۰

زنگنه : اوپک به تنهایی نمی‌تواند بحران را حل کند

وزیر نفت گفت: اگر کاهش تولیدی که از ماه می مصوب شده است ۱۰۰ درصد اجرا شود حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش تولید نفت را تجربه خواهیم کرد که آرام آرام تاثیر خود را خواهد گذاشت.
زنگنه | میز نفت
زنگنه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازار نفت و شوک قیمتی وارد شده به آن اظهار کرد: این اتفاق بی‌سابقه است و به دلیل بحران کرونا کاهش مصرف شدید فرآورده‌های نفتی پیش آمده به طوری که بخش مهمی از صنعت هوایی تعطیل است و حمل و نقل دچار بحران شده که همین موضوع مصرف سوخت را کاهش داده است و قطعاً در پی آن تقاضای نفت خام هم کاهش یافته است.

وی افزود: در سه ماهه دوم سال میلادی، برآورد اوپک این بود که ۳ میلیون بشکه افزایش عرضه به تقاضا را داریم اما در جلسه اخیر این رقم به ۱۱ میلیون بشکه افزایش یافت که به دلیل بحران کرونا در جهان بود، البته از اسفند هم شاهد جنگ قیمت‌ها در بازار نفت بودیم و برخی کشورها رجزخوانی می کردند که ما عرضه را زیاد می‌کنیم و همین باعث شد بحران ناشی از کرونا در بازار نفت تسریع تشدید و تعمیق شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید نفتی که در بازار ریخته شده و مخازن را پر کرده است جمع شود، اظهار کرد: در اوپک تصمیم گرفتیم که حدود ۱۰ میلیون بشکه از نفت تولید شده توسط اوپک‌پلاس کم شود که این تصمیم از ابتدای ماه می گرفته شده بود، اما پیش از آن در ماه آوریل هم از آنجا که تولیدکنندگانی که به دنبال افزایش تولید بودند کار خود را ادامه داده‌اند و بازار دوباره اضافه برای نیاز دچار عرضه نفت شد که اگر کاهش تولیدی که از ماه می مصوب شده است ۱۰۰ درصد اجرا شود حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش تولید نفت را تجربه خواهیم کرد که آرام آرام تاثیر خود را خواهد گذاشت.

وی گفت: با توجه به وضعیت بازار، ذخایر و تقاضاها و همچنین نامعین بودن پایان بحران کرونا این کاهش تولید کافی نیست؛ دیروز قیمت نفت برنت به زیر ۲۰ دلار رسیده و سبد اوپک حدود ۱۴.۵ دلار شده است این درحالیست که سالهاست این مشکلات را نداشتیم و نشان از این است که باید در کاهش تولید نفت تسریع کرد و در آن جدی بود.

زنگنه تاکید کرد: اگر لازم باشد باید اقدامات دیگری برای اوپک و غیر اوپک  انجام داد و تولید کنندگانی که هیچ  تعهدی در این مدت بر عهده نگرفتند مثل تولید کنندگان شیل اویل در آمریکا و کانادا، امروز تعهداتی را بر عهده بگیرند؛ چراکه این بحران یک بحران عمومی است و باید پشت سر گذاشته شود.

وی اظهار کرد: به نظر من مانند سابق فقط اوپک نمی تواند این مشکل را حل کند وگرنه شرکت هایی که هیچ تعهدی ندارند، بطور طبیعی از طریق بازار تنبیه خواهند شد؛ همین الان در آمریکا و کانادا عده ای درحال ورشکست شدن هستند و تولیداتشان در حال توقف است.

نامدار زنگنه ادامه داد: همانطور که موضوع مقابله با کرونا پدیده ای محلی نیست و همه جهان باید با هم همکاری کنند، در حوزه نفت هم همه تولید کنندگان اگر می‌خواهند بقا داشته باشند بخصوص آنهایی که نفت هایی با قیمت های بالاتر تولید می‌کنند، باید با هم همکاری کنند.



منبع : ایسنا 
پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۵۸
کد مطلب: 27015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *