۰

دو ماه تا بهبود وضعیت بازار نفت

تنها دو روز دیگر تا توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید باقی مانده و کارشناسان بر این باورند که هرچند نمی توان تا پایان بحران کرونا انتظار بازگشت قیمت های سابق را داشت اما این موضوع تا حدودی موجب بهبود بازار نفت خواهد شد.
نفت | میز نفت
نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اوپک و متحدانش شامل روسیه که به اوپک پلاس معروف هستند، توافق کرده اند تولیدشان را در ماههای مه و ژوئن حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ درصد از تولید جهانی کاهش دهند. انتظار می رود تولید نفت در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، نروژ و برزیل که در این گروه مشارکت ندارند تحت تاثیر شرایط بازار کاهش پیدا کند.

تقاضا برای سوخت در سطح جهانی ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و به دلیل اشباع عرضه، ظرفیت مخازن محدودیت پیدا کرده است. آمار شرکت مشاوره کپلر نشان داد که در نتیجه فروپاشی تقاضا، حدود ۸۵ درصد از ظرفیت مخازن نفت در خشکی طی هفته گذشته پر شده است. همچنین بر اساس گزارش رویترز، وزارت انرژی روسیه اوایل ماه میلادی جاری از تولیدکنندگان نفت داخلی خواست تولیدشان را به میزان ۲۰ درصد نسبت به سطح تولید فوریه کاهش دهند که تولید مسکو را مطابق با تعهداتش تحت پیمان اوپک پلاس کاهش خواهد داد.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از الکساندر پالیودا، مدیر روابط سرمایه گذاران شرکت لوک اویل خبر داد که روسیه تولید نفت خود را از سطح ۱۰.۴ میلیون بشکه در روز تولید ماههای فوریه و مارس، ۱۹ درصد کاهش داده  و به ۸.۵ میلیون بشکه در روز در ماه مه خواهد رساند.

کرونا به جان بازار نفت افتاده است

بهروزی فر، کارشناس حوزه انرژی درباره وضعیت بازار نفت و راهکارهای بهبود شرایط فعلی به ایسنا گفت: وضعیت بازار تا زمانی که بحران فعلی جهان یعنی ویروس کرونا برطرف نشود به ثبات نخواهد رسید و نباید انتظار بازگشت به شرایط گذشته را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تا زمانی که برای رفع کرونا چاره ای اندیشیده نشود شرایط اقتصاد به وضعیت سابق بازنخواهد گشت، اظهار کرد: توافق اوپک پلاس برای کاهش تولید عملا از دو روز دیگر آغاز می‌شود؛ هرچند برخی از کشوها همچون عربستان اعلام کرده‌اند که کاهش تولید را آغاز کردند اما هنوز این مساله به طور جدی کلید نخورده است.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه باتوجه به شرایط موجود پیش بینی می شود که حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه نفت به دلیل کاهش تقاضا از بازار خارج شده است، تاکید کرد: کاهش تقاضا و افزایش ذخیره سازی در نفتکش ها و سرگردانی آن ها روی آب نشان دهنده این است که تقاضا نسبت به عرضه کاهش محسوسی یافته است.

قیمت نفت به ۴۰ دلار خواهد رسید

به گفته بهروزی‌فر تا زمانی که وضعیت به شرایط ثابت نرسد انتظار رسیدن به قیمت های سابق دور از ذهن است ولی اگر توافق اوپک و غیر اوپک صورت گیرد و بازار دچار تحرک شود می توان انتظار قیمت های بین ۳۰ تا ۴۰ دلار را تا یک یا دوماه آینده داشت.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان انتظار داشت که در شرایط فعلی قیمت ها به حالت پنج ماه قبل یعنی به حدود ۵۰ دلار بازگردد ، تصریح کرد: اگر توافق صورت گیرد و کشورها به آن پایبند باشند وضعیت بازار بهتر خواهد شد.

تاثیر شرایط بازار نفت در ایران چقدر بود؟

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به نقش ایران در این بین گفت: متاسفانه ایران به دلیل صادرات کم تاثیر چندانی روی این مساله ندارد ولی تغییر و تحولات بازار نفت روی اقتصاد ایران تاثیر گذاشته است؛ چراکه همان میزان صادراتی که از ایران صورت می گرفت در گذشته با قیمت بالاتری بود و این موضوع کشور ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

بهروزی‌فر افزود: علاوه بر این زمانی که در بازار عرضه نسبت به تقاضا بیشتر باشد قطعا کشورهایی همچون ایران که تحریم هستند آخرین گزینه برای خرید نفت هستند. حتی صادرات فراورده های نفتی ایران به کشورهای اطراف نیز تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و کاهش قیمت فراورده های نفتی نیز در این میان اثرات منفی را در اقتصاد ایران داشته است. البته باید به این مساله نیز توجه داشت که  مبادلات ایران نسبت به کشورهای روسیه و عربستان بسیار کمتر است.




منبع : ایسنا
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب: 27118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *