۰

دولت اراده‌ای برای بی‌اثر کردن تحریم نفتی ندارد

دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت اراده‌ای برای ساخت پتروپالایشگاه و بی‌اثر کردن تحریم نفتی ندارد. در صورت تداوم تعلل دولت در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها، پرونده استنکاف دولت از قانون به قوه‌قضاییه ارسال می‌شود.
تحریم نفتی | میز نفت
تحریم نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت ،هادی بیگی‌نژاد دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ضرورت توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور گفت: قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی جز قوانینی است که در مجلس دهم به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، ولی تا به الان اجرایی نشده است. برای نماینده‌ها جای سوال باقی‌ مانده است که چرا قانونی که منجر به بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی می‌شود و اجرای آن باید در اولویت قرار بگیرد، توسط دولت به نوعی کنار گذاشته شده است.

*سه روز تا پایان مهلت دولت برای اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها باقی‌مانده است

وی در ادامه اظهار داشت: تعلل بیش از یکساله دولت در اجرای این قانون در نهایت نمایندگان مجلس را مجبور کرد که با فعال کردن ماده 234 آیین‌نامه مجلس از رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بابت سنگ‌اندازی در اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها شکایت کنند.

بیگی‌نژاد گفت: البته اعضای سازمان برنامه و بودجه در جلسه کمیسیون انرژی حضور پیدا کردند و طبق قانون مهلت 10 روزه‌ای به آنها داده شد که اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها را تصویب کنند. اگر چنانچه در این 10 روز که تنها سه روز از آن باقی مانده نیز آنها درباره قانون پتروپالایشگاه تعیین تکلیف کنند، پرونده گزارش کمیسیون انرژی به صحن مجلس ارسال شده و از آنجا شکایت مجلس از رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به قوه‌قضاییه ارسال می‌شود.

* دولت اراده‌ای برای ساخت پتروپالایشگاه و بی‌اثر کردن تحریم نفتی ندارد

دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ما با مشکل انبارش میعانات گازی مواجه هستیم، ولی به آنها نیز تنفس خوراک داده نمی‌شود، زیرا دولت اراده‌ای برای ساخت پتروپالایشگاه و بی‌اثر کردن تحریم نفتی ندارد. اینکه چرا دولت در اجرای این قانون تعلل می‌کند معلوم نیست و ما نیت‌خوانی نمی‌کنیم.

وی تاکید داشت: از طرفی خود دولتی‌ها معتقدند که برای اجرای این قانون انرژی و وقت گذاشتند، ولی آنچه در عمل قابل مشاهده است، گویای این موضوع نیست. برداشت نمایندگان مجلس از توضیحات دولتی‌ها این است که آنها اراده‌ای برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها با اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها ندارد.

*چگونه نواقص اجرایی قانون پتروپالایشگاه‌ها در اعطای تنفس خوراک برطرف شده است؟

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: البته قانون پتروپالایشگاه‌ها برخی نواقصی داشت که در مجلس جدید این مشکلات نیز برطرف شد و در قالب طرح 9 الحاق به قانون پتروپالایشگاه‌ها در کمیسیون انرژی به تصویب رسید و الان در دستور کار صحن مجلس است. اگر این الحاقیه‌ای به قانون پتروپالایشگاه‌ها اضافه شود، دیگر نقصی برای اعطای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها باقی نمی‌ماند که بگوییم مثلا دولت به این دلیل کار را زمین گذاشته است.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس گفت: در واقع مشکل این طرح مربوط به حالتی ویژه است که امکان‌پذیری وقوع آن خیلی پایین است و آن در شرایطی است که همه 8 طرح پتروپالایشی در یک سال به بهره‌برداری رسیده و تنفس خوراک بخواهند، که الحاقیه مجلس حتی این مشکل را نیز حل کرد و قرار شد، در صورتی که به احتمال یک درصد این اتفاق بیفتد و سهم تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها از سهم صندوق توسعه ملی بیشتر شود، تنفس خوراک از طریق تهاتر بدهی دولت به صندوق توسعه ملی به پتروپالایشگاه‌ها اعطا شود.

*اولویت توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ذیل پتروپالایشگاه‌ها

وی افزود: اما نکته مهم درباره این قانون این است که ما باید از پالایشگاه‌سازی به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها حرکت کنیم. یعنی واحدهایی احداث کنیم که علاوه بر سوخت، ترکیبات اولفینی و آروماتیکی نیز تولید کند. پتروپالایشگاه‌ها واحدهایی هستند که از ادغام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها با فناوری‌های جدید احداث می‌شوند.

بیگی‌نژاد در پایان خاطر نشان کرد: اگر پتروپالایشگاه‌ها در ایران احداث شوند، این مواد اولفینی و آروماتیکی تولیدی در این واحدها می‌تواند در گام بعدی در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و با توسعه زنجیره ارزش، اشتغالزایی و ارزش افزوده قابل توجهی را تولید کند.



منبع : فارس 
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 29764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *