عراق واحدهای جدید در پالایشگاه قیاره می سازد

17 شهريور 1399 ساعت 12:10

وزارت نفت عراق قصد دارد واحدهای جدید پالایشگاهی در پالایشگاه قیاره با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز بسازد. این پالایشگاه زمانی نفت خام سنگین میدان نفتی قیاره را پالایش می‌کرد، ولی در حال حاضر تعطیل است.


 به گزارش میز نفت ، وزارت نفت عراق قصد دارد واحدهای جدید پالایشگاهی در پالایشگاه قیاره با ظرفیت 20 هزار بشکه در روز بسازد. به این ترتیب ظرفیت این پالایشگاه که در شمال عراق قرار دارد، تا 90 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

 احسان اسماعیل وزیر نفت عراق این خبر را در دیدار از این پالایشگاه قدیمی اعلام کرد. وی در حال بررسی پالایشگاههای قیاره و بیجی در شمال عراق بود. وزارت نفت عراق جزئیات محدودی از این پروژه جدید را منتشر کرده است.

 پالایشگاه قیاره با ظرفیت 20 هزار بشکه در روز در 1955 در جنوب شهر موصل ساخته و توسط شرکت دولتی پالایشگاه های شمال راه اندازی شد. این پالایشگاه نفت خام سنگین میدان نفتی قیاره را پالایش می‌کرد، ولی در حال حاضر تعطیل است.

 بغداد قبلاً یک طرح سرمایه گذاری برای قیاره راه اندازی کرده و به دنبال ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت 100 هزار بشکه در روز در 2018 بود. این میدان نفتی در 2017 از گروه داعش باز پس گرفته شد ولی به خاطر آتش گرفتن بسیاری از چاه های نفتی در آن زمان، خسارت شدیدی دیده بود.

 پروژه پالایشگاه 100 هزار بشکه ای یکی از طرح های جدید وزارت نفت عراق برای تقویت ظرفیت پالایشگاهی این کشور تا 1.5 میلیون بشکه در روز تا 2022 بود. ظرفیت پالایشگاهی عراق در حال حاضر حدود 875 هزار بشکه در روز است. عراق سال هاست تلاش می کند محصولات نفتی کافی برای تامین نیاز داخلی تولید کند.

 ولی اکثر طرح‌های پالایشگاهی جدید قادر به تامین سرمایه نبوده اند. تنها پروژه پالایشگاه کربلا با ظرفیت 14 هزار بشکه در روز در جنوب عراق پیشرفت هایی داشته و هزینه های آن توسط بودجه عراق تامین می شود. وزارت نفت عراق امیدوار است ساخت این پالایشگاه را تا 2023 به پایان برساند.




منبع : تسنیم


کد مطلب: 28264

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/28264/عراق-واحدهای-جدید-پالایشگاه-قیاره-می-سازد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir