۰

بایدن و اوپک تهدیدی برای استقلال نفت آمریکا

یک تحلیلگر انرژی باسابقه آمریکایی اظهار کرد جنگ برای کسب استقلال انرژی آمریکا طولانی و دشوار بوده اما این صنعت اکنون با تهدیدات خارجی جدیدی از سوی اوپک و همچنین در داخل کشور با تهدید جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری روبروست.
نفت آمریکا | میز نفت
نفت آمریکا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، فیلیپ فلاین، تحلیلگر انرژی ارشد در گروه پرایس فیوچرز در شبکه فاکس نیوز اعلام کرد: جو بایدن می‌خواهد فرکینگ را که در پیروزی آمریکا در جنگ استقلال انرژی نقش کلیدی داشته است، ممنوع کند. این امر نه تنها باعث از دست رفتن هزاران شغل دستمزد بالا در آمریکا می‌شود بلکه به سایر کشورها اجازه می‌دهد با پر کردن جای خالی آمریکا، نفت و گاز بیشتری تولید کنند.

انقلاب نفت شیل و فرکینگ آمریکا باعث شد سیل بالایی نفت و گاز طبیعی در این کشور تولید شود و آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۸ به خودکفایی در تولید نفت رسید و برای نخستین بار در ۷۰ سال گذشته، میزان صادراتش از واردات فراتر رفت. آمریکا در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار از سال ۱۹۷۳ به صادرکننده بزرگ نفت تبدیل شد و این دستاورد به معنای آن بود که آمریکا دیگر مانند دهه ۱۹۷۰ که اقتصادش به دلیل تحریم نفتی به مشکل خورد، هرگز با چنین تهدیدی روبرو نخواهد شد.

جو بایدن اعلام کرده که قصد دارد سوخت‌های فسیلی را به طور کامل حذف کند. اما حرکت به سوی منابع جایگزین سوخت‌های فسیلی در آینده نزدیک منطقی نیست و این اقدام امنیت انرژی آمریکا را به مخاطره خواهد افکند. در حقیقت، به دلیل این که تقاضا بر اثر شیوع بیماری کووید ۱۹ کاهش پیدا کرده است، بسیاری از سوخت‌های جایگزین با کاهش سرمایه گذاری مواجه شده‌اند و مناسب رشد نیستند. حقیقت این است که راه رها کردن دنیا از سوخت‌های فسیلی بسیار طولانی‌تر از هدف اولیه استقلال انرژی است و استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی تا چند نسل دیگر ادامه خواهد داشت.

فیلیپ فلاین در ادامه اظهار کرده که ما نامزد ریاست جمهوری داریم که به دنبال محدود کردن صنعت انرژی آمریکاست آن هم در شرایطی که تهدیدات از سوی بازیگران خارجی به منظور به ورشکستگی کشاندن صنعت انرژی آمریکا و بازگرداندن آمریکا به وابستگی به آنها برای امنیت اقتصاد و ملی افزایش پیدا کرده است. در حالی که عربستان سعودی و روسیه تلاش برای ضربه زدن به نفت شیل آمریکا را انکار کرده‌اند اما بسیاری معتقدند جنگ تولید نفت در بحبوحه سقوط تقاضا برای نفت بر اثر شیوع کووید ۱۹ برای خنثی و مدفون کردن استقلال انرژی آمریکا بود که به سختی حاصل شده بود.

اوپک و روسیه در پی افزایش فشار از سوی کنگره آمریکا و دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور به جنگ نفت خاتمه دادند اما این جنگ قربانیان بزرگی در صنعت نفت شیل آمریکا داشت. شرکت چساپیک انرژی یکی از پیشگامان انقلاب شیل یا آن طور که برخی می گویند مادر همه شرکتهای فرکینگ، اعلام ورشکستگی کرد. شرکتهای نفت شیل آمریکا قربانی موفقیت خود شده و نسبت به قیمت پایین نفت و بدهی بالا آسیب پذیر شده‌اند. در واقع طبق آمار شرکت هاینس و بون، بیش از ۲۰۰ تولیدکننده نفت و گاز آمریکای شمالی از ابتدای سال ۲۰۱۵ و ۲۰ شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۰ اعلام ورشکستگی کرده اند.

این تحولات باعث بحران اعتماد به انرژی آمریکا شده و موجب شده سرمایه گذاری‌ها متوقف شوند و چشم انداز تولید آتی صنعت انرژی آمریکا کاهش پیدا کند. شرکت اعتبارسنجی فیچ اعلام کرده که نرخ ورشکستگی به دلیل بدهی انرژی بالای به ۱۱ درصد رسیده که بالاترین حد از آویل سال ۲۰۱۷ است. این امر به معنای آن است که آمریکا از انرژی کمتری استفاده کرده و رشد اقتصادی کمتری خواهد داشت و بنابراین مشاغل انرژی و مزایای اقتصادی تولید انرژی را از دست می دهد.



منبع : ایسنا
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 27739
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *