۰

تنها راه نجات بازار نفت !

تنها راه نجات بازارهای نفت کاهش بیشتر تولید توسط اوپک و متحدانش است و عربستان باید کمتر از شش میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد. اجلاس بعدی اوپک و متحدانش در دهم ژوئن برگزار می شود.
نفت عربستان | میز نفت
نفت عربستان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، تحلیلگران نفتی عقیده دارند عربستان سعودی در بهترین شرایط برای کنترل تاثیر سقوط بی سابقه قیمت نفت آمریکا قرار دارد.

 قیمت نفت در شرایطی سقوط کرده که بازار مالامال از نفت خام است، منابع ذخیره پر شده‌اند و بحران ویروس کرونا همچنان به تقاضای جهانی آسیب می رساند.

 در روز دوشنبه قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه برای اولین بار به محدوده منفی سقوط کرد. این بدان معناست که تاجران باید برای ارسال نفت خود پول بپردازند. قیمت نفت خام آمریکا برای قراردادهای ماه مه در روز دوشنبه به منفی 37.63 دلار رسید.

 قیمت شاخص نفت برنت در روز سه شنبه 20.64 دلار در هر بشکه بود یعنی 19 درصد کاهش.

دیو ارنسبرگر، سرپرست قیمت گذاری کالا در گلوبال پلتس میگوید:« عربستان و روسیه هر دو در اینجا برنده هستند. ریاض و مسکو مدت هاست تولید شیل آمریکا را تحت نظر دارند. آنها باید مراقب باشند. نفت برنت پشت سرشان است. سایر شاخص‌های نفتی هم هستند و منابع ذخیره در دنیا رو به پایان است».

 همه گیری ویروس کرونا باعث شده کشورهادر سراسر دنیا مجبور شوند فعالیت هایشان را تعطیل کنند و میلیاردها انسان در خانه بمانند. به این ترتیب یک شوک تقاضا در بازارهای انرژی به وجود آمده و منابع ذخیره در خشکی و دریا در حال پر شدن هستند.

در آمریکا شرایط سخت تر است چون پیش بینی می شود تاسیسات ذخیره سازی در کاشینگ اوکلاهاما طی چند هفته پر شوند.

ارنسبرگر گفت:« تخمین می‌زنیم تمام منابع ذخیره سازی نفت در دنیا تا پایان ماه مه یا اوایل ژوئن پر شوند بنابراین خوشحالی عربستان و روسیه چندان طول نخواهد کشید».

 طبق قراردادی که بین اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک به رهبری روسیه بسته شده، قرار است 9.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت جهان از اول ماه مه کم شود. این بیشترین کاهش تولید در تاریخ صنعت نفت است ولی تحلیلگران امیدی ندارند که این مقدار کاهش تولید هم بتواند نگرانی‌های عرضه بیش از حد نفت به بازار را برطرف کند.

کریستین مالک، سرپرست تحقیقات سهام نفت و گاز در جی پی مورگان می گوید:« برنده نهایی عربستان است. آنها برنامه ریزی کردند زمانی که هنوز تقاضا برای نفت وجود داشت نفت خود را وارد بازار کنند و بعد نفت خود را طبق این قرارداد بیرون کشیدند».

 تنها راه نجات بازارهای نفت کاهش بیشتر تولید توسط اوپک و متحدانش است و عربستان باید کمتر از شش میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد. اجلاس بعدی اوپک و متحدانش در دهم ژوئن برگزار می شود.




منبع : تسنیم
چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 26988
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *