۰

عراق : نمی‌توانیم جایگزینی برای گاز ایران بیابیم

معاون نخست‌وزیر عراق گفت: ما نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت جایگزینی برای گاز و برق ایران بیابیم.
ایران و عراق | میز نفت
ایران و عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت ، معاون نخست وزیر عراق اعلام کرد اگر دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بتواند قراردادهای چند میلیارد دلاری امضاشده با شرکت‌های آمریکایی را اجرا و سرمایه‌گذاری عربستان را جذب کند، احتمالاً می‌تواند وابستگی خود به گاز و برق ایران را در سال آینده کاهش دهد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق طی دیدار یک‌هفته‌ای خود از واشنگتن چند قرارداد انرژی با ارزش 8 میلیارد دلار با شرکت‌های آمریکایی امضا کرد. عراق در همین حین سعی می‌کند سرمایه‌گذاری‌های عربستان را جذب و شبکه برق خود را از طریق عربستان و کویت به شبکه خلیج فارس وصل کند.

علی علاوی، وزیر دارایی عراق در یک وبینار که توسط شورای آتلانتیک برنامه‌ریزی شده بود گفت: «به‌عقیده من، وابستگی به واردات گاز و برق از ایران در سال آینده کاهش می‌یابد ولی تا آن زمان گزینه‌ای جز ادامه واردات از ایران نداریم».

 وی ادامه داد: «ما نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت جایگزینی برای گاز و برق ایران بیابیم ولی تلاش‌های ما در میان‌مدت شبکه برق عراق را به شبکه خلیج فارس وصل خواهد کرد. این پروژه‌ها در حال تعریف و طراحی هستند تا بعد به مناقصه گذاشته شوند».

عراق تحت فشار آمریکا برای توقف واردات گاز و برق از ایران قرار دارد. این کشور به‌خاطر کمبود برق و کاهش تولید گاز در نتیجه محدود شدن تولید نفت، به گاز و برق ایران نیازمند است. عراق تلاش می‌کند تولید نفت خود را طبق تعهدش به قرارداد اوپک‌پلاس پایین بیاورد.

اعتراضات مرگبار ماه گذشته عراق را مجبور کرد راه‌حل‌های کوتاه‌مدتی برای برطرف کردن کمبود برق خود بیابد. این اعتراضات یک مشکل درازمدت است که همواره در ماه‌های گرم سال وقتی دمای هوا به 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد اتفاق می‌افتد.

یکی از قراردادهایی که طی دیدار کاظمی از واشنگتن با شرکت‌های آمریکایی بسته شده قرارداد توسعه پروژه گازی «الرّتاوی» است. عراق با اجرای این پروژه می‌تواند منابع گازی خود را جمع‌آوری، فرآوری و کاربردی سازد تا از پس نیازهای داخل برآید.




منبع : تسنیم
يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 28132
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *