۰

تقاضای نفت در آینده از کجا می آید؟

سوخت حمل و نقل یک بازار بزرگ برای نفت خام است و این بازار، هرچند اکنون دورنمای تیره و تاری دارد، ولی از بین نمی رود. ما در آینده نزدیک همچنان به سوخت های فسیلی وابسته خواهیم بود.
نفت جهانی | میز نفت
نفت جهانی | میز نفت
 به گزارش میز نفت ، افزایش سطح ذخایر شناور نفت خام، کاهش قیمت نفت خام عربستان و کند شدن واردات نفت چین از عواملی هستند که اخیراً بر قیمت نفت تاثیر گذاشته اند و دلیل این تاثیرگذاری منفی این است که همه آنها یک داستان را می‌گویند: روند بهبود تقاضا متوقف شده است.

 محدودیت‌های ایجاد شده جهت مهار گسترش ویروس کرونا میلیون‌ها بشکه از تقاضای سوخت در جهان را کاهش داده است. با برداشته شدن این محدودیت ها، تقاضا افزایش یافته ولی روند این افزایش چندان قابل قبول نیست و احتمالاً زمان بیشتری طول می کشد تا سطح تقاضا به سطح قبل از بحران کرونا بازگردد.

 ماه گذشته سه نهاد بزرگ انرژی دنیا - اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آژانس بین المللی انرژی و اوپک-  قبول کردند بازگشت تقاضا برای نفت به سطح قبل از بحران کرونا تا 2022 طول می‌کشد. برخی تحلیلگران عقیده دارند این اتفاق هرگز نمی افتد مخصوصاً اگر تولید واکسن کرونا بیشتر از چند ماه طول بکشد. در این صورت، با سفرهای هوایی و زمینی کمتر و مصرف کمتر مواجه خواهیم بود.

پس تقاضای نفت در آینده از کجا می آید؟ پاسخ کوتاه به این سوال این است که از همان جایی که تا حالا می آمده ولی برای مدتی میلیون ها بشکه تقاضای کمتری وجود خواهد داشت. نفت جایی نمی‌رود و اقتصادهای آسیب دیده از بحران کرونا دیر یا زود بهبود می یابند و پس از بهبودی به نفت بیشتری نیاز دارند. حتی در اروپا که قدم های محکمی در جهت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و خودروهای برقی برداشته، بیشتر فروش خودرو مربوط به خودروهای دارای موتورهای احتراق داخلی خواهد بود.

 سوخت حمل و نقل یک بازار بزرگ برای نفت خام است و این بازار، هرچند اکنون دورنمای تیره و تاری دارد، ولی از بین نمی رود.  افزایش ذخایر سوخت در حال حاضر نتیجه تولید بیشتر در مقابل مصرف کمتر است ولی بازار در آینده متعادل خواهد شد. یا مردم به این شرایط عادت کرده و پالایشگاهها تولید خود را تنظیم می کنند یا واکسنی ساخته می شود که ما را به روزهای قبل باز می گرداند.

 بخش سفرهای هوایی بیشترین آسیب را در صنعت حمل و نقل دیده است ولی دورنمای آن هم روبه رشد است. بازار جهانی سفرهای هوایی تا 2027 سالانه 3.4 درصد رشد خواهد داشت. شاید این رشد دو رقمی نباشد، ولی یک رشد ثابت و یکنواخت خواهد بود.

 پلاستیک و مواد شیمیایی یک بخش رو به رشد دیگر است. صنعت نفت این بخش را به عنوان منبع اصلی درآمد خود در آینده در نظر گرفته است. علیرغم روی آوردن به انرژی های پاک و دوری از پلاستیک، دنیا همچنان میلیون‌ها تن پلاستیک مصرف خواهد کرد.

 استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق هم علی رغم حرکت به سمت انرژی‌های پاک از بین نخواهد رفت. زمانی دنیا کاملاً با انرژی های تجدید پذیر روشن خواهد شد ولی آن زمان چندان نزدیک نیست. ما در آینده نزدیک همچنان به سوخت های فسیلی وابسته خواهیم بود.




منبع : تسنیم
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 28340
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *