۰

بحرین زیر فشار نفت ارزان

ترکیب کاهش درآمد دولت بحرین و ثابت ماندن هزینه های آن باعث افزایش کسری بودجه این کشور تا ۷۹۵ میلیون دینار شده است یعنی ۹۸ درصد بیشتر از همین دوره در سال گذشته میلادی.
بحرین | میز نفت
بحرین | میز نفت
به گزارش میز نفت ، کسری بودجه بحرین در نیمه اول سال جاری میلادی در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا و قیمت پایین نفت تقریبا دو برابر شده است.

 آماری که روز گذشته توسط وزارت دارایی بحرین منتشر شد نشان می‌دهد درآمد دولت این کشور در نیمه اول 2020 تا 910 میلیون دینار (2.4 میلیارد دلار) کاهش یافته است یعنی 29 درصد کمتر از همین دوره در سال گذشته میلادی. درآمد نفتی بحرین به خاطر سقوط قیمت نفت در نتیجه کاهش جهانی تقاضا و جنگ قیمت عربستان و روسیه، 35 درصد پایین آمده است.

 فعالیت های غیر نفتی در این کشور هم تحت تاثیر قرار گرفته است. درآمد غیر نفتی بحرین 13 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته که نتیجه به تعویق انداختن پرداخت های خدمات دولتی طی همه گیری ویروس کرونا و رکود اقتصاد جهان است.

 مقابله با شرایط به وجود آمده در سال جاری برای بحرین به عنوان یکی از کشورهای کوچک تر و ضعیف تر در بین اقتصادهای خلیج فارس، بسیار سخت بوده است. ترکیب کاهش درآمد دولت و ثابت ماندن هزینه های آن باعث افزایش کسری بودجه این کشور تا 795 میلیون دینار شده است یعنی 98 درصد بیشتر از همین دوره در سال گذشته.

 هزینه های بحرین در شش ماه اول سال جاری میلادی از کسری آن در کل سال گذشته پیشی گرفت. کسری بودجه بحرین در کل سال 2019 برابر با 683.7 میلیون دینار بود. درآمد این کشور 3 درصد بیشتر از حد انتظار بوده در حالی که هزینه‌کرد آن یک درصد بیشتر از هدف بودجه این کشور بوده است.

 دولت بحرین طبق برنامه ثبات مالی که در 2018 راه اندازی شد، قصد دارد بودجه خود را تا 2022 متعادل کند. این کشور پیشرفت هایی در این زمینه در سال گذشته داشته ولی شرایط اقتصادی در سال جاری رسیدن به این هدف را سخت تر کرده است.

دولت بحرین با توجه به هزینه بالا و درآمد پایین باید منابع دیگری برای تامین مالی پیدا کند. این کشور می‌تواند از همسایگان ثروتمندترش مثل عربستان و امارات کمک بگیرد ولی مقامات بحرین تمایلی به افزایش بدهی ندارند. بدهی عمومی دولت بحرین در حال حاضر بیش از 100 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است و پرداخت سود این بدهی 20 درصد درآمد کشور را در بر می‌گیرد.

 زمان زیادی طول می‌کشد تا شرایط اقتصاد در بحرین روند بهبود را آغاز کند. انتظار می‌رود اقتصاد این کشور در کل سال جاری میلادی 4.5 درصد کوچک شود و در سال آینده رشد نسبی خود را آغاز کند.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 28019
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *