قیمت نفت شده٬ به احتمال زیاد دو طرف را به سمت یک جنگ بزرگ می‌کشاند.
عربستان و آمریکا | میز نفت
عربستان و آمریکا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، هم زمان با آغاز جنگ نفتی اخیری که عربستان به راه انداخت٬ مناسبات میان ریاض و ابوظبی با واشنگتن در نتیجه درگیری منافع طرفین به خطر افتاده و حتی اگر این جنگ در سایه شیوع کرونا پایدار هم نباشد٬ باز هم روابط آنها بسیار خدشه‌دار خواهد شد.

«جیمز ام دورسی» نویسنده وبسایت آمریکایی «مدرن دیپلماسی» در گزارشی نوشت: تاکنون عربستان سعودی به دنبال رفتارهای گستاخانه و بی‌پروا مورد خشم آمریکا واقع شده ؛ درحالی که امارات تا این لحظه با وجود اینکه اعلام کرده برای حمایت از جنگ نفتی ریاض و مسکو تولید خود را افزایش خواهد داد موفق به فرار از رادارهای آمریکایی شده است.

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که امارات تا کجا می‌تواند از آتش خشم ایالات متحده فرار کند؟

نویسنده این گزارش خاطرنشان کرد: در تاریخ 12 آوریل جاری با توافق میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان خارج از اوپک٬ قرار شد که تولید نفت به میزان 10 میلیون بشکه در روز کاهش یابد که این امر می‌توانست از بروز یک بحران فوری جلوگیری کند.

اما یک روز پس از این توافق 13 نماینده جمهوری‌خواه در کنگره به نمایندگی از کشورهای تولیدکننده نفت از طریق یک مکالمه تلفنی دو ساعته با «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان به این کشور هشدار دادند.

در این راستا «کیفن کرامر» سناتور ایالت «داکوتای شمالی» آمریکا اظار داشت که سعودی‌ها بیش از یک ماه درگیر یک جنگ علیه تولیدکنندگان نفت آمریکایی بودند و همه اینها درحالی است که ما با همه نیروهایمان از آنها حمایت می‌کردیم.

وی ادامه داد: این روش درست برای تعامل میان دوستان با یکدیگر نیست و اقدامات آنها غیرقابل توجیه بود و هرگز فراموش نخواهد شد؛ گام بعدی عربستان مشخص می‌کند که آیا مشارکت استراتژیک ریاض و واشنگتن قابل ترمیم و نجات یافتن است یا نه.

جیمز ام دورسی٬ نویسنده این گزارش تصریح کرد: اظهارات و واکنش‌های اعضای کنگره نشان می‌دهد که مناسبات عربستان و کنگره در طویل دو سال گذشته رو به وخامت و فروپاشی گذاشته و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از جنگ نفتی عربستان بسیار خشمگین است.

اقدامات عربستان در ضربه زدن به صنعت نفت شل آمریکا که به سمت ایجاد حدود 10 میلیون شغل پیش می‌رود نشان می‌دهد که ریاض بدون توجه به ترس و نگرانی‌های واشنگتن و یا اینکه جهان در سایه شیوع کرونا دچار یک آسیب جدی اقتصادی شود٬ همچنان در راستای تحقق منافع خود عمل می‌کند.

نویسنده مذکور به نقل از «علی شهابی» تحلیلگر سیاسی و بانکی سابق که اغلب دیدگاه عربستان را منعکس می‌کند اظهار داشت: عربستان مجبور است ضمن ارزیابی و احتیاط در منابع مالی برای هزینه‌های اساسی٬ هزینه‌های بودجه خود را کاهش دهد؛ زیرا این کشور وارد یک جنگ طولانی مدت شده و تا زمانی که بر سهم خود از بازار انرژی جهانی مسلط شود در آن باقی می‌ماند.

این نویسنده افزود: ممکن است خشم آمریکا از عربستان به سمت امارات نیز که اعلام کرده از تحرکات عربستان برای کشاندن قیمت نفت به زیر نقطه توازن در مقایسه با قیمت شل آمریکا حمایت می‌کند٬ کشیده شود.

وی تاکید کرد: در سایه هشدارهای عربستان و احتمالاتی که در رابطه با امارات در این زمینه وجود دارد٬ اعضای کنگره خطوط جنگی جدیدی برای درگیری‌های آینده ترسیم می‌کنند که این درگیری به احتمال زیاد در نتیجه شیوع ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن حتمی خواهد بود.

طبق اطلاعات نویسنده گزارش مذکور٬ با کاهش احتمالی قیمت ذخایر نفتی و گازی در خلال دهه‌های آینده به دلیل ظهور برجسته و بارز نفت شل و منابع انرژی تجدیدپذیر٬ عربستان نیاز دارد تا سهم خود را در بازار از طریق هزینه‌های کم تامین کند. لازم به ذکر است که عربستان یکی از کم‌هزینه‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است.

نویسنده وبسایت مدرن دیپلماسی خاطرنشان کرد: کمبود تقاضا و کاهش قیمت نفت و رکود اقتصاد جهانی اهمیت سهم بازار را افزایش می‌دهد و بنابراین ممکن است عربستان مجبور شود تا پروژه‌های بلندپروازانه خود مانند «نئوم» (جزیره رویایی محمد بن سلمان در دریای سرخ) را کاهش داده و بر درآمدها و بخش‌هایی که مولد فرصت شغلی هستند متمرکز شود.

در همین راستا نویسنده این گزارش تصریح کرد: برخی از اقتصاددانان معتقدند که عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت با پیشبرد توسعه صنایع پلاستیک و شیمیایی برای ایجاد فرصت شغلی و بازاری محلی و منطقه‌ای پتروشیمی تلاش خواهند کرد.

طبق گفته این نویسنده برخی شاخص‌ها اشاره می‌کند که ممکن است عربستان مجددا از طریق تسلط بر برخی شرکت‌های اروپایی بر مشتقات انرژی سرمایه‌گذاری و تمرکز کند.

نویسنده مذکور در پایان گزارش خود به نقل از کارشناسان نوشت که بحران کنونی نفت ناشی از چشم‌انداز 2030 عربستان به ویژه برنامه‌های آن برای کاهش حجم بیکاری در این کشور و رهایی از وابستگی نفتی آن است.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 26973
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *