۰

تأکید زنگنه بر دستاوردهای داخلی گاز

سهم ۵۵ درصدی GECF در تجارت جهانی گاز با خط لوله در حالی است که ایران به عنوان بنیان گذار اصلی این مجمع جهانی، کمتر از ۲ درصد در تجارت جهانی گاز (فقط با خط لوله) سهم دارد، از اینرو طبیعی است که وزیر نفت ایران حرفی در این زمینه نداشته باشد.
زنگنه | میز نفت
زنگنه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بیست و دومین نشست وزارتی GECF (مجمع کشورهای صادرکننده گاز طبیعی) روز گذشته به صورت ویدئو کنفرانس و به ریاست دوره‌ای عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر برگزار شد.

در این نشست که وزرای نفت و انرژی 11 کشور عضو اصلی و 9 کشور عضو ناظر حضور داشتند، بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان به ایراد سخنرانی پرداخت. زنگنه که سخنرانی خود را با موضوع مشکلات اقتصاد بین الملل آغاز کرد، ضمن تشریح موفقیت های GECF ، از موانعی چون انتشار ویروس کرونا و رفتار امریکا گفت و در ادامه به تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان پرداخت.

وزیر نفت در بخشی از سخنان خود که به دستاوردهای گازی کشورمان اشاره کرد، گفت: "با وجود همه این چالش‌های ژئوراهبردی، ما به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بخش انرژی دست یافته‌ایم. با تکیه بر منابع داخلی انسانی، فناوری و سرمایه‌گذاری، موفق به تولید پایدار روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز شده‌ایم. 95 درصد از جمعیت 80 میلیونی کشور به گاز لوله‌کشی در خانه‌هایشان دسترسی دارند، صنایع نفت و پتروشیمی گام‌های بلندی درباره فناوری بومی در زنجیره تولید برداشته اند. ما باید مقاومت کنیم."

درواقع در نبود دستاوردهای صادراتی گاز، وزیر نفت بر دستاوردهای داخلی صنعت گاز کشور تأکید کرد. این تأکید وزیر نفت بر دستاوردهای داخلی ایران، اگرچه از یک سو، معرف ظرفیت های کشورمان برای حضور پررنگ تر در عرصه های بین المللی است، اما وقتی جایگاه فعلی ایران را در تجارت جهانی گاز مرور کنیم، می بینیم که کشوری که بنیان گذار مجمع جهانی صادرکنندگان گاز بوده، امروز در رقابت با دیگر اعضا بسیار عقب است.

کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز 46 درصد از تولید گاز جهان، 72 درصد از ذخایر گازی جهان، 55 درصد از سهم انتقال گاز با خط لوله و 61 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

سهم 55 درصدی GECF در تجارت جهانی گاز با خط لوله در حالی است که ایران به عنوان بنیان گذار اصلی این مجمع جهانی، کمتر از 2 درصد در تجارت جهانی گاز (فقط با خط لوله) سهم دارد، از اینرو طبیعی است که وزیر نفت ایران حرفی برای بیان ظرفیت های بالفعل شده صادراتی ایران نداشته باشد.

زنگنه در ادامه سخنان خود تأکید زیادی بر تحریم های امریکا علیه ایران داشت، وی در بخشی از سخنان خود گفت: "تحریم‌های آمریکا به صورت ناعادلانه‌ای مانع دسترسی ایران به میلیاردها دلار از درآمدهایش از محل صادرات منابع هیدروکربوری شده است." سوالی که باید از وزیر نفت پرسید این است که آیا مقصر تمام ناکامی ها در حضور پررنگ تر ایران در عرصه تجارت جهانی گاز، تحریم های امریکا است؟


منبع : تسنیم
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 28767
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *