۰

این چند کشور منتظر چراغ سبز

مشتریان قدیمی نفت ایران اعلام کردند، حتی اگر تحریم‌های نفتی ایران لغو شود، پیش از بررسی شرایط احتمال خرید دوباره نفت از این کشور، منتظر چراغ سبز آمریکا خواهند ماند.
تحریم نفتی ایران | میز نفت
تحریم نفتی ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت ، در حالی که ایران در تلاش است تا صادرات نفت خود را پس از لغو تحریم‌های آمریکا از سر بگیرد، مشتریان اصلی پیشین این کشور در ژاپن، کره جنوبی و تایوان می‌گویند، پیش از بررسی شرایط احتمال خرید دوباره نفت از ایران، منتظر چراغ سبز آمریکا خواهند ماند.

به نوشته رویترز، گفته می‌شود پالایشگاه‌های هندی و یک پالایشگاه اروپایی در حال ارزیابی مجدد خریدها برای باز کردن جایگاه برای نفت ایران در نیمه دوم سال 2021 است.

این امر باعث می‌شود تا تاجران مشتاق باشند که بدانند پالایشگاه‌های ژاپنی و کره‌ای از چه راهی وارد خواهند شد. این دو کشور سومین و چهارمین خریداران بزرگ نفت و میعانات گازی ایران بودند و طی سال‌های 2016 تا 2018 به طور متوسط حدود 450 هزار بشکه از ایران نفت و میعانات گازی وارد کردند.

طی دو سالی که ایران به علت تحریم‌ها در فهرست تامین کنندگان این دو کشور نبود، پالایشگاه‌های ژاپن و کره جنوبی، نفت ایران را با نفت و میعانات گازی سایر تولیدکنندگان غرب آسیا، استرالیا، آمریکا و مکزیک جایگزین کردند.

پالایشگاه‌های ژاپنی در انتظار لغو تحریم‌ها اعلام کردند، همچنین منتظر راهنمایی دولت خود هستند.

* طاقچه بالا گذاشتن پالایشگاه‌های ژاپنی و کره‌ای و تایوان

سخنگوی پالایشگاه فوجی اویل گفت: «به محض اینکه نفت ایران در دسترس باشد، ما بررسی خواهیم کرد که آیا واردات از ایران همانند واردات از کشورهای دیگر، برای ما مقرون به صرفه است یا نه و اگر نفت ایران از نظر اقتصادی برای ما مقرون به صرفه باشد، احتمالا واردات را از سرخواهیم گرفت.»

به نوشته این گزارش، پالایشگاه‌های کره جنوبی نیز چنین راهی را در پیش گرفته‌اند.

یک خریدار کره‌ای گفت: «خوب است بشود، نفت ایران را وارد کرد... اما اگر هم نشد، تاثیر چندانی بر ما ندارد.»

«به محض برداشته شدن تحریم‌ها، اگر ارزش مالی داشته باشد، احتمالا خرید نفت از ایران را از سرمی‌گیریم.»

در تایوان، سخنگوی فورموسا پتروکمیکال گفت: قیمت‌های نفت ایران برای جذابیت باید در برابر گریدهای عربستان رقابتی باشند.

* موانع خرید نفت ایران

یک مسئول تدارکات در یک پالایشگاه ژاپنی که نخواست هویتش فاش شود، گفت: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، ، خریداران باید اطمینان حاصل کنند که بانک‌ها قادر به انتقال پول هستند، شرکت‌های کشتیرانی توانایی اعزام نفتکش به ایران را دارند و بیمه‌گران توانایی تامین پوشش بیمه را دارند.

حتی اگر تحریم ها برداشته شود، خریداران باید اطمینان حاصل کنند که بانک‌ها قادر به انتقال پول هستند، شرکت‌های کشتیرانی توانایی اعزام نفتکش به ایران را دارند و بیمه گران توانایی تامین پوشش بیمه را دارند.

وی افزود: « من فکر می‌کنم که برای غلبه بر این موانع هنوز زمان زیادی لازم است.»

هلدینگ اینئوس، بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن اعلام کرد، هنوز هیچ اقدامی برای خرید احتمالی نفت ایران انجام نداده است.

* هندی‌ها هم از ایران نفت می‌خرند، اما  با شرط و شروط

به گزارش فارس، پالایشگاه‌های دولتی هند در صدد هستند تا خرید نفت خام از ایران را تا اواخر سال 2021 به دلیل انتظار لغو تحریم‌های آمریکا از سر بگیرند.

بزرگ‌ترین شرکت پالایشگاهی اویل کورپوریت، بهارات پترولیوم، هندوستان پترولیوم و پالایشگاه و فرآوری مانگالور، به دنبال کاهش خریدهای نفتی از دیگر کشورها و ازسرگیری خرید نفت از ایران هستند. این شرکت‌‌های نفتی این را هم اعلام کرده‌اند که خرید نفت از ایران در صورتی خواهد بود که قیمت‌ها واقعی باشد و تحریم‌ها برداشته شود.(جزئیات بیشتر)



منبع : فارس 
يکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 30015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *