۰
ظرفیتی که در حال از دست رفتن است

وضعیت اسفناک ایران در بازار پلیمر

رئیس کمیسیون صادرات انجمن صنایع پلیمر گفت: در حال حاضر ارمنستان با کشور ترکیه به مشکلات سیاسی برخورده و فرصت خوبی برای ایران ایجاد شده، باید بکوشیم با توجه به این فرصت سهم خود را از بازار این کشور افزایش دهیم.
محصولات پتروشیمی | میز نفت
محصولات پتروشیمی | میز نفت
به گزارش میز نفت ،  مالک سعیدی مسئول کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در پنل فرصت‌های توسعه صادرات در سومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلیمر گفت: یک شرکت تولیدکننده باید در عرصه بازرگانی نیز مانند بخش‌های نوآوری توسعه پیدا کند. از این رو برخی شرکت‌ها از واسطه‌های صادراتی استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: بحث تحقیقاتِ بازار، موضوع بسیار مهمی است، اما تقاضای شرکت‌ها برای تحقیقات بازار بسیار محدود بوده است. بسیاری از شرکت‌ها هزینه‌های زیادی انجام می‌دهند اما پس از مدتی متوجه می‌شوند که نمی‌توانند در بازاری که وارد شده‌اند، موفق باشند.  از این رو تحقیق بازار می‌تواند هزینه‌ها را به شدت کاهش دهد، چرا که با امکان‌سنجی اولیه، می‌توان بسیاری از ریسک‌های هزین‌ ای بازاریابی صادراتی را کاهش داد.

سعیدی افزود: برخی شرکت‌ها حاضر نیستند، هزینه لازم را برای بازاریابی در بازارهای هدف داشته باشند. این در حالی است که فرصت‌های بسیاری در بازارهای اطراف کشور ایجاد شده، اما شاهد آن بوده‌ایم که موفقیت چندانی در زمینه صادرات ایجاد نشده است.

*ارمنستان می‌تواند دروازه ورود محصولات ایرانی به کشورهای دیگر باشد

مسئول کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از چالش‌های ما در حوزه صادرات مربوط به موضوع استاندارد است. موضوع دیگر عدم توانایی برای تولید کالا در زمان مشخص بوده است. علاوه بر این ماندگاری برخی کالاها نیز به میزان لازم نیست. موضوع بسته بندی نیز بسیار مهم است که در کشور کمتر به آن توجه شده است.

وی افزود: موضوع دیگر بحث حمل و نقل است و در این بین نیز شاهد آن بوده‌ایم که شرکت‌ها توانایی تعیین قیمت‌ها در نقاط مختلف جهان را ندارند. اکنون فرصت قابل توجهی از سوی کشور ارمنستان ایجاد شده است، اما این فرصت‌ها باید به خوبی مدیریت شوند. این کشور می‌تواند دروازه‌ای باشد برای صادرات ایران به کشورهای دیگر و می‌تواند فرصتی قابل توجه برای ایران باشد.

سعیدی اظهار کرد: کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این آمادگی را دارد که در زمینه‌ توسعه کسب و کارهای بین‌المللی به شرکت‌های فناور و صادرکننده کمک‌هایی را انجام دهد. در این راستا آیین‌نامه‌هایی در راستای توانمندسازی شرکت‌های نوآور توانمند در زمینه صادرات ایجاد شده است. همچنین همه شرکت‌های دانش بنیان و خلاق می‌توانند از مشاوره‌های صادراتی کریدور صادرات معاونت علمی ریاست جمهوری استفاده کنند.

مسئول کریدور صادرات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پیشنهاد به شرکت‌هایی که می‌خواهند صادرات را شروع کنند نیز گفت: این شرکت‌ها می‌توانند به کارگزاران کریدور صادرات معاونت علمی ریاست جمهوری مراجعه کنند تا در تحقیقات بازار و برنامه صادرات به آنها کمک شود و زمینه صادرات برای آنها ایجاد شود.

*ایران رتبه دوم صادرات محصولات پلیمری به آذربایجان است

در ادامه مسعود جمالی رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و عضو اتاق بازرگانی ایران به بیان فرصت‌های صنعت پلیمر در کشورهای اطراف از جمله آذربایجان، کویت، قزاقستان، ارمنستان، ترکیه و پاکستان پرداخت.

به گفته جمالی، کل واردات پلیمری کشور آذربایجان از دنیا 403 میلیون دلار است و ایران حدود 77 میلیون دلار معادل 19 درصد آن را تامین می‌کند و در رتبه دوم بعد از ترکیه در صادرات محصولات و مواد پلیمری به کشور آذربایجان قرار دارد.

وی افزود: بیشتر این صادرات مواد اولیه است و باید با هماهنگی بیشتر کالاهای با ارزش افزوده بالاتر را به کشورهای اطراف صادر کنیم تا باعت توسعه پایدارتر صادرات ما شده وارزش افزوده بالاتری برای کالاهای ما ایجاد کند. امیدوارم این هماهنگی تقویت شود تا مواد اولیه پلیمری بیشتر برای تامین کالاهای داخل ایران استفاده شود و سپس صادرات صورت گیرد.

جمالی اظهار کرد: با وجود مشکلاتی مثل قوانین حاکم و مشکلات انتقالات ارز و... اگر به دنبال توسعه کشور و صنعت پلیمر هستیم، چاره‌ای جز صادرات نداریم و نمونه آذربایجان نشان می‌دهد اگر بخواهیم در بازارهای جهانی حاضر باشیم، توان آن را داریم و بخاطر زحمت‌ها و تلاش‌های تجار ما در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی رتبه دوم صادرات به آذربایجان را کسب کردیم.

*وضعیت اسفناک ایران در بازار پلیمر کشورهای ترکیه، کویت، پاکستان و قزاقستان

رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با بیان اینکه حجم بازار پلیمری کشور ترکیه بیش از 11 میلیارد دلار است، گفت: از این بازار بزرگ ما فقط 250 میلیون دلار  معادل 2 درصد آن را در دست داریم که عدد کوچکی است. رتبه ایران در این بازار 13 است.

وی خاطر نشان کرد: ایران حدود 2 تا 3 میلیارد دلار صادرات مواد پلیمری و حدود 2 میلیارد دلار صادرات محصولات پلیمری دارد. در حقیقت حجم بازار پلیمر ما بیش از 6 میلیارد دلار نیست و این نشان می دهد چقدر جای رشد و توسعه صنعت و بازار پلیمر را داریم.

جمالی اظهار داشت: میزان واردات پلیمری کویت از کل دنیا، بیش از یک میلیارد دلار است که ایران تنها یک میلیون دلار معادل کمتر از یک درصد آن را در دست دارد که رتبه 32 را نصیب خود کرده است.

به گفته رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران میزان واردات کلی پاکستان در این حوزه بیش از 2 میلیارد دلار است و سهم ایران از این بازار بزرگ حدود 2 میلیون دلار معادل 0.1 درصد است و رتبه 34 را در این کشور دارد. همچنین از بازار یک میلیارد دلاری قزاقستان سهم ایران بیش‌تر از نه میلیون دلار نیست و کمتر از یک درصد بازار قزاقستان را در دست داشته و در جایگاه 13 قرار دارد.

*مشکلات سیاسی ایروان با ترکیه و فرصت ایران برای تسلط بر بازار پلیمری ارمنستان

وی در خصوص بازار ارمنستان گفت: با توجه به مراودات زیاد مرزی در این کشور بخش خوبی از این بازار هرچند کوچک، دست ایران است و رتبه یک را در این بازار داریم اما حجم صادرات ما به این کشور کلا 28 میلیون دلار معادل 19.5 درصد است و حجم کلی واردات پلیمری ارمنستان 148 میلیون دلار است.

جمالی در خصوص بازار عراق نیز گفت: علیرغم وجود بازار جذاب عراق از سال 2014 هیچ آمار و اطلاعاتی در خصوص واردات پلیمری این کشور وجود نداشت اما با توجه به اینکه عراق در روابط تجاری خود به سمت کشورهای عربی تمایل بیشتری را نشان می‌دهد، باید نسبت به تقویت روابط خود با این کشور در زمینه اقتصادی و تجاری تلاش کنیم.

رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به این نکته نیز اشاره کرد که در حال حاضر ارمنستان با کشور ترکیه به مشکلات سیاسی برخورده و فرصت خوبی برای ایران ایجاد شده، باید بکوشیم با توجه به این فرصت سهم خود را از بازار این کشور افزایش دهیم.

وی همچنین به پیمان مهم اوراسیا نیز اشاره کرد و گفت: برای فصل 39 امتیازات خوبی در تعرفه‌های کالاهای پلیمری در نظر گرفته شده و شاید الان برخی اعداد چشمگیر نباشد، اما با توجه به آینده این پیمان که یکی از بهترین پیمان‌های ۴٠ سال اخیر است، می‌توانیم سهم بزرگی از بازار کشورهای عضو این پیمان را بدست آوریم.

جمالی خاطر نشان کرد: در موضوع تعرفه‌های اوراسیا از طریق مختلف از فعالان و صادرکنندگان خواستیم شرکت‌هایی که توانمندی صادرات دارند اعلام کنند تا لیست آن ها را به تیم مذاکره کننده ایران بدهیم. اقلامی نیز در اختیار سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران در این خصوص قرار گرفته و باید دید پذیرش این کالاها توسط کشورهای اتحادیه گمرکی اوراسیا رخ می‌دهد یا خیر.



منبع : فارس 
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب: 29407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *