۰

نرخ خوراک میعانات گازی پارسال چقدر بود؟

بر اساس اعلام مدیر عامل تاپیکو، میانگین قیمت خوراک میعانات گازی دریافتی شرکت‌های داخلی در سال 98 به صورت تقریبی معادل 80 درصد قیمت نفت برنت دریای شمال بوده است.
پتروشیمی | میز نفت
پتروشیمی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، قربان ادبی، کارشناس مسئول مدیریت ناشران و اعضای بورس تهران پیرامون جزییات برگزاری نخستین کنفرانس اطلاع‌­رسانی ناشر (شرکت بورسی) پس از نوسان 50 درصدی گفت: بر اساس ماده 17  دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران در صورتی که قیمت پایانی سهم طی 15 روز معاملاتی متوالی در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از 50 درصد افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است، نماد معاملاتی را متوقف کرده و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی نماید.

در این زمینه محمود مخدومی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با نماد تاپیکو طی نامه رسمی در پاسخ به درخواست کنفرانس اطلاع‌رسانی به مجید نوروزی معاونت ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران نوشت: در پاسخ به نامه واصله در مورد ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی، پاسخ به سؤالات مطرح شده در سامانه تدان ارائه می‌شود. 

در بخشی از این سؤالات آمده است؛ در مورد برنامه آتی این شرکت برای دوره مالی شش ماهه منتهی به 30 آبان 98 در مورد افزایش ظرفیت نفت ستاره خلیج فارس، طرح‌های توسعه نفت ایرانول و نفت پاسارگاد و پتروشیمی آبادان توضیح دهید و در پاسخ به این پرسش آمده است؛ این پالایشگاه تندگویان با ظرفیت اسمی روزانه 360 هزار بشکه طراحی شده است و با پیاده‌سازی طرح افزایش ظرفیت، موفق به پالایش 450 هزار بشکه میعانات گازی در روز شده است که بر لزوم جلوگیری از خامفروشی میعانات گازی تأکید شده و آن را به فرآورده‌های با ارزش دیگر مانند بنزین تبدیل می‌نماید. 

با افزایش ظرفیت تولید میعانات گازی فازهای پارس جنوبی و با وجود تحریم‌های موجود به منظور تأمین محصول استراتژیک بنزین، طرح پروژه افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس جهت دستیابی به ظرفیت 540 هزار بشکه در روز در سال 99 تعریف شده است. 

همچنین مخازن شرکت‌های نفت ایرانول در بندر امام(ره) و نفت پاسارگاد در بندرعباس نیز به بهره‌برداری رسیده و پروژه بازسازی واحد 600 پتروشیمی آبادان نیز در مرحله پیش‌راه‌اندازی با پیشرفتی بالغ بر 90 درصد است. 

مدیرعامل تاپیکو همچنین در مورد آینده شرکت نوشت؛ در مورد افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و 540 هزار بشکه در روز مبالغ سرمایه‌گذاری مورد نیاز به میزان حدود 90 میلیون دلار برآورد شده و منابع آن توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفت ایران تأمین می‌شود. 

مدیرعامل تاپیکو در پاسخ به سؤالی در مورد برآورد از سود نفت ستاره خلیج فارس با توجه به کاهش قابل ملاحظه تقاضا و استرد فرآورده نفتی علی‌الخصوص بنزین، سوخت جت و نفت گاز در سال مالی 98 و 99 اعلام کرد با توجه به عدم اعلام فروش بخش قابل توجهی از فرآورده‌های تحویلی به شرکت ملی نفت ایران به منظور صادرات و عدم فروش داخلی در اسفند 98 از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در حال حاضر امکان محاسبه دقیق یا برآوردی سال 98 میسر نیست. 

اما در مورد آثار کاهش قیمت جهانی نفت خام بر عملکرد سال 99 به استحضار می‌رساند؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر،‌قیمت نفت خام و در نتیجه قیمت فرآورده‌ای نفتی کاهش یافته و فاصله قیمتی فرآورده و خوراک در مقیاس واحد به دلیل افت تقاضا، کاهش یافته و در مواردی نیز منفی شده است. این موضوع منجر به کاهش قابل توجه درآمد فروش فرآورده در ماه‌های ابتدای سال می‌شود. 

اما با توجه به گذشت یک ماه از سال مالی، تعمیم این موضوع به کل سال مالی 99 منطقی به نظر نمی‌رسد. 

از موارد دیگر تأثیرگذار بر سودآوری بر شرکت‌های پالایشی نرخ ارز در سامانه نیما است که ملاک قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های آن است که پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز در سال 99 نسبت به سال قبل افزایش یابد. 

همچنین در گزارش مربوط به تولید شرکت نفت ستاره خلیج فارس اعلام شد؛ خوراک تولیدی بر حسب بشکه در روز تا بهمن 97 به 360 هزار بشکه در روز رسید. نفت گاز به 10 میلیون و 299 هزار و 338 بشکه در روز رسید. کروسین تا بهمن 98 به 2 میلیون و 860 هزار و 927 بشکه در روز رسید. همچنین گاز مایع به یک میلیون و 716 هزار بشکه در روز و نفتا به 2 میلیون و 597 هزار بشکه رسید و بنزین یورو5 به 37 میلیون و 785 هزار و 240 بشکه در روز رسید. 

مدیرعامل تاپیکو در مورد میانگین نرخ گاز خوراک در سال 98 گفت: به طور میانگین نرخ گاز خوراک 9 هزار و 216 ریال، نرخ گاز سوخت 2 هزار و 900 ریال، میانگین نرخ دلار در سال گذشته 111 هزار و 379 ریال و نسبت نرخ گاز خوراک به دلار 0.074 رسید. 

همچنین مدیرعامل تاپیکو در مورد بودجه تولید متانول در سال 99 برای شرکت پتروشیمی فناوران گفت: بودجه تولیدی متانول 975 هزار تن در سال خواهد بود که میزان تولید و فروش شرکت در شرایط فعلی به صورت نرمال بوده و در تولید یا فروش کاهش متأثر از کمبود تقاضا نخواهد داشت. استراتژی تاپیکو در شرایط کنونی پیش‌فروش محصولات تولیدی صادرات‌محور خود برای ماه‌های آتی است.



منبع : فارس
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 27043
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *