۰

توقف صادرات گاز آذربایجان به ترکیه

جریان گاز از میدان فراساحلی شاه دنیز جمهوری آذربایجان به ترکیه پس از انقضای قرارداد صادرات ۶.۶ میلیارد متر مکعب در سال که سال ۲۰۰۱ منعقد شده بود، متوقف شده است.
صادرات گاز | میز نفت
صادرات گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، پلاتس به نقل از منابع آگاه نوشت: مذاکرات میان شرکت بوتاس ترکیه و شرکت تامین گاز آذربایجان (AGSC) که نماینده کنسرسیوم شاه دنیز است، برای تمدید قرارداد ادامه دارد اما صادرات گاز به دلیل منقضی شدن قرارداد در ۱۶ آوریل قطع شده است.

به گفته این منبع آگاه، آب و هوای بهاری ملایمتر در ترکیه، تقاضا برای گاز در این کشور را کاهش داده و وجود گزینه های دیگر برای واردات مانند محموله های تک LNG به معنای آن است که توقف صادرات گاز جمهوری آذربایجان بعید است مشکلی ایجاد کند. بنابراین هیچ فوریتی برای تمدید قرارداد وجود ندارد.

دو منبع آگاه دیگر اظهار کردند: با توجه به روابط نزدیکی که میان جمهوری آذربایجان و ترکیه وجود دارد، این قرارداد احتمالا تمدید خواهد شد اما شرایط آن با قرارداد قبلی متفاوت خواهد بود. روابط میان آنکارا و باکو فوق العاده نزدیک است به طوری که روسای جمهور دو کشور اغلب از کشورهایشان به عنوان "یک کشور، دو ملت" یاد می کنند.

در این بین، سخنگوی اپراتور خط لوله TANAP که گاز جمهوری آذربایجان را از فاز دوم شاه دنیز تحت قرارداد جداگانه ای که در ژوئن سال ۲۰۱۸ برای شش میلیارد متر مکعب در سال فعال شد، به ترکیه ترانزیت می کند اعلام کرد این خط لوله به طور عادی فعالیت می کند و هیچ افزایش حجم ترانزیت برای آوریل درخواست نشده و در حال حاضر افزایشی برای آینده برنامه ریزی نشده است.

شرکت بوتاس واردات گاز جمهوری آذربایجان از فاز اول توسعه میدان شاه دنیز را تحت قرارداد سال ۲۰۰۱ در ژوییه سال ۲۰۰۷ پس از تکمیل خط لوله باکو-تفلیس-ارزروم آغاز کرد. آنکارا طی دو سال گذشته تلاشهایی برای کاهش وابستگی به واردات گاز از طریق خط لوله تحت قراردادهای بلندمدتی که بر اساس قیمت نفت تعیین می شود، انجام داد و گاز وارداتی برای تولید نیرو را کاهش داد و همزمان واردات LNG ارزان را افزایش داد.

بر اساس گزارش پلاتس، الپ ارسلان بایراکتار، معاون وزیر انرژی ترکیه فوریه سال گذشته گفته بود ترکیه قصد دارد از دسترسی به محموله های تک ارزان LNG به جای گاز خط لوله ای گران استفاده کند تا صادرکنندگان گاز را برای پایین بردن قیمت و انعطاف پذیری بیشتر در شرایط و مفاد قراردادهایشان مجاب کند.



منبع : ایسنا 
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 29826
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *