۰

چین بزرگترین برنده رونق سوختهای تجدیدپذیر در آمریکا

آمریکا با حرکت به سمت انرژی های پاک، هر چه بیشتر به چین برای تامین منابع معدنی مورد نیاز جهت ساخت سیستم های تولید این نوع انرژی وابسته می شود.
چین و آمریک | میز نفت
چین و آمریک | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، آمریکا از زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر و بحران نفتی دهه 1970، همواره در فکر استقلال در انرژی بوده است. ولی با توجه به بحران های مداوم نفتی و شوک های شدید قیمت، واضح هست که واشنگتن حتی اگر بالاخره تبدیل به صادرکننده خالص نفت خام شود، تنها با تکیه بر سوخت‌های فسیلی نمی‌تواند به این هدف خود برسد. بسیاری از آمریکایی ها عقیده دارند دولت باید به جای توسعه منابع سوخت فسیلی، بر گسترش منابع انرژی پاک تمرکز داشته باشد تا مانع تغییرات جوی شود.

دلیل آمریکا هر چه باشد، رسیدن به استقلال انرژی یا کاهش تغییرات جوی، تغییر قابل توجهی به سمت انرژی های تجدید پذیر در این کشور دیده می شود. این نوع از انرژی 11.4 درصد مصرف کل انرژی در آمریکا را در 2019 تشکیل می داد، در حالی که این رقم در دو دهه گذشته تنها 4 درصد بوده است.

 ولی با تسریع روند حرکت به سمت انرژی‌های پاک، آمریکا با چالش دیگری مواجه می شود: وابستگی بیشتر به چین برای تامین منابع معدنی مورد نیاز جهت ساخت سیستم های انرژی پاک.

 چین عرضه کننده 80 درصد از عناصر معدنی نادری است که آمریکا از آنها برای ساخت توربین های بادی، صفحه های خورشیدی، باتری خودروهای برقی، گوشی‌های همراه ،کامپیوترها، تجهیزات پزشکی، سیستم های دفاع ملی و حتی فناوری های نفت و گاز استفاده می‌کند.

 وزارت کشور آمریکا در 2018 لیستی از 35 ماده معدنی را اعلام کرد که برای اقتصاد آمریکا حیاتی هستند. نکته هشدار دهنده این است که آمریکا برای تامین 14 قلم از این لیست کاملاً وابسته به واردات از چین است و 75 درصد از حداقل 10 مورد دیگر را هم وارد می کند.

 این ارقام اغراق‌آمیز نیستند. طبق تحقیقات مرکز زمین شناسی آمریکا، چین 80 درصد از مواد معدنی نادر مورد نیاز آمریکا را در 2019 تامین کرده است. یک آمار نگران کننده دیگر این است که آمریکا 18 هزار تن در 2018 و 26 هزار تن در 2019 مواد معدنی نادر استخراج کرده ولی تمام این تولید داخلی صادر شده است. آمریکا سه دهه پیش تولید کننده اولین مواد معدنی در جهان بود ولی حالا تا رتبه هفتم پایین آمده است.

 بسیاری از متخصصان انرژی قبول دارند که آمریکا تنها زمانی می تواند به استقلال در انرژی برسد که فناوری های انرژی پاک را در داخل تولید کرده و به فروش برساند. 




منبع : تسنیم
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 28073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *