بررسی برنامه‌های وزارت نفت در مجلس

25 شهريور 1399 ساعت 18:38

ارائه‌ی گزارشی از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه/ بررسی سوال از وزیر کار و مسائل داخلی پارلمان در جلسه غیر علنی/ گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره «طرح شفافیت آرای نمایندگان و... از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) بیست و پنجم شهریورماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.


به گزارش میز نفت ، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و گزارش وزیر نفت از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

قالیباف در ابتدای جلسه امروز مجلس گفت: ما جلسه خود را از ساعت ۸:۱۵ آغاز کردیم و ۵۵ دقیقه در ارتباط با مسائل داخلی مجلس و برخی هماهنگی‌ها (در جلسه غیرعلنی) صحبت داشتیم.

وزارت نفت از هر پیشنهادی برای فروش نفت استقبال می‌کند

وزیر نفت با حضور در مجلس با اشاره به جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن علیه کشور تاکید کرد: وزارت نفت از هر پیشنهادی برای فروش نفت و عرضه آن در بورس استقبال خواهد کرد.

بیژن زنگنه ضمن ارائه‌ی گزارشی از عملکرد وزارت نفت و برنامه‌های توسعه بیان کرد: امروز کشور در جنگ تمام عیار اقتصادی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری متفقین‌شان بر ملت ایران تحمیل شده است قرار داریم و آنها می‌کوشند تا بر ابعاد این تحریم بیفزایند. اکنون لازم است همانند دوران دفاع مقدس همه ارکان نظام به ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی با هم‌اندیشی به صورت یکپارچه عمل کنند.

وزارت نفت کار جدی در اصلاح الگوی مصرف انجام نداده است

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در میادین مشترک و پارس جنوبی گفت: وزارت نفت در بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف کار جدی انجام نداده است.

در حوزه انرژی به انسجام مدیریتی نیاز است

در جریان بررسی برنامه‌های وزارت نفت، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه باید در حوزه انرژی انسجام مدیریتی وجود داشته باشد، گفت: مجلس آمادگی همکاری با وزارت نفت را در بالادست نفت و گاز و موارد پایین دستی دارد.

فریدون عباسی تأکید کرد که با توجه به وضعیت کشور و اهمیت صنعت نفت، وزیر نفت باید به همکارانش دستور دهد که ارتباط بیشتری با نمایندگان داشته و گزارشاتی را ارائه کند.

چرا بورس انرژی را فعال نمی‌کنید؟

همچنین نماینده خلخال با طرح این پرسش که چرا بورس انرژی فعال نشده است؟، گفت: وزارت نفت می‌تواند نفت را در بورس به بخش خصوصی بفروشد چون محدودیت بخش دولتی را ندارد.

سیدغنی نظری افزود: با توجه به اینکه ۹۹ درصد شهرها و ۸۷ درصد روستاها از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، اکثر منبع تأمین گاز کشور در یک منطقه و متمرکز در عسلویه شد، اما پدافند غیرعامل اقدام اساسی انجام نداده تا کشور در شرایط بحرانی دچار مشکل نشود. برنامه وزارت نفت در این باره چیست؟

معیشت کارگران حوزه نفت مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم لارستان هم بر ضرورت توجه به وضعیت معیشتی کارگران حوزه نفت تاکید کرد و خاطرنشان کرد: ما از وزیر نفت می خواهیم به معیشت پرسنل نفتی توجه کند، کارگران مورد توجه قرار گیرند، متاسفانه ساماندهی سال ۹۷ ناقص بوده است. معوقات، درمان و بهداشت و صندوق بازنشستگی امور ایثارگران و وام مسکن باید مورد توجه قرار گیرد.

در وزارت نفت اولویت‌ها به درستی دیده نشده است

در ادامه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: با سیاست‌های غلط شاهد خسارت‌هایی بیش از صدها میلیارد دلار از حوزه صنعت نفت به کشور هستیم و اعتقاد داریم که باید کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌ها و وزارت نفت برای بررسی راهکارهایی عملیاتی برای حل مشکلات تشکیل شود.

علیرضا زاکانی بیان کرد:‌ ما باور داریم که ایران تحریم‌پذیر نیست و می‌توانیم از شرایط فعلی یک فرصت طلایی بسازیم و از تحریم‌ها در جهت آبادانی کشور بهره ببریم. بنده قصد دارم در سه سرفصل نکاتی را به آقای وزیر عرض کنم.

جاسک به عنوان قطب انرژی مورد توجه قرار گیرد

پس از ارائه گزارش وزیر نفت از عملکرد این وزارتخانه، نماینده مردم بندرعباس گفت: خط لوله جاسک کار بزرگی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و تأکید من این است که جاسک به عنوان قطب انرژی مورد توجه قرار گیرد. همچنین در معارضاتی که در اراضی به خصوص اراضی کشاورزی وجود دارد حقوق مردم نادیده گرفته نشود.احمد مرادی خواستار توجه به جاسک به عنوان قطب انرژی شد.

وزارت نفت چه برنامه‌ای برای عدم وابستگی کشور به نفت دارد؟

همچنین نماینده مردم قوچان گفت:‌ نمایندگان امروز گزارش وزیر نفت را در ۸ محور استماع کردند اما ما چیزی از برنامه آقای وزیر برای عبور از تحریم های نفتی نشنیدیم. اگر برنامه ای داشتید چه بود و چرا در این گزارش به اطلاع نمایندگان نرسید؟. آیا غیر از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که حدود ۹۰ درصد آن قبل از وزارت شما بود کار دیگری نیز شما انجام داده اید؟

درخواست زنگنه برای تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس

بیژن زنگنه پس از اعلام نظرات نمایندگان درباره گزارش عملکرد وزارت نفت درباره اظهارات نمایندگان گفت: انبوه انتقادات، پیشنهادات و نظرات در این جلسه مطرح شد که من در زمان کوتاه نمی‌توانم به آن پاسخ دهم و هر کدام از آن‌ها دو، سه ساعت وقت می‌خواهد. خواهش من این است ترتیبی داده شود با محوریت کمیسیون انرژی، کارگروهی بین دولت و مجلس ظرف پنج، ۱۰ یا ۲۰ روز تشکیل شود و زمانی داده شود که این بحث‌ها شنیده و جمع‌بندی شود.

وزیر نفت خواستار تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس برای بررسی تخصصی مسائل این حوزه شد.

چرا بورس انرژی رونق نگرفته است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی هم بعد از صحبت های وزیر نفت با بیان اینکه باید تهدید را به فرصت تبدیل کرد گفت: چرا بورس انرژی رونق نگرفته است؟

محمدباقر قالیباف اظهار کرد: با توجه به اقدامات دشمن و تحریم و فشار به کشور نمی توان انتظار داشت که طبق برنامه ها و هدفگذاری ها وزارت نفت کارهایش را پیش ببرد. البته که باید همه در مجلس، دولت و پژوهشگاه ها بپذیریم که باید تهدید دشمن را به فرصت تبدیل کرده و رویکردها، هدفگذاری، روش های خودمان را با ابزار و تجهیزات فنی بکار گرفته و مبتنی بر داشته های درونی حرکت کنیم.

***

ناطقین امروز مجلس

حاجی بابایی: طرح یک فوریتی کالاهای اساسی اولین گام برای رسیدن به داد مردم است

کرمی: چرا استان بوشهر مورد بی مهری و بی عدالتی است؟

فرشادان: چرا حمایت کردها از دولت تدبیر و امید را فراموش کردید؟

بهروزی‌فر: واردات بی رویه برنج خارجی مقابله جدی با تولید داخل به شمار می‌رود

***

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به ارزیابی طرح شفافیت آرای نمایندگان پرداخت.

در این گزارش با بیان اینکه نقش مجالس قانونگذاری به عنوان رکن اصلی تقنین در کشورها بر کسی پوشیده نیست، آمده است: شفافیت در این نهاد، به جهت اهمیت نقش آفرینی در تعیین حق و تکلیف مردم و تنظیم روابط اجتماعی ضروری به نظر می رسد. از مهمترین ابعاد شفافیت مجلس، انتشار اطلاعات رأی گیری در مجلس و شفافیت آرای نمایندگان است.

اخطارها و تذکرات امروز نمایندگان مجلس

پژمان‌فر: سیاست اعلامی اروپایی‌ها با سیاست اعمالی آن‌ها تفاوت دارد

جوکار: دولت باید در رابطه با وعده‌های گشایش اقتصادی خود پاسخگو باشد

نماینده قصر شیرین: مشکل اصلی کشور سوء مدیریت در استفاده از منابع است

حسین‌زاده: غیزانیه فارس را دریابید

تذکر نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به عدم مدیریت نقدینگی توسط دولت

***

سوال عبدالرضا مصری و رشیدی نمایندگان کرمانشاه از وزیر کار هم در دستور کار جلسه علنی قرار داشت که به درخواست عبدالرضا مصری به صورت غیر علنی انجام شد.

در پایان نیز روح الله متفکر آزاد تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.




منبع : ایسنا 


کد مطلب: 28350

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/28350/بررسی-برنامه-های-وزارت-نفت-مجلس

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir