جنگ ستارگان نسازید!

15 آذر 1399 ساعت 10:35

وزیران اوپک و متحدانش پس از این که نتوانستند درباره تمدید طولانی مدت محدودیت عرضه به توافق برسند، پس از پنج روز مذاکره سرانجام در نشست رسمی روز پنج شنبه با افزایش تدریجی تولید بدون ایجاد اشباع عرضه در بازار موافقت کردند.


به گزارش میز نفت ، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی درباره این مذاکرات گفت: بسیار خسته کننده بود. اگر می خواهید با ۲۳ کشور همکاری کنید، باید روحیه انعطاف پذیری داشته باشید.

تحت توافقی که روز پنج شنبه اعلام شد، گروه اوپک پلاس تولیدش را در ژانویه ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد و پس از آن وزیران هر ماه برای بررسی شرایط بازار و تغییر احتمالی مفاد پیمان محدودیت عرضه دیدار خواهند کرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی سابق روسیه که ماه گذشته به مقام معاون نخست وزیر ارتقا یافت، اظهار کرد: تغییر برنامه تولید ماهانه به شکل افزایش یا کاهش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز فراتر نخواهد رفت. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به رسانه ها اعلام کرد این توافق تا زمانی که مجموع افزایش به دو میلیون بشکه در روز برسد، به قوت خود باقی می ماند.

دیدارهای مرتب اوپک پلاس ممکن است به نوسان بازار نفت شکننده که وارد زمستان نیمکره شمالی می شود، بیافزاید اما به نظر می رسد این بهترین توافق میان اعضایی مانند عربستان سعودی که موافق تمدید محدودیت عرضه تا مارس و سایرین شامل روسیه که موافق افزایش تولید در سه ماهه اول سال آینده بودند، به شمار می رود. این طرح توسط کشورهای کویت، الجزایر و جمهوری آذربایجان طراحی شد.

وزیر انرژی عربستان سعودی پس از اعلام نتیجه مذاکرات رسمی وزیران اوپک پلاس به خبرنگاران گفت: مطمئنا بازار درک می کند که ما نمی خواهیم بی پروا باشیم. بازار باید خاطرجمع باشد که ما همه ابزارهای در اختیارمان را داریم و با توجه به رفتار بازار، تدریجا عرضه می کنیم. کاملا محتاط و مراقب بودن یک روش منطقی است.

نواک قرار است اواسط دسامبر به عربستان سعودی رفته و با شاهزاده عبدالعزیز دیدار کند. افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز به شکل مساوی میان اعضای گروه تقسیم می شود و عربستان سعودی و روسیه اجازه دارند هر یک ۱۲۶ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه کنند.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: با وجود مذاکرات متفاوت و عوامل زیادی که وجود داشت، ما به یک تصمیم متوازن دست یافتیم که پاسخگوی چالشها خواهد بود و به ما اجازه می دهد که مطمئن باشیم بازار باثبات و انعطاف پذیر می ماند.

بر اساس گزارش پلاتس، باید دید این تصمیم اختلافات میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی که معمولا متحد یکدیگر بوده اند را حل می کند یا خیر.

مذاکرات رسمی میان ۱۳ عضو اوپک در ۳۰ نوامبر به بن بست خورد و باعث شد مذاکرات روز بعد با روسیه و هشت تولیدکننده دیگر متحدشان را به تاخیر بیاندازند. مذاکرات به حدی تنش داشت که این گروه برخلاف معمول، تصمیم گرفت اظهارات وزیران در مراسم گشایش مذاکرات را پخش نکند.

به گفته منابع آگاه، امارات متحده عربی حاضر نشد از پیشنهاد عربستان سعودی برای حفظ محدودیت عرضه ۷.۷ میلیون بشکه در روز به مدت سه ماه دیگر حمایت کند و اصرار داشت کشورهایی مانند روسیه، عراق و نیجریه که به تعهداتشان برای کاهش تولید به طور کامل عمل نکرده اند، مسئول شناخته شوند.

شاهزاده عبدالعزیز اذعان کرد که برنامه کاهش تولید جبرانی آن طور که امید می رفت، موفقیت آمیز نبود اما وعده داد تلاش توقف ناپذیری خواهد داشت تا این کاهش تولید دیده شود و اعضا درباره تعهدشان اطمینان زیادی داده اند. وی در ادامه افزود: افزایش تولید ژانویه برای برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس انعطاف پذیری لازم برای عمل به تعهدات کاهش تولید را فراهم می کند.

لیبی، ایران و ونزوئلا همچنان از مشارکت در کاهش تولید معاف خواهند بود و با وجود رشد سریع تولید لیبی پس از آتش بس داخلی، شاهزاده عبدالعزیز گفت: این کشور جنگ زده اجازه خواهد داشت تا زمانی که به ثبات سیاسی برسد، به تولید ادامه دهد.

وزیر انرژی عربستان سعودی از رسانه ها به دلیل تمرکز بیش از حد روی اختلافات داخلی اوپک پلاس و زیر سوال بردن تعهد این گروه برای متوازن کردن بازار انتقاد کرد. وی از خبرنگاران خواست از به تصویر کشیدن اوپک پلاس مانند یک ملودرام بازی تاج و تخت دست بردارند و خاطرنشان کرد که پایبندی کامل به توافق تاریخی کاهش تولید ۹۹.۵ درصد بوده است.

شاهزاده عبدالعزیز گفت: این گروه در مبارزه با پاندمی ویروس کرونا، ۱.۶ میلیارد بشکه تولید را از بازار خارج کرده که بسیار فراتر از انتظار معامله گران بوده است.

در واقع قیمتهای نفت به بالاترین سطح از مارس صعود کرده اند و بازار به تصمیم اوپک پلاس واکنش مثبتی نشان داد و بهای معاملات نفت برنت تا مرز ۵۰ دلار در هر بشکه پیش رفت. این قیمت همچنان پایینتر از قیمت ایده آل اعضای اوپک پلاس است اما شاهزاده عبدالعزیز گفت: این گروه کاری که لازم بود انجام شود را انجام داده است.

 وی گفت: ما گروهی از کشورهای مسئول هستیم. امیدواریم که از ادامه جنگ ستارگان یا بازی تاج و تخت تخیلی تان دست بردارید. بازی تاج و تخت اوپک تمام شده است.



منبع : ایسنا 


کد مطلب: 28942

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/28942/جنگ-ستارگان-نسازید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir