۰

تاسیسات نفت و گاز در امنیت هستند

شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) اعلام کرد زیرساخت نفت و گاز این کشور به مدد اقداماتی که از سوی ارتش در منازعه نظامی در منطقه ناگورنو قره باغ انجام گرفته، در امنیت است.
نفت آذربایجان | میز نفت
نفت آذربایجان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بدترین منازعه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از دهه ۱۹۹۰ به این طرف روز سه شنبه وارد سومین روز شد و شمار قربانیان غیرنظامی افزایش یافت. درگیریها تاکنون نزدیک زیرساخت انرژی مهم اتفاق نیافتاده است.

ابراهیم احمدف، سخنگوی شرکت سوکار به رویترز گفت: زیرساخت نفت و گاز این کشور فعالیت عادی دارد و صادراتش طبق معمول انجام می گیرد.

غول نفتی BP هم اعلام کرد که فعالیتهایش در پروژه های جمهوری آذربایجان طبق معمول ادامه دارد.

تحلیلگران می گویند که درگیریهای نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره باغ بر عرضه انرژی از منطقه تاثیر نگذاشته اما در صورت تشدید درگیریها، ممکن است صادرات نفت و گاز مختل شود.

مسیر اصلی صادرات نفت جمهوری آذربایجان خط لوله باکو-تفلیس-سیهان است که حدود ۸۰ درصد از صادرات این کشور از طریق آن انجام می گیرد و از خاک گرجستان عبور کرده و تا سواحل ترکیه در دریای مدیترانه امتداد پیدا می کند. ظرفیت انتقال این خط لوله ۱.۲ میلیون بشکه در روز معادل یک درصد از عرضه جهانی نفت است. صادرات از این خط لوله در حال حاضر بیش از ۰.۵ میلیون بشکه در روز است.

جمهوری آذربایجان همچنین از طریق خط لوله باکو-نووروسیسک از طریق روسیه و به شکل ریلی از طریق گرجستان و همچنین خط لوله باکو-سوپسا صادرات دارد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت BP در راس کنسرسیوم بین المللی قرار دارد که در حال توسعه میدان بزرگ شاه دنیز جمهوری آذربایجان هستند و انتظار می رود نخستین صادرات گاز این میدان به اروپا اواخر امسال انجام بگیرد.




منبع : ایسنا
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 28475
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *