۰

غول های نفتی در انتظار آمار نامطلوب

غول های نفتی قرار است در روزهای آینده درآمدهای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ را اعلام کنند و تحلیلگران پیش بینی می کنند این آمار کاملا نامطلوب باشند.
قیمت نفت | میز نفت
قیمت نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، انتظار می رود غول های نفتی ضررهای سنگینی را متحمل شوند. مشکل اینجاست که جایی برای پنهان شدن وجود ندارد. قیمتهای نفت در سه ماهه دوم در رکورد تاریخی پایینی قرار داشتند و حتی برای مدتی منفی شدند. معمولا در طول رکود، دارایی های پالایش پایین دستی به کمک غول های نفتی می آمدند زیرا قیمت های پایین نفت باعث کاهش هزینه تولید و ارزان تر شدن سوخت ها شده و تقاضا برای سوخت را تقویت می کرد.

اما پاندمی ویروس کرونا باعث تعطیلی همه جا شده و تقاضا به شدت افت کرده است. با محبوس شدن میلیون ها نفر در خانه شان، دیگر ارزانی سوخت اهمیتی ندارد و در نتیجه حاشیه سود پالایش نفت سقوط کرده است.

تقاضا برای پتروشیمی هم وضعیت مشابهی داشته است. بعید است واحدهای پتروشیمی وضعیت مالی غول های نفتی را بهبود ببخشند. در این بین، بازار جهانی جهانی LNG هم سقوط کرده است. گاز طبیعی بخش دیگری بوده که دچار رکود شده است در حالی که غول های نفت برای رشد آینده خود در این بخش حساب کرده بودند. کووید ۱۹ بازارهای گاز را هم درهم شکسته است.

شاید آمار به آن بدی که تصور می رود، نباشد. شرکت اکوئینور نروژ روز جمعه سود غیرمنتظره و درآمد ۳۵۰ میلیون دلار برای سه ماهه دوم را گزارش کرد. اگرچه این رقم حدود ۹۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود اما فراتر از برآورد تحلیلگران بود.

این غول نفتی نروژی اعلام کرد عملکرد بهتر از حد مطلوبش به دلیل تولید نفت و گاز نبوده بلکه تا حدودی به دلیل سودی بوده که از معاملات نفت و گاز برده است.

یک موضوع دیگر، عدم تغییر پیش بینی قیمت نفت بلندمدت از سوی اکوئینور بوده است. شرکت های BP و شل ناچار شدند با کاهش ارزش داراییهای نفتی شان ناچار شدند ضرر یکباره به ترتیب ۱۷.۵ میلیارد دلار و ۱۵ تا ۲۲ میلیارد دلار را متحمل شوند اما شرکت اکوئینور با اجتناب از تغییر پیش بینی قیمت نفت، از هر گونه کاهش ارزش دارایی های نفتی اجتناب کرد. این شرکت روی قیمت ۸۰ دلار هر بشکه نفت در سال ۲۰۳۰ حساب می کند. البته اکوئینور اعلام کرده که پیش بینی قیمت نفت را در سه ماهه سوم بروزرسانی خواهد کرد و بنابراین احتمال اعلام کاهش ارزش دارایی های این شرکت در آینده نزدیک وجود دارد.

اکوئینور اوایل امسال سود سهام نقدی را کاهش داد و نخستین شرکت نفتی غربی بود که چنین اقدامی کرد و این کار فشار روی جریان نقدینگی را کاهش داد.

انتشار آمار درآمد ممکن است به اعلام تصمیمات مشابهی از این دست منجر شود. تحلیلگران کاهش سود نقدی سهام از سوی شرکت BP را پیش بینی می کنند. این شرکت انگلیسی همچنین در ژوئن اعلام کرد که ۱۵ درصد از نیروی کار خود را که معادل ۱۰ هزار نفر است، اخراج خواهد کرد.

شرکت BP اوایل امسال با اعلام تصمیم خود برای تبدیل شدن به یک شرکت انرژی پاک خبرساز شد. تحلیلگران می گویند سود نقدی سنگین برای سهامداران مستلزم بدهی بیشتر است که مانع طرحهای این شرکت برای کاهش آلایندگی کربن خود خواهد شد.

در این بین، شرکت های اکسون موبیل و شورون حاضر نشده اند سود نقدی سهام خود را کاهش دهند. شورون به تازگی شرکت نوبل انرژی را در قرارداد مهمی خریداری کرده که حضور این شرکت در صنعت نفت شیل آمریکا و شرق مدیترانه را گسترش خواهد داد. شرکت اکسون موبیل به طرح های رشد خود در پرمیان و گویان چسبیده است.

این استراتژی مطمئنا به بدهی بیشتر منجر می شود. این غولهای نفتی در سه ماهه دوم ۸۰ میلیارد دلار استقراض کردند. این امر به آنها اجازه می دهد استراتژی هایشان را برای مدت طولانیتری حفظ کنند. اما بدهی بیشتر ریسک تنزل رتبه اعتبار مالی را در پی دارد. طبق گزارش بلومبرگ و بانک گلدمن ساکس، شرکت اکسون در سه ماهه دوم ۸.۸ میلیارد دلار به بدهی خود اضافه کرد و در مسیر افزایش میزان بدهی خود به ۷۸ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۲ است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اکسون موبیل حاضر نشده ارزش دارایی هایش را کاهش دهد که موجی از انتقاد را علیه این شرکت برانگیخت. اما در روزهای آینده معلوم خواهد شد غول های نفتی در برنامه های خود چه تغییری خواهند داد.




منبع : ایسنا
يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب: 27892
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *