۰

سهم پتروشیمی‌ها در تامین ارز نیما

۶۷ مجتمع پتروشیمی در حال فعالیت در کشور هستند که طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال گذشته نقش مهمی در جهت آرامش بازار ارز کشور داشته‌اند.
پتروشیمی‌ | میز نفت
پتروشیمی‌ | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز در نشست خبری با اشاره به سوم خردادماه سالروز آزادی خرمشهر، ادامه داد: ثبت رکوردی تاریخی و موفقیت‌های اخیر صنعت پتروشیمی را تبریک می‌گویم. صنعت پتروشیمی هر روز جایگاه خود را در اقتصاد ملی افزایش می‌دهد.

محمدی با اشاره به اینکه رشد تقاضا برای محصولات پالایشی به زیر ۰.۹ درصد رسیده، گفت: تقاضا در صنعت پتروشیمی به پنج درصد رسیده است. باید با توجه به خوراک‌های در دسترس و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای کشور خلق ثروت کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه ۵۸ سال از عمر صنعت پتروشیمی می‌گذرد، افزود: اسفند ۹۸ طرفیت پتروشیمی ایران، ۶۵ میلیون تن بود و این ظرفیت اکنون به ۹۰ میلیون تن رسیده است. در سال ۹۹ در مجموع ۴۰ میلیون تن خوراک در قالب گاز طبیعی، اتان، میعانات گازی و... دریافت کردیم که معادل یک میلیون بشکه نفت در روز است و این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۲.۲ میلیون بشکه معادل نفت خام افزایش پیدا می‌کند که در گذر از خام فروشی موثر خواهد بود.

سهم مجتمع پتروشیمی در رونق اقتصادی

وی با بیان اینکه ۶۷ مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که تا پایان سال به ۷۷ مجتمع افزایش پیدا می‌کند، گفت: ۶۲ میلیون تن محصول در سال ۹۹ تولید شده که۳۵ میلیون تن محصول نهایی بوده است. ۳۰ درصد از این محصول نهایی در بازار داخلی به فروش رسیده و ۷۰ درصد صادرات شده است. دربخش صادرات با وجود تحریم‌ها و کاهش تقاضای ناشی از کرونا، ۲۵ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد دلار محصول پتروشیمی صادر شده و ۱۰ میلیون تن به ارزش ۵ میلیارد دلار در داخل به فروش رسیده است. در مجموع درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۹۹، حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: هیچ صنعتی در کشور نیست که به پایین دست خود ۱۰ میلیون تن خوراک ارائه کند که به رونق و اشتغال در ۱۵ هزار بنگاه بزرگ و کوچک منجر شده است. در سال ۹۹ در مجموع ۴۰ نوع محصول شیمیایی و ۳۴۰ گرید پلیمری تولید کردیم و تاسال ۱۴۰۴ با اجرای طرح‌های در دست اجرا ۲۰ محصول جدید به سبد پتدگروشیمی کشور اضافه خواهد شد. در توسعه پتروشیمی در سال ۹۹ که سال استثنایی بود ۱۷ طرح به ظرفیت ۲۵میلیون تن بهره‌برداری کردیم و تا پایان ۱۴۰۰ با بهره‌برداری از ۱۰ طرح به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسیم.

محمدی با بیان اینکه طرح‌های باقیمانده جهش دوم ۸۴ درصد پیشرفت دارد، ادامه داد: ۴۰طرح در جهش سوم در دست اجرا است که با اجرای ان تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت صنعت به ۱۳۵ میلیون تن و درامد آن به ۳۵ میلیارد دلار می‌رسد که پیشرفت این طرح‌ها ۳۱ درصد است. با تحقق ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن تا پایان سال، ۱۰۰ درصد برنامه توسعه کلان در صنعت پتروشیمی را محقق می‌کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۴ به رتبه یک صنعت پتروشیمی در خاورمیانه دست پیدا خواهیم کرد.

آمار واردات و سرمایه‌گذاری محصولات پتروشیمی

محمدی مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در صنعت پتروشیمی را ۷۹ میلیارد دلار دانست و گفت: تا سال ۱۴۰۴ حجم سرمایه‌گذاری در این صنعت به ۱۰۵ میلیارد دلار می‌رسد. با هدف تکمیل زنجیره ارزش و توجه به تولید محصولات گران قیمت، طرح‌های پیشران با ظرفیت ۳.۳ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلار تعریف شده است که ۱۸ محصول جدید و خاص را به صنعت اضافه خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به واردات ۱.۳ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی به کشور در سال ۹۹، گفت: با اجرای طرح‌های پیشران ۷۷ درصد از واردات کاهش پیدا خواهد کرد. ظرفیت تولید پروپلن یک میلیون تن است که با توسعه طرح‌ها از مسیر متانول و گاز طبیعی در تلاشیم این ظرفیت به ۴ میلیون تن برسد و زنجیره پروپیلن را توسعه دهیم.

وی در زمینه پژوهش و فناوری مهم‌ترین رویداد سال ۹۹ را رونمایی از دانش فنی تولید پروپیلن از متانول دانست و افزود: امروز با دانش فنی تمام ایرانی در اسلام آباد غرب طرح تولید پروپیلن تا سال ۱۴۰۳ به تولید می‌رسد. در بخش کاتالیست‌ها درحال‌حاضر ۹۵ نوع کاتالیست با ارزش ۲۷۵ میلیون دلار در این صنعت مصرف می‌شود که ۲۰ کاتالیست بومی شده و ۱۶ کاتالیست دیگر تا پایان سال در کشور تولید می‌شود و ۲۰۰ میلیون دلار از این نیاز در داخل کشور تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر سیگنال جدی از خارجی‌ها دریافت نکردیم اما فضا مقداری باز شده است، تاکید کرد: در دو حوزه تامین سرمایه و دانش فنی از حضور خارجی‌ها استقبال می‌کنیم.

نقش مهم صنعت پتروشیمی در تامین ارز

محمدی با تاکید بر اینکه ۳۵ درصد از ارز سامانه نیما به طور مستقیم از صنعت پتروشیمی تامین می‌شود، گفت: از ۱۰ میلیارد دلار درامد صادراتی این صنعت ۷۰ درصد را باید شرکت‌ها در سامانه نیما عرضه کند البته برخی از هزینه‌های ارزی کم می‌شود. شرکت‌های پتروشیمی در سال ۹۹ توانستند ۱۵۰درصد تعهد خود، ارز در سامانه نیما عرضه کرند که نقش مهمی در ارامش بازار ارز کشور داشته است.

منبع: ایرنا
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 30024
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *