۰

قیمت نفت رشد چشم‌گیری نداشت

قیمت‌های نفت در معاملات روز دوشنبه بالا رفت اما به دلیل ناامیدی بازار از تمدید یک ماهه کاهش تولید فعلی اوپک پلاس، رشد قیمت چشم‌گیری که اوایل معاملات داشتند را از دست دادند.
قیمت نفت | میز نفت
قیمت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بهای معاملات آتی نفت برنت ابتدا تا مرز ۴۳ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه پیش رفته بود و آخرین بار با ۲۱ سنت، معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۴۲ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه معامله شد.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که ابتدا تا مرز ۴۰ دلار و ۴۴ سنت پیش رفته بود، با دو سنت معادل ۰.۰۵ درصد افزایش، به ۳۹ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص به بالاترین حد خود از ششم مارس تاکنون صعود کرده‌اند.

از ابتدای آوریل قیمت نفت برنت تحت تاثیر کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز توسط اوپک پلاس در ماه‌های مه و ژوئن که اوایل آوریل تصویب شد، تقریبا دو برابر شد.

اوپک پلاس روز شنبه موافقت کرد این کاهش تولید را به مدت یک ماه دیگر تا پایان ژوییه ادامه دهد. پس از این توافق، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، قیمت فروش ماهانه نفت خود برای ژوییه را به بیشترین میزان که در دو دهه گذشته کم سابقه بود، افزایش داد.

اما هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC سنگاپور اظهار کرد: تمدید یک ماهه کاهش تولید فعلی برخلاف امید بازار برای تمدید سه ماهه آن بود. هر دو شاخص قیمت به عوامل مثبت قویتری برای صعود به سطحی که سه ماه پیش قبل از شکست مذاکرات مارس اوپک پلاس داشتند، نیاز دارند. قیمت نفت برنت پیش از این که در مارس ریزش پیدا کند، بالای ۵۰ دلار بود.

وی در ادامه افزود: با این حال انتظار می‌رود توافق فعلی بازار را تا اکتبر دچار کمبود عرضه کند و این موضوع از قیمتها در بلندمدت پشتیبانی خواهد کرد.

پایبندی به توافق کاهش تولید از سوی اعضای اوپک مانند عراق و نیجریه همچنان یک مسئله باقی مانده است.

هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالا در شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس" در این باره گفت: در حالی که تولیدکنندگانی مانند عراق و نیجریه قول داده‌اند که به پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق برسند و پایبندی کمتر خود را در ماه‌های آینده جبران کنند اما تصور ما بر این است که مشکلات پایبندی در طول تابستان همچنان وجود خواهد داشت. همچنین بازگشت احتمالی تولید نفت لیبی چالش قابل ملاحظه ای را برای اوپک ایجاد خواهد کرد.

تولید دو میدان نفتی بزرگ در جنوب غربی لیبی پس از ماهها محاصره توسط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که باعث تعطیلی تولید شده بود، بازگشایی شده اند.

با وجود این که قیمتهای نفت بهبود پیدا کرده‌اند اما همچنان پایین‌تر از قیمت مورد نیاز برای سودآوری اکثر تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هستند و به تعطیلی، اخراج کارکنان و کاهش هزینه در بزرگترین تولیدکننده نفت جهان منجر شده اند.

بر اساس گزارش رویترز، گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز در جمعه گذشته نشان داد که شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم ژوئن برای پنجمین هفته متوالی کاهش پیدا کرده است که به کاهش تولید در ماه‌های آینده اشاره دارد.

حدود ۳۰ درصد از تولید نفت فراساحلی آمریکا روز جمعه با نزدیک شدن طوفان گرمسیری کریستوبال به منطقه خلیج مکزیکو تعطیل شد.

انتهای پیام
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 27498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *