۰

تقاضای جهانی نفت چقدر سقوط کرد ؟

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد کاهش تقاضا برای انرژی در اثر شیوع کرونا بی‌سابقه خواهد بود و برابر با از دست رفتن تمام تقاضای انرژی هند، سومین مصرف کننده بزرگ انرژی در دنیاست.
آژانس بین المللی انرژی  | میز نفت
آژانس بین المللی انرژی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، به گفته آژانس بین المللی انرژی، همه گیری ویروس کرونا بزرگترین شوک به بازار انرژی جهان طی هفت دهه گذشته است. کاهش تقاضا در 2020 شدیدتر از تاثیر بحران مالی 2008 است.

 آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود پیش بینی می کند تقاضای انرژی 6 درصد کاهش یابد. در این گزارش آمده است:« کاهش تقاضا برای انرژی مطمئنا بی‌سابقه خواهد بود و برابر با از دست رفتن تمام تقاضای انرژی هند، سومین مصرف کننده بزرگ انرژی در دنیاست».

 انتظار می‌رود اقتصادهای پیشرفته بیشترین کاهش تقاضا را تجربه کنند. پیش‌بینی می‌شود کاهش تقاضا در آمریکا برابر با 9 درصد و در اتحادیه اروپا 11 درصد باشد. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، تاثیر بحران ویروس کرونا بر تقاضای انرژی تا حد زیادی وابسته به مدت زمان و سختی اقداماتی است که برای محدود کردن گسترش ویروس کرونا اتخاذ شده است. طبق اطلاعات این آژانس، یک ماه تعطیلی جهانی در سطح تعطیلی های اوایل ماه آوریل، تقاضای سالانه انرژی جهان را 1.5 درصد کاهش می دهد.

فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی گفت:« این یک شوک تاریخی به کل دنیای انرژی است.دربحبوحه بحران بی سابقه سلامتی و اقتصادی فعلی، تقاضا تقریباً برای تمام سوخت‌های اصلی مخصوصاً زغال سنگ، نفت و گاز کاهش یافته است. فقط انرژی های تجدید پذیر شرایط بهتری دارند. هنوز برای تعیین تاثیرات بلند مدت بسیار زود است ولی صنعت انرژی پس از پایان این بحران بسیار متفاوت با قبل از آن خواهد بود».

پآژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تقاضای نفت در 2020 ، 9.3 میلیون بشکه در روز کمتر از 2019 باشد. این آژانس اعلام کرد:«  تاثیر اقدامات محدودکننده در 187 کشور و قلمرو در جهان تقریباً حمل و نقل جهانی را متوقف کرده است». پیش بینی می شود تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی 23.1 میلیون بشکه در روز کمتر از 2019 باشد. بهبود تقاضا در نیمه دوم 2020 با کاهش محدودیت ها برای فعالیت های اقتصادی تدریجی خواهد بود. ولی انتظار نمی رود تقاضا تا پایان سال جاری میلادی به سطح قبل از بحران کرونا بازگردد و پیش بینی می شود تقاضا در ماه دسامبر 2.7 میلیون بشکه در روز نسبت به دسامبر 2019 پایین تر باشد.

 طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، پس از 10 سال رشد بدون وقفه، تقاضا برای گاز طبیعی مایع هم پنج درصد در 2020 کاهش می یابد. 



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب: 27169
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *