۰

ضریب بازیافت ۳ میدان گازی افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از آغاز عملیات اجرایی احداث ایستگاه‌های تقویت فشار هما و وراوی و مرکز تفکیک تابناک خبر داد.
تواید نفت | میز نفت
تواید نفت | میز نفت
به گزارش میز نفت ، رامین حاتمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در آئین عملیات اجرایی طرح‌های احداث مرکز تفکیک تابناک و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز هما و وراوی گفت: پالایشگاه پارسیان در سال‌های ۸۲ و ۸۵ در دو فاز و با مجموع دبی ۷۹ میلیون مترمکعب در روز از گازهای تولیدی میدان‌های تابناک، هما، وراوی و شانول، راه‌اندازی شده است که پارسال زنجیره ارزش این بخش با راه‌اندازی بخش بازیابی اتان پارسیان و سپهر کامل شد و ارزش محصولات به حداکثر رسید.

وی افزود: با توجه به افت میدان‌ها و اهمیت این مجموعه به‌منظور تأمین خوراک پایدار، الزاماتی از سوی وزارت نفت برنامه‌ریزی و پیگیری شد که امروز عملیات اجرایی نخستین حلقه از مجموعه اقدام‌های برنامه‌ریزی‌شده آغاز خواهد شد. این طرح شامل احداث ایستگاه‌های تقویت فشار هما و وراوی و مرکز تفکیک تابناک و تأسیسات جانبی است که با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی به میزان ۲۸۱ میلیون یورو اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با بیان اینکه در این طرح افزون بر احداث دو ایستگاه تقویت فشار و یک مرکز تفکیک، حدود ۸۸ کیلومتر خطوط لوله جدید، ۹۰ کیلومتر خطوط انتقال برق و چهار ایستگاه فشار قوی و فوق توزیع احداث خواهد شد، اظهار کرد: با اجرای این طرح شاهد افزایش ضریب بازیافت از میدان‌های هما و وراوی به ترتیب به مقدار ۳۴ و ۱۶ درصد خواهیم بود و این در حالی است که در میدان تابناک افزون بر افزایش ۳ درصدی ضریب بازیافت، بهبود کیفی خوراک پالایشگاه را نیز خواهیم داشت.

حاتمی رسالت اصلی وزارت نفت در افزایش ضریب بازیافت را استفاده حداکثری از منابع خدادادی زیرزمینی برای تأمین خوراک پایدار پالایشگاه‌ها خواند و با بیان اینکه در کنار موارد عنوان‌شده، دوره نگهداشت تولید در سه میدان افزایش می‌یابد، گفت: با اجرای این پروژه میلیاردها مترمکعب گاز اضافه بر شرایط تولید طبیعی خواهیم داشت و حدود ۲۲ میلیون بشکه مایعات نیز تولید خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: این طرح افزون بر استفاده از توان مهندسی و اجرایی شرکت‌های داخلی با سرمایه به‌کل ایرانی است که همه بازپرداخت سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده نیز از محل تأمین خوراک به پالایشگاه پارسیان و سپهر بازیافت می‌شود. احداث ایستگاه تقویت فشار شانول و توسعه میدان‌های مستقل گازی همجوار پالایشگاه شامل ارم و پازن نیز با مجموع دبی ۳۰ میلیون مترمکعب در دستور کار شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار می‌گیرد.



 
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 30073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *